Railway Metrics and Dynamics
RMDs sensorer till Brasilien
Railway Metrics and Dynamics har fått en order på ett omfattande ”Proof-of-concept”
– en demonstrationsimplementering av RMDs plattform för analys och övervakning av tåg, infrastruktur och urspårningar i Brasilien.
RMD:s sensorsystem övervakar i realtid alla rörelser och avvikelser och kan på så sätt analysera spårförhållanden, förändringar i spårgeometrin, statusen på allt rullande materiel inklusive hjulplattor, GPS-spårning, omedelbar urspårningsdetektion och mycket mer. Att i realtid mäta och analysera samverkan mellan fordon och infrastruktur är banbrytande teknologi på den här marknaden.
Brasiliens järnvägssystem, Ferrovia Brasileira, spelar en viktig roll i landets transportinfrastruktur. Brasilien har ett av världens största järnvägsnät, vilket sträcker sig tusentals kilometer över hela landet. Det används främst för godstransporter, bland annat råvaror som sojabönor, järnmalm och jordbruksprodukter. Persontrafiken är mer koncentrerad till storstadsområden.
Brasiliens järnvägssystem står inför flera utmaningar, så som eftersatt infrastruktur, gammal utrustning och konkurrens från andra transportsätt. Dessutom utgör landets enorma storlek och varierade terräng logistiska utmaningar för järnvägen.
Under de senaste åren Brasilien satsat på att modernisera och bygga ut järnvägen. Bland annat har man investerat i nya spår, signalsystem och rullande materiel. Regeringen har också velat satsa på nya järnvägslinjer som kan binda samman regionerna, främja ekonomin och underlätta handeln.
Arbetet med att implementera RMDs PMU-sensorer och system i Brasilien är planerat att påbörjas under 2024. Projektet ger RMD möjlighet att visa upp systemet för järnvägskunder på den sydamerikanska marknaden. RMD:s system är tillämpligt för både gods- och persontrafik, inklusive tunnelbanor, spårbunden trafik i städer och höghastighetståg.
RMDs plattform är ett unikt ekosystem av ”system i ett system” - ett nätverk av PMU-sensorer som kommunicerar med varandra, med loket, trafikledningen och alla andra som definierats för att ta emot både inspelad data och realtidsdata. Akuta meddelanden vidarebefordras till lokföraren via en användarvänlig "dashboard" på vilken ansluten smart enhet som helst.
– Det här är mycket spännande, säger Jan Lindqvist, VD för Railway Metrics and Dynamics. Detta bevisar återigen hur skalbar vår plattform är. Projektet gör att vi kan visa upp våra lösningar för järnvägskunder på den sydamerikanska marknaden - med samma komponenter, IT-lösningar och arbetsflöden som vi använder i Europa. RMD är stolta över att lägga till Brasilien på sin lista över kunder och marknader.
Datum | 2024-05-10, kl 13:54 |
Källa | Cision |