Offentliggörande av delårsrapport 2, 2024

REG

Andra kvartalet (april - juni) 2024 i sammandrag

·   Nettoomsättningen uppgick till 50,3 (45,2) mkr

·   Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -6,5 (-8,2) mkr

·   Periodens kassaflöde uppgick till 1,2 (-2,1) mkr

·   Periodens resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,01 (-0,04) kr

·   Eget kapital per aktie före utspädning uppgick till 0,05 (0,33) kr

·   Övriga externa kostnader uppgick till -4,5 (-7,0) mkr, en förbättring med 36%

·   Personalkostnader* uppgick till -8,1 (-10,1) mkr, en förbättring med 20%

 

Första halvåret (januari - juni) 2024 i sammandrag

·   Nettoomsättningen uppgick till 88,9 (91,2) mkr

·   Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -12,4 (-15,6) mkr

·   Periodens kassaflöde uppgick till -3,3 (3,2) mkr

·   Periodens resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,02 (-0,09) kr

·   Eget kapital per aktie före utspädning uppgick till 0,05 (0,33) kr

·   Övriga externa kostnader uppgick till -7,7 (-13,6) mkr, en förbättring med 43%

·   Personalkostnader* uppgick till -16,5 (-21,4) mkr, en förbättring med 23%

(*) Justerat för 'giggarekostnader' som allokerats till direkta kostnader för beräkning av koncernens jämförbara reella personalkostnader

 

Väsentliga händelser under andra kvartalet

·   Bolaget höll årsstämma och samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

·   Vid konstituerande styrelsemöte direkt efter årsstämman, utsågs Joachim Hjerpe till styrelsens ordförande.

·   Teckningskursen för TO6 beslöts till 0,01 kr per ny aktie och teckningsgraden uppgick till cirka 39 procent.

·   Syncro genomförde riktade nyemissioner om totalt cirka 11 mkr till garanter för TO6 såväl som till andra investerare.

·   Syncro ingick strategiskt partneravtal med mediabyrån Scream.

 

Väsentliga händelser efter periodens utgång

·   Syncro's dotterbolag Collabs ingick distributionsavtal för den kinesiska marknaden.

·   Syncro ingick nordiskt avtal med mediabyrån Tre Kronor.

 

VD har ordet - "Starkt kvartal som befäster vår position i marknaden"

Vi har lagt ytterligare ett starkt kvartal bakom oss med flera strategiska framsteg som befäster vår position som en ledande aktör inom influencer marketing. Med plattformen Collabs erbjuder vi möjligheten att upptäcka miljontals influencers världen över och att hantera hela processen från bokningar till fakturahantering på ett och samma ställe. Under kvartalet har två avtal varit särskilt framträdande - partnerskapen med Scream och Tre Kronor Media.

 

Scream är en av Sveriges största mediebyråer och avtalet öppnar nya möjligheter för oss att integrera Collabs i Screams omfattande nätverk av kunder. Partnerskapet med Tre Kronor Media, som är en av Sveriges högst ansedda mediebyråer, är likaså ett enormt styrketecken. Genom dessa avtal får vi möjlighet att demonstrera Collabs kapacitet för en bredare marknad. Mediebyråer allokerar i genomsnitt tre till fem procent av sin omsättning till influencer marketing, och siffran stiger. Genom att föra in vår teknik i denna dynamiska sektor ser vi betydande intäktspotential.

 

Den nyligen publicerade analysen av Collabs, utförd av den oberoende analysfirman ParallellNorthIP, indikerar ett indikativt värde för plattformen om cirka två miljarder kronor. Analysen stärker vår övertygelse om Collabs långsiktiga potential, både som ett verktyg för effektiv influencer marketing och som en betydande intäktskälla för Syncro.

 

Under det gångna kvartalet har vi också förstärkt våra relationer med framstående varumärken som Åhléns, Clas Ohlson, Pringles och Gillette. Dessa samarbeten, tillsammans med många andra, visar på det förtroende stora aktörer har för vår plattform och vår förmåga att leverera resultat. Vi har nu etablerat över 100 samarbeten, vilket ytterligare bekräftar styrkan och attraktiviteten i vårt erbjudande.

 

Vi ser tydligt att Collabs bidrar till värde för användarna. Vårt främsta mål är att kapitalisera på detta värde och att snarast möjligt bli kassaflödespositiva. Under kvartalet har vi lyckats minska våra kostnader betydligt och våra kostnadsbesparingar fortsätter i snabb takt. Vi ser mycket ljust på framtiden. Med vår innovativa AI-drivna plattform och en ständigt växande kundbas är vi väl positionerade för att fortsätta leverera värde till våra kunder och aktieägare.

 

Tack för ert fortsatta förtroende och stöd.

 

Ebbe Damm, VD Syncro Group

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ebbe Damm, VD Syncro Group

Telefon:  0705 46 46 00

E-post:  ebbe.damm@syncro.group

 

Offentliggörande

Denna information är sådan information som Syncro Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 augusti 2024.

 

Om Syncro Group

Syncro Group AB (publ) är ett noterat bolag på Spotlight Stock Market under SYNC B med en egenutvecklad unik AI-plattform inom influencer marketing som är en del av att forma den nya digitala ekonomin och möjliggör samarbete mellan människor och varumärken - via tech. Syncro har kontor i Sverige och Danmark, med huvudkontor i Stockholm. För mer information, gå in på www.syncro.group.

 

Bolagets Qualified Adviser på Spotlight Stock Market är Mangold Fondkommission AB.

Datum 2024-08-28, kl 19:40
Källa Cision
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 15 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 6000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!