Bokslutskommuniké 2024, januari - december

MAR

”Under fjärde kvartalet uppnår vi en EBITA på 15,2 procent och en försäljningstillväxt på 17 procent, ett resultat av ett lyckosamt förvärv samt fokuserat arbete med produktutveckling, innovation och möte med kund.”

Fjärde kvartalet

  • Nettoomsättningen uppgick till 537,3 Mkr (460,2), en ökning med 16,8 procent. Organisk tillväxt var 0,2 procent
  • EBITA-resultatet uppgick till 81,5 Mkr (59,4), motsvarande en marginal på 15,2 procent (12,9)
  • EBIT-resultatet uppgick 77,5 Mkr (41,4), motsvarande en marginal på 14,4 procent (9,0)
  • Resultat före skatt uppgick till 70,8 Mkr (23,1)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,94 kr (0,26)
  • Fritt kassaflöde uppgick till 107,4 Mkr (51,3)

Helåret

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 183,7 Mkr (1 823,7), en ökning med 19,7 procent. Organisk tillväxt var -1,8 procent
  • EBITA-resultatet uppgick till 312,2 Mkr (240,0), motsvarande en marginal på 14,3 procent (13,2)
  • EBIT-resultatet uppgick 296,2 Mkr (210,4), motsvarande en marginal på 13,6 procent (11,5)
  • Stark utveckling i UK har bidragit till ändrad bedömning av tilläggsköpeskilling, engångskostnad på -13,8 Mkr (-)
  • Resultat före skatt uppgick till 228,9 Mkr (159,7)
  • Resultat per aktie uppgick till 3,25 kr (3,19)
  • Fritt kassaflöde uppgick till 158,4 Mkr (169,9)
  • Styrelsen föreslår en utdelning på 1,50 kr (1,00)

Finansiella nyckeltal
okt-dec
2024
okt-dec
2023
jan-dec
2024
jan-dec 2023
Nettoomsättning, Mkr537,3460,22 183,71 823,7
EBITDA, Mkr98,474,5374,8292,1
EBITDA-marginal, %18,316,217,216,0
EBITA, Mkr81,559,4312,2240,0
EBITA-marginal, %15,212,914,313,2
EBIT, Mkr77,541,4296,2210,4
EBIT-marginal, %14,49,013,611,5
Resultat efter skatt, Mkr49,69,7168,1118,9
Resultat per aktie, kr0,940,263,253,19
Fritt kassaflöde, Mkr107,451,3158,4169,9

VD-kommentar
Stark tillväxt och förbättrat resultat
Vi avslutar året med ett starkt fjärde kvartal, där vi uppnår ökad omsättning, förbättrat resultat och ett mycket starkt kassaflöde.

Omsättningen i kvartalet uppgick till 537 Mkr (460), motsvarande en ökning med 17 procent jämfört med föregående år. Utöver förvärvet av Thebalux stärktes tillväxten av ökade försäljningsvolymer för Roper Rhodes i Storbritannien, marknaden till trots. Den organiska tillväxten var svagt positiv under kvartalet och landade på 0,2 procent. EBITA-resultatet uppgick till 82 Mkr (59), motsvarande en EBITA-marginal på 15,2 procent (12,9) vilket är i linje med våra finansiella mål.

För året som helhet når vi för första gången en omsättning som överstiger 2 miljarder kronor, ett resultat av ett lyckosamt förvärv samt fokuserat arbete med produktutveckling, innovation och möte med kund. Sammantaget ökade vi omsättningen med 20 procent jämfört med föregående år. Årets EBITA-resultat uppgick till starka 312 Mkr (240) och är en betydande ökning jämfört med föregående år. Detta motsvarar en EBITA marginal på 14,3 procent (13,2) vilket understryker en god lönsamhet och operativ effektivitet.

Stark utveckling för Roper Rhodes och Macro Design
Ser vi till de enskilda varumärkesbolagen är bilden fortsatt varierad. Både i kvartalet och på helåret fortsätter Roper Rhodes prestera mycket starka resultat. Detta trots en fortsatt generellt svag brittisk marknad. Vår bedömning är att vi fortsätter ta marknadsandelar och ytterligare stärker en redan stark position. Parallellt med en hög takt i försäljningsarbetet fortsätter också satsningarna inom produktutveckling, vilket skapar goda förutsättningar för fortsatt tillväxt även framöver.

Macro Design ligger försäljningsmässigt i nivå med föregående år på kvartals- och årsbasis, men stärker resultatet på ett fint sätt. Detta är en direkt konsekvens av målmedvetet arbete med kostnadsanpassningar, prisjusteringar och av att ha övergått till montering av möbler i egen regi.

Även Cassøe, på den danska marknaden, gör robusta resultat med en EBITA-marginal om närmare 20 procent i såväl kvartalet som för helåret.

Thebalux fortsätter att leverera stabila resultat och gör ett starkt kvartal och helår. Ett fint förvärv som utvecklats i linje med våra förväntningar, samtidigt som integrationen i koncernen har skett på ett positivt sätt.

Varumärkesbolaget Svedbergs ser en lägre efterfrågan inom framför allt projektmarknaden i Sverige och Finland. Vid sidan av ett aktivt försäljningsarbete har stort fokus under hela året legat på att anpassa verksamheten och organisationen utifrån rådande marknadsläge. Vi har genomfört ett lyckat förbättringsprojekt som har ökat effektiviteten i vår egen produktion. Efter flera kvartal med vikande omsättning och lönsamhet noterar vi mot slutet av det fjärde kvartalet en svag förbättring.

Fortsatt fullföljande av strategin
Den starka utvecklingen under året är resultatet av ett fokuserat arbete inom samtliga varumärkesbolag. Det har varit väldigt inspirerande att se det driv och den framåtanda som genomsyrar arbetet inom hela organisationen – inifrån och hela vägen ut till det enskilda kundmötet. Genom målinriktade insatser har vi under de senaste åren uppnått stora förbättringar vad gäller såväl produkterbjudande som effektivitet. Detta är något vi kommer ha med oss när marknaden väl vänder.

Vi fortsätter att driva utvecklingsarbetet framåt i linje med vår strategi. Vår drivkraft är att kontinuerligt sträva efter utveckling och förbättring varje dag, vilket stärker oss ytterligare både som koncern och som enskilda varumärkesbolag. För Rhoper Rodes handlar det om att fortsätta hålla högt tempo i utvecklingsarbetet och fortsätta tillväxten på Irland – och därigenom ytterligare befästa sin starka position. Thebalux, med varumärkena Primabad och Thebalux, har nu varit en del av Svedbergs Group i ett år och vi har lärt känna verksamheten på ett bra sätt. Här är fokus på att utveckla och effektivisera leveranskedjan för att förbättra kundnöjdheten, med särskilt fokus under 2025 på vidareutvecklingen av produktionsanläggningarna i Biddinghuizen och Veghel.

För varumärkesbolaget Svedbergs har de senaste åren varit krävande. Här har vi använt tiden till att trimma både produkterbjudande och interna processer. När marknaden väl vänder kommer vi vara bra positionerade. Vi hoppas att vi under 2025 kommer kunna skönja en successiv stärkning av marknaden.

En starkare marknad skulle självklart vara fördelaktig för alla våra bolag, då vi har effektiviserat och förbättrat både produkterbjudandet och organisationen under det senaste året.

Hållbarhet och förvärv
Vi har under kvartalet fortsatt vårt fokuserade hållbarhetsarbete genom att bland annat sänka utsläppen av växthusgaser och öka transparensen kring enskilda produkters klimatavtryck. Under kvartalet har den tekniska granskningen av målinlämningen god känts av Scienced Based Target Initiativ (SBTi), vilket är ett första steg mot att validera våra hållbarhetsmål. Arbetet med att rapportera hållbarhetsdata för 2024 pågår i syfte att säkerställa förberedelser inför ESRS-rapporteringen för verksamhetsåret 2025.

I tillägg till detta fortsätter vi kontinuerligt att möta framgångsrika företag inom vår bransch för eventuella förvärv. Vår decentraliserade affärsmodell ”samarbete utan sammanblandning” är fortsatt en styrka i dessa dialoger.

Framtidsutsikter
Vi har en i grunden välfungerande verksamhet präglad av god lönsamhet och starkt kassaflöde och det underliggande positiva intresset för våra produkter ligger fortsatt fast. Med tillförsikt ser vi fram mot 2025 med en förväntad gradvis förbättrad marknad, trots ett osäkert geopolitiskt läge.

Datum 2025-02-11, kl 07:30
Källa MFN
Bifogade filer
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet