Spiffbet
Q2 - Fortsatt förbättrat rörelseresultat och stark inledning av Q3
VD HENRIK SVENSSON KOMMENTERAR ANDRA kvartalet
Hur skulle du sammanfatta det andra kvartalet?
Vi hade ett intäktstapp under kvartal 2 med tonvikt på maj. Metal Casino ingick till och med april. Från maj ingår det inte längre i Spiffbets redovisning, vilket innebar en påtaglig nedgång i intäkterna under maj. Det hade vi räknat med. I juni återhämtade sig intäkterna till stor del då vi styrde om fokus till våra kärnvarumärken och kunde se resultatet av förbättringar. Jag är mycket nöjd med dessa förbättringar som har hållit i sig under första hälften av kvartal 3. Faktum är att de har överträffat mina förväntningar. Nu har vi mer av marginalen på vår sida och kan konkurrera med andra aktörer i marknadsföringen. Resultatet för andra kvartalet var fortfarande inte bra men förbättrades jämfört med föregående kvartal och mot slutet av kvartalet såg det lovande ut.
Spännande! Vad har ni gjort?
En mängd olika saker faktiskt. Vår förändringsresa började 2022 då vi tog tag i våra omkostnader och har sänkt dem i olika steg. Vi har gjort en renodling under 2022 till 2024 så att vi nu har en portfölj av varumärken med starka synergier på en plattform. Vi har också sett över leveransavtal och förhandlat fram bättre avtal. Marknadsföringen följs upp bättre och utvärderas löpande vilket gör den mer effektiv. Till detta kommer att vi har justerat hur kasinot fungerar med bonusar, spelutbud och riskhantering. Visserligen är inte sista handen lagd på detta men mycket är gjort och företagskulturen i Spiffbet genomsyras av kontinuerliga förbättringar.
Vad är utmaningen nu?
Man kan säga att hävstången vid ökad tillväxt är hög. Utmaningen är att få resurser till att genomföra marknadsföringssatsningar som krävs för att få ett tydligt break-even.
Hur skapar ni detta utrymme?
Vi för diskussioner med leverantörer om lösningar kring finansiering av marknadsföring. Vår operativa turn-around är tydlig men den behöver få stöd genom att vi kan lägga resurser på kundanskaffning. Dessutom arbetar vi hårt med besparingar kontinuerligt.
Så nu är det fråga om kritisk massa?
Ja exakt. Vi har allt i ordning för att nå break-even. Det hela kokar ner till vår storlek. Vi är nära men vi behöver något högre intäkter och för att nå det behöver vi marknadsföra mer.
Läs rapporten i sin helhet på bolagets hemsida: https://www.spiffbet.se/delarsrapporter/
Datum | 2024-08-23, kl 08:00 |
Källa | Cision |