Smart Eye
Smart Eye Delårsrapport Januari-Juni 2024
Fortsatt tillväxt i kvartalet
April – Juni 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 89,6 (68,8) MSEK, en ökning med 30 % jämfört med motsvarande period föregående år.
- Bruttovinsten uppgick till 81,0 (62,1) MSEK, en ökning med 31 % jämfört med motsvarande period föregående år. Bruttomarginalen uppgår till 90 % (90 %).
- EBITDA uppgick till -23,2 (-33,0) MSEK.
- Rörelseresultatet uppgick till -64,2 (-70,7) MSEK. Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till -29,2 (-28,8) MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är -1,46 (-1,94) och efter full utspädning -1,46 (-1,94).
- Likvida medel uppgick till 110,1 MSEK per sista juni. Balanserade likvida medel inklusive kreditfaciliteteter uppgår till 192,3 MSEK.
- Stark orderingång efter kvartalets utgång, en 700 SEK miljoners affär med Volvo Cars, Audi, Porsche, GM och en ny europeisk OEM, för 35 bilmodeller genom en global Tier 1-leverantör.
Januari – Juni 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 175,7 (133,2) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 32 %.
- Bruttovinsten uppgick till 158,3 (116,7) MSEK, en förbättring om 41,6 MSEK jämfört med föregående år.
- Rörelseresultatet uppgick till -125,7 (-152,6) MSEK. Avskrivningar av övervärden i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till -57,6 (-57,0) MSEK.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -124,9 (-152,6) MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är -2,99 (-4,26) och efter full utspädning -2,99 (-4,26).
VD-kommentar
Efterfrågan på DMS och Interior Sensing växer kraftigt. Sedan början av året har vi blivit överrösta med kundförfrågningar för våra DMS- och Interior Sensing-produkter. Vi har precis börjat se resultat av den här intensiva säljaktiviteten. Ett exempel är ordern vi mottog efter kvartalets slut från Audi, Porche, Volvo, GM och ytterligare en OEM, genom en global Tier 1-leverantör. Detta är bara en av flera affärer vi har arbetat med och vi förväntar oss att fler ordrar kommer att offentliggöras när vi nu går in i årets nomineringssäsong.
Vår inkomsttillväxt, både på kort och lång sikt, beror på hur snabbt våra kunder ökar sin bilproduktion och vi fokuserar på att säkra framtida nomineringar från nyckelkunder. Inom Behavioral Research kommer dessutom den strukturella tillväxten av våra forsknings-produkter stöttas av en anpassning av avancerade kvantitativa metoder.
Automotive
Automotive växte med 66 % under andra kvartalet. De intäkter som inte kommer från licenser minskar medan licensintäkter från serieproduktion ökar. Särskilt i Korea och Nordamerika har vi sett en stark licenstillväxt. Vi närmar oss slutfasen av flera stora produktionsprogram, vilket innebär att vi mer och mer kommer övergå från projektbaserade intäkter till licensintäkter. Det här är naturligtvis positivt för vår totala inkomsttillväxt. Men det betyder också att vi kan komma att se en tillfällig minskning av tekniska intäkter, innan intäkterna från produktionslicenserna ökat till fullo. Vi levererar för närvarande på flera projekt och de förseningar vi så ofta upplevde under covid är bakom oss. Driftkostnaderna ökade något under andra kvartalet, främst på grund av ökade försäljningskostnader men också på grund av löneförhöjningar för ingenjörsteamet. Vi är övertygande om att dessa försäljningsrelaterade investeringar är vältajmade och att de kommer att ge positivt resultat inom kort.
Behavioral Research
Affärsområdet Behavioral Research växte med inte mindre än 16 %, med en hastighet som ökar jämfört med föregående kvartal och ligger strax under vårt rekordkvartal i Q4 förra året. Vår marknadsandel inom forskningssektorn växer tack vare vårt omfattande produktutbud och framgången med vår strategi för långsiktiga partnerskap. Våra affärsenheter har förbättrat sina intäkter samtidigt som kostnadskontrollen hålls strikt, vilket gör resultatet än mer imponerande.
Slutord
Med fortsatt stark och lönsam tillväxt inom Behavioral Research, vår enastående orderstock, den pågående produktionsökningen inom bilindustrin och våra kontant- och kreditfaciliteter på 192 MSEK, känner vi oss trygga i att vi kommer att behålla vår marknadsledande position, nå lönsamhet nästa år och upprätthålla en stabil ekonomisk ställning. De viktigaste KPI för vår Automotive-verksamhet är antalet säkrade bilkontrakt och hastigheten med vilken dessa bilmodeller går i produktion. Under detta kvartal ökade vi framgångsrikt antalet bilmodeller i produktion från cirka 50 till 60 samtidigt som vi ökade våra licensintäkter och fortsatte att överträffa våra konkurrenter när det gäller att vinna nya affärer.
I takt med att Smart Eye befäster sin ledande position förväntar vi oss även en större konsolidering inom den fragmenterade Tier 2 Interior Sensing-marknaden. När dammet har lagt sig kommer de kvarvarande företagen att vara i en utmärkt position för att investera i två spännande nya områden: komplett cabin monitoring samt mätning av hälsa, välmående och körduglighet. Förvänta er att Smart Eye fortsätter att leda vägen mot nya, livräddande innovationer.
Martin Krantz
CEO Smart Eye
Rapporten i sin helhet, samt alla tidigare finansiella rapporter, går att hitta på https://smarteye.se/sv/investerare/finansiella-rapporter/.
Datum | 2024-08-21, kl 08:00 |
Källa | MFN |