Synsam Groups Q1-rapport 2025

REG

Stark organisk tillväxt i det första kvartalet

1 januari-31 mars 2025

  • Nettoomsättningen ökade till 1 708 MSEK (1 521), en ökning med 12,3 procent. Organisk tillväxt uppgick till 12,8 procent (7,7)
  • Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 12,5 procent (11,6)
  • Bruttomarginalen uppgick till 74,1 procent (75,7)
  • EBITDA ökade till 375 MSEK (358) och EBITDA-marginalen uppgick till 21,6 procent (23,3)
  • EBITA ökade till 206 MSEK (205) och EBITA-marginalen uppgick till 11,9 procent (13,4)
  • EBIT ökade till 174 MSEK (171) och EBIT-marginalen uppgick till 10,0 procent (11,1)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 310 MSEK (218)
  • Nettoskulden uppgick till 2 944 MSEK (2 756) vid periodens utgång, jämfört med 3 002 MSEK vid årsskiftet 2024
  • Resultat efter skatt ökade till 87 MSEK (56)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 0,60 SEK (0,38)

Händelser efter periodens utgång

  • Indragning av 2 135 506 egna aktier har skett enligt bolagsstämmans beslut den 23 april 2025 och totalt antal aktier uppgår därefter till 147 864 494.

Vd och koncernchef Håkan Lundstedt kommenterar:

"Med kunden i fokus och genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonhälsa stärker Synsam sin marknadsposition ytterligare under årets första kvartal. Den organiska tillväxten var 12,8 procent och like-for-like tillväxten 8,9 procent, i en marknad där konsumenterna fortsätter att hålla igen på utgifterna. Vår strategi ger resultat, med rätt typ av etableringar, fokus på såväl Synsam Lifestyle som på kontantaffären, egna House Brands, en effektiv organisation och marknadens bästa serviceerbjudande.

Fortsatt positiv utveckling för abonnemangs- och kontantaffären

Nettoomsättningen från glasögonabonnemang, Synsam Lifestyle, ökade i kvartalet med 12,5 procent. Antalet Lifestyle-kunder uppgick i slutet av kvartalet till cirka 718 000 (cirka 645 000) och churn uppgick i det första kvartalet till 2,84 procent. Våra abonnemangskunder är generellt sett väldigt nöjda och långsiktigt lojala. Totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som har ett linsabonnemang uppgick per den sista mars 2025 till cirka 858 000.

Nettoomsättningen från kontantaffären hade även en fortsatt fin utveckling i kvartalet och ökade med 12 procent.

Kvartalet präglat av varierande marknadsförutsättningar

I Norge ökade Synsam sin marknadsandel ytterligare med en organisk tillväxt på 21 procent i det första kvartalet 2025 samtidigt som EBITDA-marginalen stärktes. Här bidrar implementeringen av EyeView, som nu är slutförd, samt även en positiv effekt av att påsken försköts till Q2 i år jämfört med föregående år. Även Finland uppvisade ett starkt kvartal med en organisk tillväxt på 26 procent i en hårt konkurrensutsatt marknad. Finland lyckades samtidigt generera en ökad bruttomarginal i kvartalet.

Efter en tid av positiv utveckling i Danmark var den organiska tillväxten i det första kvartalet negativ.

Vi stärker vår närvaro och flyttar fram våra positioner i Danmark genom bland annat uppgradering av våra butiker och breddning av vårt sortiment, men vi genomför även en specifik satsning i Köpenhamnsregionen. Som en del i denna satsning öppnade vi den 21 januari en flaggskeppsbutik i centrala Köpenhamn. Butiken är Danmarks största optikbutik med det bredaste sortimentet av märkesbågar och en destination för ögonhälsa och glasögonmode.

Sveriges organiska tillväxt var även något lägre i det första kvartalet jämfört med föregående år. Även bruttomarginalen och EBITDA-marginalen var lägre jämfört med föregående år, delvis påverkat av utrullning av Synsam EyeView.

Synsam har under det första kvartalet etablerat 5 nya butiker i koncernen. I det andra kvartalet kommer mellan 9 och 11 nya butiker att etableras.

Byggstenar för lönsam tillväxt

Vi har i det första kvartalet en stark organisk tillväxt. I detta kvartal har samtidigt EBITDA-marginalen påverkats negativt av den höga etableringstakten under 2024, där ett flertal butiker är under ramp-up, av införandet av Synsam EyeView i Sverige och av en lägre bruttomarginal, huvudsakligen på grund av ändrad värderingsmetod för glas i lager med negativ effekt på 28 MSEK. Vi kalibrerar löpande lönsamhet och tillväxt och våra effektiviseringsprogram är viktiga byggstenar i att säkerställa hållbar tillväxt och lönsamhet och effekterna av våra satsningar kommer att bli långsiktigt betydande:

  • Våra etableringar av butiker blir snabbt lönsamma och stärker Synsam långsiktigt. Som ett led i att kalibrera lönsamhet och tillväxt planeras något färre etableringar 2025 och 2026 jämfört med 2024.
  • Planen är att Synsam EyeView skall vara fullt ut implementerat i Sverige till sommaren 2025 och positiva effekter förväntas därefter såväl på optikerkapaciteten som på kostnader för konsultoptiker och reduktion av de tillfälliga extra kostnader som hör till implementeringsfasen. Vi ser i det första kvartalet att positiva effekter erhållits i Norge, där utrullningen av Synsam EyeView var slutförd vid årsskiftet 2024. Av det totala antalet synundersökningar som genomförts i Sverige i det första kvartalet utgjorde Synsam EyeView-undersökningar 12 procent och motsvarande andel i Norge var 20 procent.
  • Vi ser också en potential i att stärka bruttomarginalen bland annat genom förstärkta leverantörsförhandlingar och lanseringar av fler House Brands.
  • Därutöver kommer det tredje kostnadsprogrammet som lanserades 2024 att huvudsakligen vara realiserat under 2025.

E-handel växer - nytt e-handelslager och secondhand-verkstad invigt

Synsams e-handel, där bland annat linser och solglasögon är populära produkter, fortsätter att expandera i takt med kundernas ökade efterfrågan på synhjälpmedel. För att möta de växande volymerna invigde Synsam under kvartalet sitt nya och utökade e-handelslager i Spånga, norr om Stockholm. Lokalerna inhyser även Synsams secondhand-verkstad för det cirkulära andrahandssortimentet. Med den nya lagerytan om totalt 2 700 kvm, vilket är en fördubbling mot tidigare yta, har vi långsiktigt säkrat kapacitet och effektivitet och möjliggör förbättrad service för kunder i hela Norden.

Vi breddar nu vår varumärkesportfölj ytterligare och kommer inom kort att lansera en ny butiksdestination, som riktar sig mot en ny kundgrupp. Varje kund ger oss en chans att förbättra ögonhälsan för fler.

Genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonvård och kvalitetsprodukter, i en marknad som till stor del är driven av medicinska behov och nya tekniska lösningar, säkerställer vi en lönsam tillväxt för många år framöver. Synsams resa har bara börjat."

Livesänd frågestund med VD och CFO på svenska

  • Datum och tid: Den 16 maj 2025, kl. 09.30.
  • Plats: Webbsändning.
  • Talare: Vd och koncernchef Håkan Lundstedt samt CFO Per Hedblom.
  • Länk för deltagande i frågestund: Synsam Group Q1

Livesänd frågestund på engelska

  • Datum och tid: Den 16 maj 2025, kl. 10.30.
  • Plats: Webbsändning.
  • Länk för deltagande i frågestund: Synsam Group Q1

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på hemsidan kl. 07.30 idag. www.synsamgroup.com/investor-relations

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: 
www.synsamgroup.com

Denna information är sådan information som Synsam AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2025 klockan 07.30.

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangs-erbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,6 miljarder SEK (rullande 12 månader till mars 2025) och har närmare 600 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Datum 2025-05-16, kl 07:30
Källa Cision
Skapa konto direkt med BankID hos Skilling så får du tillgång till tusentals finansmarknader inom valuta, aktier, krypto och mycket mer. Välj bland 1200+ CFD-instrument över 7 tillgångsklasser till konkurrenskraftiga priser. Skilling erbjuder också en kapitalförsäkring.
CFD är komplexa instrument och har en hög risk att förlora pengar snabbt på grund av hävstång. 77% av icke-professionella kunder förlorar pengar när de handlar med CFD med denna leverantör.