SAS
SAS Trafiktal - April 2024
2,1 miljoner passagerare reste med SAS i april, en ökning om 12 procent jämfört med samma månad förra året. SAS kapacitet ökade med 7 procent och RPK (passagerarkilometer) ökade med 9 procent, jämfört med april 2023. Kabinfaktorn för april var 77 procent.
”Vi såg fortsatt positiv utveckling i april med 2,1 miljoner passagerare som reste med SAS, en ökning med 12 procent jämfört med samma månad förra året. Vi hade stabil produktion under april och nådde våra målsättningar för punktlighet och regularitet, trots påverkan från externa faktorer såsom stängningen av norskt luftrum den 25 april. SAS har under månaden också undertecknat ett alliansavtal med SkyTeam som innebär att SAS kommer att ansluta sig till SkyTeam den 1 september i år. Vi är glada över att ha nått denna viktiga milstolpe i SAS övergång till en ny allians. SAS kunder och EuroBonus-medlemmar kan nu se fram emot nya destinationer och förmåner med SkyTeam, vilket markerar början på en spännande framtid för våra kunder, partners och medarbetare”, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.
SAS total trafik (reguljär och charter) | Apr24 | Förändring1 | Nov23- Apr24 | Förändring1 |
ASK, säteskilometer (milj.) | 3 695 | 7,4% | 19 430 | 11,1% |
RPK, passagerarkilometer (milj.) | 2 853 | 9,4% | 14 459 | 14,9% |
Kabinfaktor | 77,2% | 1,4 pp | 74,4% | 2,5 pp |
Antal passagerare (000) | 2 115 | 12,0% | 10 647 | 7,3% |
1 Förändring jämfört med samma period föregående år, pp = procentenheter
Geografisk utveckling, reguljärtrafik | Apr24 vs. Apr23 | Nov23- Apr24 vs. Nov22-Apr23 | ||
RPK | ASK | RPK | ASK | |
Interkontinentalt | 14,0% | 6,6% | 20,3% | 14,6% |
Europa/Intra-Skand | 8,6% | 9,2% | 17,7% | 13,9% |
Inrikes | 3,6% | 4,1% | -1,6% | -3,8% |
Preliminär yield och PASK | Apr24 | Förändring1 | Valutajusterad förändring |
Yield, SEK | 0,96 | -4,3% | -5,2% |
PASK, SEK | 0,74 | -2,3% | -3,2% |
Apr24 | |||
Punktlighet (avgång 15 minuter) | 85,6% | ||
Regularitet | 99,0% | ||
Förändring av totala koldioxidutsläpp | 18,8% | ||
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer | -0,6% | ||
Definitioner:
RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer – SAS passagerarrelaterade koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer (inkl non-revenue och EuroBonus-biljetter), rullande 12 månader gentemot rullande 12 månader året innan
Från räkenskapsåret 2020 rapporterar vi förändring av koldioxidutsläpp totalt och per säteskilometer (ASK) i linje med vårt övergripande mål att minska våra totala koldioxidutsläpp med 25 % till 2025, jämfört med 2005.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS press office, +46 8 797 29 44
SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv teknik– och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS Aprktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. För ytterligare information besök https://www.sasgroup.net
Datum | 2024-05-08, kl 11:00 |
Källa | Cision |