Profoto
Profotos delårsrapport, 1 januari–30 september 2024
Finansiell sammanfattning juli–september 2024
- Nettoomsättningen uppgick till SEK 164m (172), en minskning med 4,4 procent. Organisk tillväxt uppgick till -1,1 procent och valutaeffekten till -3,3 procent.
- EBIT uppgick till SEK 39m (35) och EBIT-marginalen till 23,9 procent (20,2).
- Justerad EBIT uppgick till SEK 30m (35) och justerad EBIT-marginal till 18,4 procent (20,2). Justeringar för perioden avsåg en minskning av skulden för en förvärvsrelaterad tilläggsköpeskilling om SEK 9m.
- Periodens resultat uppgick till SEK 28m (27).
- Avkastning på operativt kapital uppgick till 32,3 procent (56,5).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till SEK 14m (29).
- Resultat per aktie (före och efter utspädning) uppgick till SEK 0,70 (0,67).
Finansiell sammanfattning januari–september 2024
- Nettoomsättningen uppgick till SEK 530m (583), en minskning med 9,0 procent. Organisk tillväxt uppgick till -7,7 procent och valutaeffekten till -1,3 procent.
- EBIT uppgick till SEK 110m (153) och EBIT-marginalen till 20,7 procent (26,3).
- Justerad EBIT uppgick till SEK 101m (153) och justerad EBIT-marginal till 19,0 procent (26,3). Justeringar för perioden avsåg en minskning av skulden för en förvärvsrelaterad tilläggsköpeskilling om SEK 9m.
- Periodens resultat uppgick till SEK 83m (119).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till SEK 60m (147).
- Resultat per aktie (före och efter utspädning) uppgick till SEK 2,07 (2,96).
Jul – sep 2024 | Jul – sep 2023 | Jan – sep 2024 | Jan – sep 2023 | Okt 2023 – sep 2024 | Helår 2023 | |
Nettoomsättning, SEKm | 164 | 172 | 530 | 583 | 734 | 787 |
Organisk tillväxt, % | -1,1 | -28,7 | -7,7 | -12,8 | -9,0 | -12,6 |
EBITA, SEKm | 48 | 48 | 137 | 195 | 200 | 258 |
EBITA-marginal, % | 29,0 | 28,0 | 25,9 | 33,4 | 30,5 | 32,8 |
EBIT, SEKm | 39 | 35 | 110 | 153 | 161 | 204 |
EBIT-marginal, % | 23,9 | 20,2 | 20,8 | 26,3 | 22,0 | 26,0 |
Justerad EBIT, SEKm | 30 | 35 | 101 | 153 | 153 | 204 |
Justerad EBIT-marginal, % | 18,4 | 20,2 | 19,1 | 26,3 | 20,7 | 26,0 |
Periodens resultat, SEKm | 28 | 27 | 83 | 119 | 118 | 155 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten, SEKm | 14 | 29 | 60 | 147 | 124 | 211 |
Nettoskuld, SEKm | 219 | 88 | 219 | 88 | 219 | 44 |
Nettoskuld/EBITDA LTM | 0,98 | 0,28 | 0,98 | 0,28 | 0,98 | 0,16 |
Avkastning på sysselsatt kapital, % | 29,6 | 47,9 | 29,6 | 47,9 | 29,6 | 37,9 |
Avkastning på operativt kapital, % | 32,3 | 56,5 | 32,3 | 56,5 | 32,3 | 49,0 |
Resultat per aktie, kronor | 0,70 | 0,67 | 2,07 | 2,96 | 2,99 | 3,88 |
Fortsatt avvaktande marknadsklimat – stort fokus på kommande produktlanseringar
Under det tredje kvartalet såg vi en fortsatt utmanande marknadssituation i kombination med ett kvartal utan större produktlanseringar. Den rapporterade omsättningen minskade med 4,4 procent till SEK 164m (172) med en organiskt tillväxt om -1,1 procent.
Det justerade EBIT resultatet uppgick till SEK 30m (35) motsvarande en EBIT-marginal om 18,4 procent (20,2). Minskningen är direkt hänförlig till den lägre försäljningen i kombination med marknadsaktiviteter inför kommande produktlanseringar samt strategiska investeringar som initialt ger negativa skalfördelar.
Fortsatt avvaktande marknadsklimat
I linje med de senaste kvartalen fortsatte såväl professionella fotografer som stora studios att agera försiktigt, som en direkt följd av det osäkra makroekonomiska läget när det gäller inköp och investeringar i utrustning. Den underliggande efterfrågan på våra produkter är därför fortsatt avvaktande i samtliga våra regioner. Trots detta uppvisade vår verksamhet i Nordamerika en positiv utveckling under kvartalet framför allt som ett resultat av selektiva produktspecifika marknadsaktiviteter.
Strategiska investeringar i lanseringar och organisation
Under kvartalet har vi fortsatt att stärka vår organisation primärt inom produktutveckling och marknad med ett flertal viktiga nyckelrekryteringar. Det är glädjande att kunna konstatera att vi nu har en organisation med en kostnadsbas som dels ger oss möjligheten att fortsätta stärka vår marknadsposition, dels ej kommer att öka i motsvarande takt som den förväntade försäljningsökningen.
Vidare har vi under kvartalet fortsatt att investera i kommande produktlanseringar, inte minst inom produkter avsedda för filmproduktion och LED. Vi förväntar oss att börja se resultaten av dessa investeringar under de kommande kvartalen.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis fortsätter de makroekonomiska förutsättningarna att vara osäkra vilket har en direkt påverkan på den underliggande efterfrågan och därmed vår lönsamhet. Samtidigt är jag stolt över att vår organisation fortsätter att arbeta målmedvetet med det vi själva kan påverka, såsom innovation och kostnadskontroll, och att detta idoga arbete kommer att leda till spännande och strategiskt viktiga produktlanseringar och tillväxt framöver.
Givet detta är jag övertygad om att vårt disciplinerade arbetssätt kommer att fortsätta ge resultat och jag står fast vid våra långsiktiga finansiella mål om minst 10 procent organisk tillväxt och 25–30 procent EBIT-marginal.
Sundbyberg den 24 oktober 2024
Anders Hedebark
Vd och koncernchef
Datum | 2024-10-24, kl 08:00 |
Källa | MFN |