Railway Metrics and Dynamics
Nytt digitalt rangeringsstöd
VÄTE Rail har sedan tidigare köpt in ett 100-tal PMU:er till sina vagnar och sina 20 lok. Rangeringsverktyget köps nu in för att ta företaget vidare på digitaliseringsresan och det passar perfekt in i det ”system-av-system” som RMD redan idag levererar. Förutom en första inköpskostnad finansieras rangeringsverktyget sedan med en hyresavgift per dag.
VÄTE Rail tar 1:a januari 2025 över växlingen av ståltågen i Borlänge och Oxelösund för SSAB.Det femåriga uppdraget var då så pass stort att ett nytt systerföretag, Väte Trafik, skapades. Växlingen i Borlänge sysselsätter cirka 50 personer och fem lok är ständigt i drift i rangeringsarbetet.
Innan tågen får rulla måste man deklarera tågets sammansättning, vagnarnas individuella vikt och godstyp. Det här ska matchas mot flera parametrar, som exempelvis lokets dragkapacitet, bromskapaciteten och banans profil.
RMD bygger nu ett verktyg som gör det möjligt att på ett smidigt sätt scanna in all data, oavsett källa, så att informationen hamnar i ett och samma gränssnitt. Tågklareraren kan sedan bygga ihop de nya tågsätten med ”drag-and drop”-funktionalitet. Alla styrande parametrar balanseras och systemet varnar också om någon data, exempelvis vagnsvikt, skulle saknas eller vara felaktig.
– Det är glädjande att svenska tågoperatörer vänder sig till oss för att få hjälp med digitaliseringsutmaningar, och det här är en del av vårt ”system-i-system”. Det här verktyget kan vi enkelt skapa utifrån det arbete vi tidigare åstadkommit inom automatisk vagnsupptagning. Det ger en enkel lösning på ett konkret problem som existerar idag, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics.
Datum | 2024-11-28, kl 12:43 |
Källa | Cision |