QLEANAIR FJÄRDE KVARTALET OCH BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2024 - FÖRBÄTTRAT KASSAFLÖDE TROTS SVAG OMSÄTTNING I KVARTALET

MAR

”Vi lägger bakom oss ytterligare ett omsättningsmässigt och finansiellt utmanande kvartal som påverkades negativt av den uteblivna Curexa-affären i USA (2,9 MUSD), lägre intäkter i Japan till följd av den cykliskt låga basen av förnyelsebara kontrakt till finansbolag och en svag konjunktur i Europa. Samtidigt har vi under året hanterat och avslutat renrumsprojekten från 2021. Under fjärde kvartalet ökade de återkommande intäkterna sekventiellt till 77 Mkr jämfört med 73 Mkr i tredje kvartalet 2024. Vi har väsentligt flyttat fram vår position produktmässigt med sex produktlanseringar under sista kvartalet”, kommenterar Sebastian Lindström, VD på QleanAir.

FÖRBÄTTRAT KASSAFLÖDE TROTS SVAG OMSÄTTNING I KVARTALET

  • 104 Mkr nettoomsättning, -16%
  • 77 Mkr återkommande intäkter, -2%
  • -5,3% EBIT-marginal, justerad -2,9%

Oktober – december 2024 i sammandrag

  • Nettoomsättning 103,6 Mkr (123,8), valutajusterat uppgick nettoomsättningen till 103,2 Mkr
  • Återkommande intäkter 77,0 Mkr (78,5)
  • Rörelseresultat (EBIT) -5,4 Mkr (9,6), justerat -3,0 Mkr (9,6)
  • Rörelsemarginal (EBIT) -5,3% (7,8%), justerad -2,9% (7,8%)
  • Resultat per aktie -0,31 kronor (0,36)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten 17,1 Mkr (14,4)

Januari – december 2024 i sammandrag

  • Nettoomsättning 450,3 Mkr (503,5), valutajusterat uppgick nettoomsättningen till 465,1 Mkr
  • Återkommande intäkter 299,0 Mkr (306,3)
  • Rörelseresultat (EBIT) 12,0 Mkr (64,1), justerat 21,5 Mkr (66,7)
  • Rörelsemarginal (EBIT) 2,7% (12,7%), justerad 4,8% (13,2%)
  • Resultat per aktie -0,10 kronor (2,92)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten 39,7 Mkr (62,6)
  • Styrelsen föreslår ingen utdelning för verksamhetsåret 2024 (0,60 kronor per aktie)

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

  • QleanAir expanderar produkterbjudande med lansering av sex nya lösningar för optimering av luftkvalitet i professionella miljöer
  • QleanAir tecknar avtal om ett sjunde renrum med en stor sjukvårdsorganisation i New York till ett värde av 437 000 USD
  • QleanAir tecknar avtal till ett värde av 1,03 miljoner USD med en ideell sjukvårdsorganisation i Baltimore med över tio sjukhus

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • QleanAir utser Fredrik Sandelin till ny CFO


VD-KOMMENTAR
Vi lägger bakom oss ytterligare ett omsättningsmässigt och finansiellt utmanande kvartal som påverkades negativt av den uteblivna Curexa-affären i USA (2,9 MUSD), lägre intäkter i Japan till följd av den cykliskt låga basen av förnyelsebara kontrakt till finansbolag och en svag konjunktur i Europa. Samtidigt har vi under året hanterat och avslutat renrumsprojekten från 2021. Under fjärde kvartalet ökade de återkommande intäkterna sekventiellt till 77 Mkr jämfört med 73 Mkr i tredje kvartalet 2024. Vi har väsentligt flyttat fram vår position produktmässigt med sex produktlanseringar under sista kvartalet.

Försäljningen i fjärde kvartalet uppgick till 104 (124) Mkr. Till följd av den svaga omsättningen har vi dragit ned personalkostnaderna inom säljledning på huvudkontoret och i USA med ca 6 Mkr på årsbasis med effekt från Q1 2025. Den svaga försäljningen påverkade rörelseresultatet negativt i fjärde kvartalet. Det justerade rörelseresultatet uppgick till -3,0 Mkr jämfört med 9,6 Mkr föregående år.

Vi håller fast vid vårt fokus på tre prioriteringar; Kundfokus, Säljeffektivitet och Kostnadskontroll. Vårt fokus på lösningar för mer kritiska applikationsområden skapar förutsättningar att förbättra våra marginaler.

KUNDFOKUS OCH PRODUKTLANSERINGAR
Under kvartalet fortsatte vi vårt arbete mot mer kritiska lösningar för specifika industriella utmaningar vilket kommer att göra oss mer motståndskraftiga i den svagare konjunktur som råder. De sex produkter vi lanserade under fjärde kvartalet 2024 har mottagits väl av våra industriella kunder i EMEA och APAC.

FORTSATTA SATSNINGAR I EMEA
I EMEA ser vi fortsatt en återhållsamhet hos våra kunder framför allt i Tyskland och Sverige till följd av den svagare konjunkturen. Det tar längre tid att få till nya kundmöten och det tar således längre tid att stänga nya affärer. Som en konsekvens sjönk omsättningen med 14% i kvartalet. För att möta en lägre omsättning har vi reducerat kostnaderna inom säljledning på huvudkontoret. Vi fortsätter våra regionala satsningar för att stärka upp närmare kund och vår satsning i Frankrike visar fortsatt tillväxt, framförallt inom Air Cleaners som växte med 50% i kvartalet och 35% på helåret 2024.

SÄLJEFFEKTIVITET DRIVER TILLVÄXT OCH LÖNSAMHET I APAC
APAC fortsätter att vara motorn i QleanAir-koncernen. Japan bidrar med en betydande omsättning, ett starkt resultat och kassaflöde i lokal valuta. Den japanska yenen har dock försvagats mot den svenska kronan vilket påverkade omsättningen negativt under 2024 med cirka 15 MSEK. Vi ser fortsatt en stabil efterfrågan med långsiktig tillväxt på Cabin Solutions och en kraftig tillväxt inom Air Cleaners. Basen med kontrakt som kan förnyas kommer att vara väsentligt högre 2025 än den var 2024. Air Cleaners växte med 55% i fjärde kvartalet i lokal valuta.

KOSTNADSKONTROLL OCH STRATEGIN I FOKUS FÖR LÖNSAMHET I AMERICAS
Den uteblivna affären med Curexa (totalt ordervärde om ca 2,9 MUSD) har haft en betydande negativ effekt på omsättning och lönsamhet i fjärde kvartalet. QleanAir har inlett en rättslig process avseende skadestånd. Vi har reducerat antal anställda och således kostnaderna i USA för att möta en lägre omsättning. De första dialogerna avseende partnerskap i USA har initierats som ett led i den nya strategin för vår verksamhet i USA. Samtidigt har vi en stark kontrakterad orderbok för installation under 2025 som uppgår till drygt 3 MUSD.

AFFÄRSMODELL
Vår affärsmodell består av en kombination av uthyrning och försäljning, inklusive service. Omsättningen uppgick till 103,6 Mkr (123,8) i kvartalet, en minskning om 16,2%, och valutajusterat en minskning om 16,6%. Våra återkommande intäkter uppgick till 77,0 Mkr (78,5), en minskning med 1,9%, men sekventiellt ökade de återkommande intäkterna med 5,9% från tredje till fjärde kvartalet 2024.

QleanAir renar inomhusluften genom reduktion av skadliga partiklar. Arbetsmiljön för människor förbättras. Dessutom förbättras kvaliteten på kundernas produkter och effektiviteten i deras processer. Vi arbetar systematiskt med att växa i kombination med lönsamhet.

Vår affärsmodell är cirkulär, våra produkter har långt liv hos våra kunder genom vår starka servicemodell och vid kontraktavslut rekonditionerar vi produkten för att ge den nytt liv hos nästa kund.

FRAMTIDSUTSIKTER
Under 2025 kommer vi att skärpa vårt fokus. I EMEA och APAC kommer vi att fokusera helt på Air Cleaners och Cabin Solutions. När det gäller Cleanrooms ligger fokus på USA.

Inom Cabin Solutions, som vi ser som en mogen marknad och där vi är marknadsledande, kommer vi att hålla oss till en bred approach. Här kommer det att handla om att maximera räckvidden.

När det gäller Air Cleaners, som vi ser som en tillväxtmarknad, kommer vi att fokusera på industrisegmentet. Det är segmentet där vi kan dra fördel av mångsidigheten hos våra produkter; vår förmåga att återcirkulera filtrerad luft, skapa under- och övertryck i ett rum, arbeta med rena zoner och en kombination av alla dessa fyra.

Vi vet vart vi ska. Vi kommer under 2025 ta vår framgång inom digital marknadsföring i Japan vidare till två av våra fokusmarknader i EMEA; Tyskland och Sverige.

Avslutningsvis vill jag tacka alla våra engagerade medarbetare, samt kunder och partners för ett gott samarbete under 2024.

Solna den 7 februari, 2025

Sebastian Lindström, VD QleanAir AB

Datum 2025-02-07, kl 08:00
Källa MFN
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet