Profoto
Bokslutskommuniké 2024
1 januari – 31 december 2024
Finansiell sammanfattning oktober–december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till SEK 200m (204), en minskning med 1,8 procent. Organisk tillväxt uppgick till -3,1 procent och valutaeffekt till 1,3 procent.
- EBIT uppgick till SEK 57m (51) och EBIT-marginalen till 28,7 procent (25,0).
- Justerad EBIT uppgick till SEK 52m (51) och justerad EBIT-marginal till 26,0 procent (25,0). Justeringar för perioden avsåg en minskning av skulden för en förvärvsrelaterad tilläggsköpeskilling om SEK 5m.
- Periodens resultat uppgick till SEK 43m (37).
- Avkastning på operativt kapital uppgick till 31,9 procent (49,0).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till SEK 37m (65).
- Resultat per aktie (före och efter utspädning) uppgick till SEK 1,08 (0,92).
Finansiell sammanfattning januari–december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till SEK 731m (787), en minskning med 7,1 procent. Organisk tillväxt uppgick till -6,5 procent och valutaeffekt till -0,6 procent.
- EBIT uppgick till SEK 167m (204) och EBIT-marginalen till 22,9 procent (26,0).
- Justerad EBIT uppgick till SEK 153m (204) och justerad EBIT-marginal till 20,9 procent (26,0). Justeringar för perioden avsåg en minskning av skulden för en förvärvsrelaterad tilläggsköpeskilling om SEK 14m.
- Periodens resultat uppgick till SEK 126m (155).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till SEK 97m (211).
- Resultat per aktie (före och efter utspädning) uppgick till SEK 3,15 (3,88).
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Styrelsen föreslår en utdelning om SEK 2,00 (3,75) per aktie, vilket motsvarar ett totalbelopp om SEK 80m (150) fördelat på två utbetalningar.
- Dessutom har styrelsen beslutat om en utökad utdelningspolicy för att även kunna möjliggöra återköp av aktier enligt följande: ”Profoto strävar efter att distribuera minst 50 procent av nettovinsten till sina aktieägare genom kontant aktieutdelning och/eller genom återköp av aktier samtidigt som hänsyn tas till andra faktorer såsom finansiell ställning, kassaflöde och tillväxtmöjligheter.”
Nyckeltal koncern
Okt-dec 2024 | Okt-dec 2023 | Helår 2024 | Helår 2023 | |
Nettoomsättning, SEKm | 200 | 204 | 731 | 787 |
Organisk tillväxt, % | -3,1 | -10,1 | -6,5 | -12,6 |
EBITA, SEKm | 67 | 63 | 204 | 258 |
EBITA-marginal, % | 33,6 | 31,0 | 27,9 | 32,8 |
EBIT, SEKm | 57 | 51 | 167 | 204 |
EBIT-marginal, % | 28,7 | 25,0 | 22,9 | 26,0 |
Justerad EBIT, SEKm | 52 | 51 | 153 | 204 |
Justerad EBIT-marginal, % | 26,0 | 25,0 | 20,9 | 26,0 |
Periodens resultat, SEKm | 43 | 37 | 126 | 155 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten, SEKm | 37 | 65 | 97 | 211 |
Nettoskuld, SEKm | 235 | 44 | 235 | 44 |
Nettoskuld/EBITDA LTM | 1,04 | 0,16 | 1,04 | 0,16 |
Avkastning på sysselsatt kapital, % | 28,7 | 37,9 | 28,7 | 37,9 |
Avkastning på operativt kapital, % | 31,9 | 49,0 | 31,9 | 49,0 |
Resultat per aktie, SEK | 1,08 | 0,92 | 3,15 | 3,88 |
Framgångsrika produktlanseringar i en fortsatt utmanande marknad
Under årets avslutande kvartal såg vi en fortsatt avvaktande marknadssituation och en förstärkt konkurrensbild avseende främst LED-produkter. Den rapporterade omsättningen minskade med 1,8 procent till SEK 200m (204) med en organiskt tillväxt om -3,1 procent. Den svaga marknaden har till viss del kompenserats av framgångsrika produktlanseringar i kvartalet i primärt Nordamerika och Europa. Utvecklingen i Asien, huvudsakligen Japan och Kina har varit fortsatt svag.
Det justerade EBIT resultatet uppgick till SEK 52m (51) med en hälsosam EBIT-marginal om 26,0 procent (25,0). Motsvarande siffror för helåret uppgick till SEK 153m (204) och 20,9 procent (26,0). Minskningen för året är hänförlig till den lägre försäljningen i kombination med kostnader för rekryteringar och strategiska investeringar inom marknads- och försäljningsorganisationen.
Framgångsrika produktlanseringar under kvartalet
Efter en period av få större produktlanseringar börjar vi nu se resultatet av våra omfattande investeringar i produktutveckling under de senaste åren. Dessa investeringar förnyar och förstärker vårt kunderbjudande inom blixt. Under avslutningen av året har vi lanserat ett flertal produkter riktade till våra viktigaste kundgrupper däribland Pro-B3 och D30. Mottagande av dessa produkter samt den tidigare under året lanserade Pro-D3 har varit i linje med våra högt ställda förväntningar vilket naturligtvis är glädjande.
Lansering av bolagets första produkt riktad mot filmindustrin
Under första kvartalet kommer vi att lansera vår första produkt som riktar in sig mot filmindustrin. Produkten L1600D är den första produkten i en serie av kommande produkter i vår satsning mot ett marknadssegment inom LED för rörlig bild. Den marknaden har en potential att bli lika stor som vår nuvarande kärnmarknad, inom blixt till professionella fotografer. Trots att vi befinner oss i ett tidigt skede, har den initiala kundresponsen varit positiv på vår produkt som erbjuder ett kraftfullt ljus i kombination med en låg vikt och en innovativ formfaktor.
Med utgångspunkt i vårt starka globala varumärke och vårt fokus på premiumprodukter i kombination med ett antal nyckelrekryteringar är vi nu redo att etablera oss med hög marknadsaktivitet på de stora marknaderna för filmindustri i Nordamerika och Storbritannien. Vi förväntar oss att detta ska ge ökad försäljning mot slutet av året.
Tillförsikt inför 2025
Sammanfattningsvis fortsätter de makroekonomiska förutsättningarna att vara osäkra vilket har en direkt påverkan på den underliggande efterfrågan och därmed vår lönsamhet. Därtill råder en osäkerhet kring de pågående diskussionerna om tullar, men vi följer utvecklingen noggrant för att kunna anpassa oss efter eventuella förändringar. Vi ser dock med stor tillförsikt fram emot 2025 då vi nu står inför ett mycket spännande kapitel i bolagets utveckling genom vårt stundande inträde på den globala filmmarknaden samt med våra nyligen lanserade och kommande produkter.
Givet detta är jag övertygad om att vårt disciplinerade och dedikerade arbetssätt kommer att fortsätta ge resultat och jag står fast vid våra finansiella mål om minst 10 procent organisk tillväxt och 25-30 procent EBIT-marginal.
Sundbyberg den 12 februari 2025
Anders Hedebark
Vd och koncernchef
Datum | 2025-02-12, kl 08:00 |
Källa | MFN |
