Studentbostäder i Norden

Studentbostäder i Norden AB presenterar årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023

Studentbostäder i Norden AB (publ) (”SBS”) publicerar i dag årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023. Koncernens intäkter har under året ökat med 32 procent och förvaltningsresultatet uppgår till 44 MSEK.

- Trots en utmanande omvärld har vi under 2023 genomfört flera viktiga åtgärder för att stärka den finansiella positionen och fortsätta utveckla vår kärnverksamhet. Vi har omförhandlat vår obligation, stärkt vår kapitalbas genom nyemissioner och införlivat två nya välrenommerade storägare i bolaget. Detta samtidigt som intäkterna har ökat med 32 procent och driftsöverskottet med 48 procent, säger Rebecka Eidenert, vd för Studentbostäder i Norden.

Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida, www.sbsstudent.se. Länk till rapporten

Sammanfattning av rapporten

• Intäkterna ökade med 32 procent till 390 MSEK (294)
  • Driftsöverskottet ökade med 48 procent till 250 MSEK (170)
  • Överskottsgraden ökade till 64 procent (58)
  • Förvaltningsresultatet minskade till 44 MSEK (55)
  • Substansvärde per aktie uppgår till 3,70 SEK (10,46)

Utvalda väsentliga händelser under 2023

• Inflytt påbörjas i de nyproducerade fastigheterna i Norrköping och Stockholm, där totalt 1 241 studentbostäder kommer färdigställas.
  • Lansering av SBS nationella bostadskö, där alla från 13 års ålder kan anmäla intresse för en studentbostad i 15 svenska städer.
  • Genomförd företrädesemission vilket tillfört bolaget 331 MSEK före emissionskostnader.
  • Godkännande från obligationsinnehavare för ändring av obligationsvillkoren.

Utvalda väsentliga händelser efter perioden

• Erhåller anstånd från Skatteverket gällande betalning av redovisad mervärdesskatt om cirka 50 MSEK.
  • Beslut på extra bolagsstämma om att ersätta befintlig styrelse genom nyval av
    Leiv Synnes, Charlotte Axelsson, Tomas Lifvendahl och Amir Gal. Tomas Lifvendahl väljs till ny styrelseordförande.
  • Färdigställer under det första kvartalet samtliga studentbostäder i de nyproducerade fastigheterna i Norrköping och Stockholm. Totalt 1 241 studentbostäder.
  • Tecknar hyresavtal med Handelshögskolan i Stockholm om att förse lärosätets internationella studenter med studentbostäder.
  • Ingår avtal om att ej tillträda tidigare kommunicerat förvärv av nyproduktionsprojekt med 173 studentbostäder i Köpenhamn.

Rebecka Eidenert, VD Studentbostäder i Norden
rebecka.eidenert@sbsstudent.se

FNCA Sweden AB

Om Studentbostäder i Norden
SBS äger, förvaltar och utvecklar studentbostäder i långsiktiga partnerskap med kommuner, regioner och högskolor. Vi erbjuder prisvärda studentboenden av hög kvalitet och en helt digitaliserad hyreshantering. Vår ambition är att bli Nordens ledande studentbostadsbolag och det givna valet för studenter på väg mot sitt drömyrke.

Datum 2024-04-12, kl 07:15