Star Vault
Halvårsrapport 2024-01-01 till 2024-06-30STAR VAULT AB (publ) 556709-1169
Halvårsrapport
2024-01-01 till 2024-06-30
STAR VAULT AB (publ)
556709-1169
Sammanfattning av delårsperioden samt andra kvartalet
Halvåret (2024-01-01 – 2024-06-30)
Nettoomsättningen uppgick till 4 740 268 (3 353 160) kr.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2 003 430 (-4 396 277) kr.
Resultatet per aktie uppgick till cirka 0,00 (-0,01) kr.
Soliditeten uppgick till cirka 85 (88) %.
Andra kvartalet (2024-04-01 – 2024-06-30)
Nettoomsättningen uppgick till 2 994 510 (1 572 887) kr.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till -832 257 (-2 277 740) kr.
Resultatet per aktie uppgick till cirka 0,00 (-0,1) kr.
Definitioner
Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 421 052 904 aktier per 2024-06-30.
Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital. Inom parentes ovan beskrivs motsvarande period föregående år. Med ”Star Vault” eller ”Bolaget” avses Star Vault AB (publ).
VD Henrik Nyström har ordet
Vi ser en fortsatt tydlig positiv trend avseende prenumeranter och aktiva spelare i Mortal Online 2 (MO2). Våra satsningar på att nå en bredare publik genom att göra spelet mer nybörjarvänligt synes fungera väl, vilket bör kunna bana väg för att väsentligt öka antalet prenumeranter i spelet - och därmed få en större bas av nöjda betalande spelare, som i mångt och mycket blir ambassadörer för spelet, samtidigt som Star Vaults finansiella nyckeltal blir attraktiva.
Star Vault har idag ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten och kan ha fullt fokus på att på bästa sätt skala Mortal Online 2. Några nyckelområden nedan:
- Unreal Engine 5 (UE5). UE5 är en viktig milstolpe för Star Vault eftersom spelmotorn framtidssäkrar spelet och ger oss färre restriktioner i vårt ambitiösa sandbox MMORPG. Sedan april månad i år har vi återgått till en frekvent uppdateringscykel med spännande nya funktioner ungefär en gång i månaden, vilket har bidragit till att öka både spelaraktiviteten och antalet aktiva spelare.
- Uppdateringar & expansioner. I juli, precis före semesterperioden, släppte vi en stor och viktig expansion som introducerade långsiktig karaktärsutveckling, vilket har mottagits mycket positivt av våra spelare. Denna expansion har bidragit till att flera spelare har återvänt till spelet, samtidigt som nya spelare har upptäckt det och nu har mer att göra i spelet. Tidigare klagomål om brist på innehåll har adresserats, vilket syns i de goda betyg och den positiva feedback vi har fått.
- Balans & PvP. Vi har säkerställt att det nya systemet inte påverkar PvP-balansen, vilket är kritiskt för vårt spel. Våra spelare kan fortfarande konkurrera rättvist, vilket är en av de viktigaste aspekterna. Vi vill även att nya spelare som hittar MO2 känner att dom kan delta och bidra i spelarkonflikter utan att dom ska behöva månader för kunna delta, vilket man oftast behöver i mer traditionella MMORPG-spel.
- Marknadsaktiviteter & synlighet. Vi har inlett flera marknadsaktiviteter för att öka spelets synlighet och attrahera nya spelare. Traditionell marknadsföring har visat sig vara mindre effektiv, så vi har använt specifikt riktade strategier. Vissa av dessa metoder har visat sig vara mycket framgångsrika, medan andra inte har passat lika bra för MO2. Vi kommer fortsätta att utforska nya metoder och förfina de som fungerar bäst.
- Influensers & streamers. Vi har sett en ökning av influensers som aktivt spelar och streamar spelet, vilket har lett till en snabb tillströmning av spelare. Det är glädjande att se en av världens största streamers, "summit1g", spela och streama under några timmar, vilket lockade många nya intresserade spelare.
- Framtida marknadsaktiviteter. Vi har en uppsättning planerade marknadsaktiviteter som vi är övertygade om kommer att öka antalet spelare de kommande månaderna. Hela teamet är nu tillbaka och laddade efter semestertider och vi ser fram emot att implementera och följa upp dessa planer.
- Stärkt marknadsposition. MO2 har blivit allt bättre med varje patch och antalet spelare fortsätter att öka. Innan uppdateringen till UE5 ansåg en stor del av spelarna att spelet inte var värt en prenumeration men nu bekräftar de flesta att det är värt det, tack vare förbättrad funktionalitet och omfattande innehåll. Varje patch lägger till ytterligare innehåll som når en bredare publik, vilket fortsätter att stärka spelets position på marknaden.
- Världsledande teknologi. Vi är stolta över vad vårt sammansvetsade team har åstadkommit under de senaste åren med att ta MO2 till nästa nivå som ett unikt sandbox MMORPG med en banbrytande server meshingteknologi. Vår serverstruktur, som möjliggör en sömlös värld där alla kan spela tillsammans utan laddningstider och instanser, gör vårt MMORPG unikt och världsledande inom denna teknologi.
Henrik Nyström
VD, Star Vault AB (publ)
Väsentliga händelser under andra kvartalet 2024
Star Vault meddelade den 2 april 2024 att styrelsen för Bolaget beslutat om att genomföra en företrädesemission om ca 3,3 mkr. Nyemissionen omfattade 82 213 644 B-aktier och 437 499 A-aktier. Teckningskursen var 0,04 kr per aktie och fyra gamla aktier berättigade till teckning av en ny aktie. Teckning av aktier med och utan företrädesrätt löpte under perioden 11 april till 25 april 2024. Intresset var stort och totalt efterfrågades det aktier för ca 5,5 mkr.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Star Vault meddelade den 6 augusti 2024 i en uppdatering runt Mortal Online 2 att spelet visar på en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare. Ny uppskattad funktionalitet som adderas på månadsbasis och draghjälp från spelinfluensers som aktivt spelar och streamar spelet, bedöms vara de bidragande orsakerna till att basen av prenumeranter i spelet fortsätter att öka. Bättre användarbetyg och positiv feedback från spelarna är också bidragande till den fortsatt positiva trenden. Värt att notera är att Star Vault inte betalar spelinfluensers för att spela och streama Mortal Online 2. Detta kan naturligtvis komma att ändras genom framtida marknadskampanjer för att öka användarbasen.
Omsättning och resultat
Omsättningen under andra kvartalet 2024 uppgick till 2 994 510 kr i jämförelse med 1 572 887 kr för jämförelseperioden. Periodens rörelseresultat uppgår till -832 497 (-2 277 740) kr.
Investeringar och avskrivningar
Bolaget har under kvartalet aktiverat sina utgifter för utveckling. Utvecklingsutgifterna under kvartalet uppgår till 558 (549) Tkr. De under perioden aktiverade utvecklingsutgifterna skrivs av under 5 år med start då kommersialisering sker. De aktiverade utvecklingsutgifterna under kvartalet avser utgifter för nyutveckling av spelet Mortal Online 2.
Finansiell ställning och likviditet
Den 30 juni 2024 uppgick bolagets likvida medel till 3 714 597 (3 492 104) kr. Soliditeten var 85 (88) %. Bolagets egna kapital uppgick till 14 601 271 (15 980 815) kr. Kassaflödet för perioden uppgick till 2 326 637 (-3 198 828) kr. Styrelsen bedömer att befintlig kassa tillsammans med den prognosticerade marknadsutvecklingen förväntas kunna täcka det kommande likviditetsbehovet för de kommande tolv månaderna.
Kort om Star Vault
Star Vault är ett spelutvecklingsbolag baserat i Malmö. Bolaget utvecklar och marknadsför ett onlinespel, med namnet Mortal Online, inom genren Massively Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG). Bolaget släppte en ny och förbättrad version av Mortal Online (Mortal Online 2) under 2022. Därtill har Star Vault utvecklat VR-spelet Kitten’d som saluförs via bland annat PlayStation, Oculus och Steam.
Mortal Online 2
Mortal Online är ett datorrollspel som utspelar sig i en fantasyvärld fylld av mytiska väsen såsom trollkarlar, häxor, alver och jättar. Spelet innehåller spelstrategier som till exempel ekonomi, hantverk, utmaningar spelare emellan och även regerande av landområden. Medan många onlinespel på marknaden har en linjär spelidé, där spelet i princip är färdigspelat när din spelkaraktär har utfört alla uppdrag och har nått den högsta nivån, fokuserar Mortal Online i stället på interaktion mellan spelarna. I Mortal Online finns ingen färdig ”spelplan” att följa. Det är i stället upp till var och en att använda egen fantasi för att spela spelet. Du kan själv välja vad du vill sysselsätta dig med och det finns därmed fler möjligheter och hållbarheten blir större. Spel av den linjära typen är betydligt vanligare och har större konkurrens än spel som Mortal Online. Affärsmodellen för Mortal Online 2 utgörs huvudsakligen av månadsabonnemang. Därtill kan spelaren i mån av intresse göra så kallade donationer, där syftet ofta är att stödja utvecklingen av en viss egenskap eller ett föremål som alla i spelet kan ha nytta av. En förutsättning för att bli framgångsrik är att ha många spelare som vill vara med och spela under en längre tid. Det som gör modellen intressant är att kostnaderna för driften ökar i betydligt lägre takt jämfört med intäkterna, när mängden spelare ökar. Medlemmarna i forumet för Mortal Online får kontinuerligt information om spelet och många kommer med synpunkter och kommentarer för att göra spelet bättre. Star Vault ser stort värde i denna användarbas för den förbättrade och uppdaterade versionen av spelet, Mortal Online 2. Spelet lanserades på Epic Game Store den 12 december 2023, som världens första MMORPG-spel med den nya och kraftigt förbättrade spelmotorn Unreal Engine 5. Mortal Online 2 finns även lanserat på Steams distributionsplattform.
Kort om spelmarknaden
Den samlade försäljningen av spel och spelkonsoler i världen uppgår till mångmiljardbelopp och bedömdes vara värd ca 188 miljarder USD 2023. Lättillgängligheten är viktig för enklare/casual spel. Ett hardcorespel som Mortal Online vänder sig till en trogen grupp av spelare som spelar i många år på en global marknad. Två exempel på spel av samma karaktär som Mortal Online är Ultima Online som var det första spelet inom MMORPG i fantasygenren och EVE Online som kom senare. Det är Bolagets bedömning att denna nisch i spelmarknaden är betydligt mindre konkurrensutsatt jämfört med många andra delar av branschen. Historiskt har Star Vaults intäkter huvudsakligen kommit från västerländska marknader (Europa och Nordamerika – med USA som enskilt största marknad) och bedömningen är att detta inte kommer att förändras inom överskådlig framtid i den engelska versionen. Med Mortal Online 2, som planeras att göras tillgängligt på flertalet ytterligare språk, bedöms det även möjligt att skapa marknadsnärvaro på flertalet andra stora marknader. Enskilda marknader domineras av USA och Kina som står för cirka en tredjedel vardera. (källor: NewsZoo, Star Vault).
Aktien
Star Vaults B-aktie är upptagen till handel på NGM Nordic SME. Nordic Growth Markets NGM AB (NGM) är en av de ledande nordiska börsoperatörerna med mer än 30 års erfarenhet som en dedikerad partner för tillväxtbolag. Genom sina marknadsplatser i Sverige, Danmark, Finland och Norge tillhandahålls handel i mer än 15 000 instrument som aktier, obligationer, AIF:er och derivat. NGM är ett helägt dotterbolag till Börse Stuttgart Group, en av Tysklands största marknadsplatser för privatpersoner. Per den 30 juni 2024 uppgick antalet aktier i bolaget till 421 052 904 aktier, varav 2 187 498 är A-aktier, som inte är listade. Aktiens kvotvärde uppgår till 0,01 SEK. A-aktien har röstvärde 10 och B-aktien har röstvärde 1. Årsstämman den 10 juni 2024 beslutade att ge ut 34 000 000 teckningsoptioner riktat till ledande befattningshavare och nyckelmedarbetare. Teckningsoptionerna berättigar till nyteckning av en ny aktie vardera under inlösenperioderna 12-26 november 2024 och 13-27 maj 2025 till en teckningskurs om 0,1728 SEK.
Risker
Styrelsen bedömer att den prognosticerade marknadsutvecklingen tillsammans med befintlig kassa kommer att kunna täcka det kommande likviditetsbehovet för de kommande tolv månaderna. Det kan dock inte uteslutas att ytterligare likviditet kan behövas på grund av tillväxt eller andra ändrade marknadsförutsättningar. Gällande riskfaktorer i övrigt hänvisas till Bolagets senaste fastställda årsredovisning.
Principer för delårsrapportens upprättande
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna
råd (K3). Redovisningsprinciperna är oförändrade gentemot föregående år.
Granskning av revisor
Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Kommande finansiella rapporter
2024-11-18: Delårsrapport 3
2025-02-17: Bokslutskommuniké 2024
2025-05-19: Delårsrapport 1
Avlämnande av delårsrapport
Malmö, den 19 augusti 2024
Star Vault AB (publ)
Styrelsen
För ytterligare information, vänligen kontakta
Henrik Nyström, VD
info@starvault.se
Resultaträkning i sammandrag
(SEK) |
2024-04-01 - 2024-06-30 |
2023-04-01 - 2023-06-30 |
2024-01-01 - 2024-06-30 |
2023-01-01 - 2023-06-30 |
2023-01-01 - 2023-12-31 |
|
|
|
|
|
|
Nettoomsättning |
2 994 510 |
1 572 887 |
4 740 268 |
3 353 160 |
6 681 387 |
Kostnad för såld vara |
-62 306 |
-160 390 |
-67 060 |
-164 584 |
-36 378 |
Bruttoresultat |
2 932 204 |
1 412 497 |
4 673 208 |
3 188 576 |
6 645 009 |
|
|
|
|
|
|
Administrationskostnader |
-1 522 699 |
-1 938 869 |
-2 501 585 |
-3 844 639 |
-7 316 858 |
Forsknings- och utvecklingskostnader |
-2 242 002 |
-1 751 368 |
-4 175 315 |
-3 747 358 |
-6 937 115 |
Rörelseresultat |
-832 497 |
-2 277 740 |
-2 003 692 |
-4 403 421 |
-7 608 964 |
|
|
|
|
|
|
Resultat från finansiella poster |
|
|
|
|
|
Övriga ränteintäkter och liknande resultatposter |
240 |
- |
262 |
7 144 |
66 831 |
Räntekostnader och liknande resultatposter |
- |
- |
- |
- |
-1 303 |
Resultat efter finansiella poster |
-832 257 |
-2 277 740 |
-2 003 430 |
-4 396 277 |
-7 543 436 |
|
|
|
|
|
|
Skatt på periodens resultat |
- |
- |
- |
- |
- |
Periodens resultat |
-832 257 |
-2 277 740 |
-2 003 430 |
-4 396 277 |
-7 543 436 |
Balansräkning i sammandrag
(SEK) |
2024-06-30 |
2023-06-30 |
2023-12-31 |
TILLGÅNGAR |
|
|
|
Anläggningstillgångar |
|
|
|
Immateriella anläggningstillgångar |
12 468 999 |
13 882 776 |
13 337 907 |
Materiella anläggningstillgångar |
57 805 |
94 745 |
76 275 |
Finansiella anläggningstillgångar |
63 300 |
63 300 |
63 300 |
Summa anläggningstillgångar |
12 590 104 |
14 040 821 |
13 477 482 |
|
|
|
|
Omsättningstillgångar |
|
|
|
Kortfristiga fordringar |
885 266 |
621 017 |
818 365 |
Kassa och bank |
3 714 597 |
3 492 104 |
1 387 959 |
Summa omsättningstillgångar |
4 599 863 |
4 113 121 |
2 206 324 |
|
|
|
|
SUMMA TILLGÅNGAR |
17 189 967 |
18 153 942 |
15 683 806 |
|
|
|
|
EGET KAPITAL OCH SKULDER |
|
|
|
Eget kapital |
|
|
|
Bundet eget kapital |
|
|
|
Aktiekapital |
4 210 529 |
3 272 421 |
3 306 046 |
Fond för utvecklingsutgifter |
12 468 999 |
13 882 776 |
13 337 907 |
|
16 679 528 |
17 155 197 |
16 643 953 |
Fritt eget kapital |
|
|
|
Balanserat resultat |
-74 827 |
3 221 895 |
4 271 139 |
Periodens resultat |
-2 003 430 |
-4 396 277 |
-7 543 436 |
|
-2 078 257 |
-1 174 382 |
-3 272 297 |
|
|
|
|
Summa eget Kapital |
14 601 271 |
15 980 815 |
13 371 656 |
|
|
|
|
Skulder |
|
|
|
Långfristiga skulder |
- |
- |
- |
Kortfristiga skulder |
2 588 696 |
2 173 127 |
2 312 150 |
|
|
|
|
SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER |
17 189 967 |
18 153 942 |
15 683 806 |
Förändring eget kapital i sammandrag
|
Bundet eget kapital |
Fritt eget kapital |
|
|||
(SEK) |
Aktiekapital |
Fond för utvecklingsutgifter |
Överkursfond |
Balanserat resultat |
Periodens resultat |
Totalt |
|
|
|
|
|
|
|
Ingående värde 2023-01-01 |
3 272 421 |
14 870 267 |
13 831 386 |
-14 065 324 |
2 468 342 |
20 377 092 |
Årets resultat |
|
|
|
|
-7 543 436 |
-7 543 436 |
Disposition enligt stämmobeslut |
|
|
|
2 468 342 |
-2 468 342 |
0 |
Nyemission under registrering, reg datum 240124 |
33 625 |
|
504 375 |
|
|
538 000 |
Aktivering av utvecklingskostnader |
|
1 943 105 |
|
-1 943 105 |
|
0 |
Upplösning av utvecklingskostnader till följd av avskrivningar |
|
-3 475 465 |
|
3 475 465 |
|
0 |
Utgående värde 2023-12-31 |
3 306 046 |
13 337 907 |
14 335 761 |
-10 064 622 |
-7 543 436 |
13 371 656 |
|
|
|
|
|
|
|
Ingående värde 2024-01-01 |
3 306 046 |
13 337 907 |
14 335 761 |
-10 064 622 |
-7 543 436 |
13 371 656 |
Periodens resultat |
|
|
|
|
-2 003 430 |
-2 003 430 |
Disposition enligt stämmobeslut |
|
|
|
-7 543 436 |
7 543 436 |
0 |
Nyemission 2024-04-02 o 2024-05-02 |
904 483 |
|
2 401 562 |
|
|
3 306 045 |
Emissionskostnader |
|
|
-73 000 |
|
|
-73 000 |
Aktivering av utvecklingskostnader |
|
1 141 788 |
|
-1 141 788 |
|
0 |
Upplösning av utvecklingskostnader till följd av avskrivningar |
|
-2 010 696 |
|
2 010 696 |
|
0 |
Utgående värde 2024-06-30 |
4 210 529 |
12 468 999 |
16 664 323 |
-16 739 150 |
-2 003 430 |
14 601 271 |
Kassaflödesanalys i sammandrag
(SEK) |
2024-04-01 - 2024-06-30 |
2023-04-01 - 2023-06-30 |
2024-01-01 - 2024-06-30 |
2023-01-01 - 2023-06-30 |
2023-01-01 - 2023-12-31 |
|
|
|
|
|
|
Från den löpande verksamheten |
|
|
|
|
|
Resultat efter finansiella poster |
-832 257 |
-2 277 740 |
-2 003 430 |
-4 396 277 |
-7 543 436 |
justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m.m |
1 014 583 |
865 694 |
2 029 166 |
1 731 388 |
3 512 405 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapitalet |
182 326 |
-1 412 046 |
25 736 |
-2 664 889 |
-4 031 031 |
|
|
|
|
|
|
Förändringar i rörelsekapital |
293 545 |
439 735 |
209 645 |
191 488 |
133 164 |
|
|
|
|
|
|
Kassaflöde från den löpande verksamheten |
475 871 |
-972 311 |
235 381 |
-2 473 401 |
-3 897 867 |
|
|
|
|
|
|
Investeringsverksamheten |
-558 399 |
-548 900 |
-1 141 788 |
-725 427 |
-1 943 105 |
|
|
|
|
|
|
Finansieringsverksamheten |
3 244 046 |
- |
3 233 045 |
- |
538 000 |
|
|
|
|
|
|
Periodens kassaflöde |
3 161 518 |
-1 521 211 |
2 326 638 |
-3 198 828 |
-5 302 972 |
Likvida medel vid periodens början |
553 079 |
5 013 315 |
1 387 959 |
6 690 931 |
6 690 931 |
Likvida medel vid periodens slut |
3 714 597 |
3 492 104 |
3 714 597 |
3 492 104 |
1 387 959 |
Tel: 0708-271111
www.starvault.se
info@starvault.se
Datum | 2024-08-19, kl 09:51 |
Källa | Cision |