Railway Metrics and Dynamics
Smarta bultar med temperatursensorer till SSAB
RMD utvecklar fullgott system för godkännande
Idag används loken för enbart växlingsarbeten, men det är också intressant att få dem godkända för trafik på linjen. För att det ska kunna ske behöver man få till en bättre varmgångsdetektering för lokets hjulaxelboxar.
Boxarna kommer därför att utrustas med smarta bultar från RMD:s partner Strainlabs. Vissa av lagerboxarnas originalbultar ersätts helt enkelt med nya bultar med inbyggda temperatursensorer.
Temperaturdatan skickas vidare till en PMU (Performance Monitoring Unit) som monteras på loket. Datan från PMU:n behandlas av RMD:s systemplattform – som i sin tur kan skicka sammanställd temperaturinformation till vilket system som helst.
– Vi har redan fått bekräftelse på att det här är en fullgod lösning för varmgångsdetektion, vilket är mycket glädjande för framtiden, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics.
Ännu en system-i-system-lösning
I det här uppdraget tillhandahåller RMD också en förenklad version av sin omfattande applikation MyTrain, som visualiserar informationen i ett grafisk gränssnitt för lokföraren.
– RMD tillhandahåller ett minisystem för varmgångsdetektion som vem som helst av våra godstransportörer kan köpa, säger Jan. Lindqvist.
Vart och ett av de lok som hyrs ut till SSAB loken kommer att utrustas med PMU:er och smarta bultar. Hyresavtalet för både teknik, system och app. löper sedan på tillsvidare.
Detta är en delleverans av det befintliga avtalet med Väte som uppgår till 974 550 SEK per år under tre år.
Det nya systemet för varmgångsdetektion planeras att vara i drift i början av augusti 2025.
Datum | 2025-05-13, kl 10:49 |
Källa | Cision |
