Tangiamo Touch Technology
Trustplay väl positionerat i marknadens tillväxtfas – EGBA-rapport bekräftar Tangiamos strategiska vägval
Tangiamo Touch Technology AB (publ) (“Tangiamo” eller “Bolaget”) och dotterbolaget Trustplay (“Trustplay”) har positionerat sig i branschens epicentrum för tillväxt. Enligt en ny rapport från European Gaming and Betting Association (EGBA) den europeiska spelmarknaden nådde 123,4 miljarder euro i bruttointäkter (GGR) under 2024 där onlinesegmentet växer snabbare än någonsin tidigare. Online gambling väntas passera 40% av den totala marknaden redan i år, och med en förväntad årlig tillväxttakt på 6,9% till 2029 står branschen inför ett paradigmskifte där digitala och fysiska spelformer närmar sig lika marknadsandelar. Enligt Bolaget är detta något som bekräftar att Tangiamo och dotterbolaget Trustplay är rätt positionerade för framtiden.
“Vi befinner oss vid en avgörande brytpunkt för spelbranschen och online är tillväxtmotorn. Operatörer som vill ligga i framkant behöver ta klivet nu. Vi har verktygen, tekniken och teamet för att möjliggöra den transformationen.” säger Chris Steele, VD för Tangiamo.
Trustplays teknologiplattform är speciellt utformad för att stödja operatörer i olika stadier av digital transformation. Genom att kombinera expertis inom både traditionella landbaserade system och avancerade digitala lösningar, kan Trustplay erbjuda sömlösa övergångslösningar som bevarar kundrelationer medan nya digitala intäktsströmmar etableras.
EGBA:s rapport avslöjar anmärkningsvärda skillnader i digital mognad på olika europeiska marknader. I Norden har marknader som Sverige, Finland och Danmark redan uppnått digital dominans med över 68 % av spelaktiviteten online. I kontrast står södra Europa, där Spanien rapporterar endast 14,2 % digital närvaro vilket representerar en betydande tillväxtpotential.
“Den här datan understryker att vår strategiska riktning är helt rätt. Genom Trustplay bygger vi en modern spelplattform för operatörer som vill vara relevanta i morgondagens reglerade marknader,” fortsätter Steele.
Storskaliga initiativ under 2025
Nu accelererar Tangiamo sin expansionsstrategi för Trustplay på flera fronter samtidigt. I linje med tidigare kommunicerad strategi tillämpar Tangiamo fyra av sina prioriterade områden för 2025 på den europeiska marknaden, som EGBA-rapporten belyser, samtidigt som bolaget parallellt driver betydande initiativ på strategiska marknader utanför Europa. Medan EGBA-rapporten bekräftar den europeiska marknadens stora potential, utgör denna endast en del av Tangiamos globala tillväxtstrategi.
Först, att accelerera Trustplays kommersiella momentum genom att leverera turnkey-lösningar till operatörer som kan dra nytta av bolagets kompletta teknologiplattform. Medan Trustplay fokuserar på att leverera dessa turnkey-lösningar, erbjuder partnerskapet med Manserio även white label-möjligheter, vilket skapar en komplett produktportfölj för marknaden. Flera dialoger med potentiella europeiska partners pågår redan, med målsättningen att etablera Trustplay som en ledande teknikleverantör inom iGaming-sektorn.
Parallellt med detta utvärderar Tangiamo möjligheten att lansera egna kasinovarumärken (B2C), antingen självständigt eller genom strategiska partnerskap som det nyligen ingångna avtalet med Manserio. Detta skapar ytterligare en intäktsström med potential för högre marginaler.
Det tredje fokusområdet är utvecklingen av innovativa lotterilösningar för den svenska marknaden, ett projekt som representerar en strategisk inträdesport till en reglerad marknad med hög digital mognad. Partnerskap och produktutveckling för denna satsning fortskrider enligt plan, med målsättning att lansera under andra halvåret 2025. Den svenska spel- och lotterimarknadens stabila tillväxt och höga digitala användningsgrad gör den till ett idealiskt testområde för Trustplays teknologi inom ett närliggande spelsegment, vilket kan skapa värdefulla synergier med bolagets övriga europeiska satsningar.
Slutligen, utvecklingen av en banbrytande AI-driven spelstudio där bolaget kombinerar fysiska spelbord, rouletthjul, och dice shakers med Trustplays digitala infrastruktur i en livestreamad miljö för att skapa något helt unikt på marknaden idag.
Genom att erbjuda både B2B-lösningar, B2C-alternativ och innovativt spelinnehåll, positionerar sig Tangiamo och Trustplay för att fånga tillväxtpotential i flera marknadssegment.
Disciplinerad finansiell strategi bakom expansionen
Trustplays tillväxtinitiativ utgår från den finansiell grund efter kapitalanskaffningen i november 2024, vilket har möjliggjort implementeringen av företagets mest prioriterade projekt.
"Vårt fokus har sedan nyemissionen i november varit att disciplinerat bygga en bas för vidare expansion, både tekniskt och kommersiellt. Vi har satt upp plattformarna på egna servrar, integrerat casinospel, sportsbooks, payment infrastruktur, etc… samt byggt en demosajt som används i försäljningsarbetet," säger Magnus Lindberg som är ansvarig för affärsutveckling på Tangiamo.
Företaget tillämpar en balanserad finansieringsstrategi där vissa initiativ genomförs med befintligt kapital, medan andra projekt kan accelereras genom strategiska partnerskap eller projektspecifik finansiering. Det är något Bolaget kontinuerligt utvärderar för att maximera värdet för aktieägare.
“Vi är idag involverade i några riktigt spännande projekt med stor potential, med återkommande intäkter som grund. Vissa av dessa är renodlade online-lösningar, medan andra positionerar oss som en seriös aktör inom omni-channel gambling genom en kombination av våra unika egenutvecklade produkter och integrerade tredjepartslösningar. Samtidigt ser vi möjlighet att vissa affärer redan under 2025 kan generera initiala intäkter, även om dessa i vissa fall inte kommer med långsiktig återkommande intäkt. Det är en medveten balansgång i vår strategi: att kombinera projekt med snabb intäktsgenerering med de som bygger långsiktig lönsamhet," tillägger Lindberg.
Datum | 2025-03-31, kl 08:45 |
Källa | MFN |
