Smart Eye
Smart Eye Säkrar Design Wins om 200 MSEK – Levererar till Ny Stor Japansk Biltillverkarkund som Tier 1-Leverantör
Genombrottsavtalet innebär att Smart Eye kommer att leverera sin Driver Monitoring System-mjukvara (DMS) till två nya bilmodeller från en globalt ledande japansk biltillverkare. Den beräknade intäkten för ordern är 200 miljoner kronor baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
Göteborg, Sverige – 3 april 2025 – Smart Eye, den ledande utvecklaren av DMS-mjukvara till fordonsindustrin, tillkännager i dag en viktig milstolpe: dess första design wins från en globalt ledande japansk fordonstillverkare. Detta innebär en viktig expansion av företagets kundbas och banar väg för vidare samarbete med en av fordonsindustrins mest inflytelserika biltillverkare.
Inom ramen för avtalet kommer Smart Eye att leverera sin teknologi som mjukvaruleverantör på Tier 1-nivå – vilket stärker dess position som en betrodd och direkt partner till fordonstillverkare, i takt med att företaget får en allt mer strategisk roll i fordonsindustrins värdekedja.
Smart Eyes DMS-mjukvara kommer att integreras i två kommande bilmodeller, med produktionsstart planerad till mitten av 2027. Den beräknade intäkten för ordern är 200 miljoner kronor, baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln. Dessutom uppgår merförsäljningspotentialen i rollen som Tier 1-leverantör till denna kund till över 2,4 miljarder kronor.
Intäkterna från dessa design wins kommer att börja påverka företagets finansiella resultat redan under det andra kvartalet 2025.
”Det här är ett avgörande ögonblick för Smart Eye,” säger Martin Krantz, VD och grundare av Smart Eye. ”Redan 2019 såg vi att DMS höll på att spridas från premiumsegmentet till volymmarknaden. Vi satte ett tydligt mål: att bli ledande leverantör till de volymmässigt största biltillverkarna. I dag är det målet fullt ut uppnått – vi är tydligt den största leverantören till världens ledande fordonsproducenter.
Smart Eye har nu erhållit totalt 361 design wins från 23 fordonstillverkare, varav fyra är baserade i Japan. Det sammanlagda värdet över produktlivscykeln för nuvarande design wins uppgår nu till mer än 8 535 miljoner kronor. Det potentiella värdet över produktlivscykeln från möjliga ytterligare design wins med alla 23 biltillverkare är 5 715 miljoner kronor.
Datum | 2025-04-03, kl 11:11 |
Källa | MFN |
