Plejd
Bokslutskommuniké 2023
Fjärde kvartalet (okt–dec 2023)
Nettoomsättningen uppgick till 161 868 tkr (127 545), vilket är en ökning med 26,9 % jämfört med samma period föregående år.
Bruttomarginalen uppgick till 51,9 % (58,3).
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 44 520 tkr (35 510), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 27,5 % (27,8).
Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 29 325 tkr (24 369), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 18,1 % (19,1).
Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,01 kr (1,76).
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år.)
Jan–dec 2023
Nettoomsättningen uppgick till 513 387 tkr (430 823), vilket är en ökning med 19,2 % jämfört med samma period föregående år.
Bruttomarginalen uppgick till 54,4 % (58,7).
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 115 032 tkr (118 558), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 22,4 % (27,5).
Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 59 520 tkr (79 407), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 11,6 % (18,4).
Resultat per aktie före utspädning uppgick till 4,11 kr (5,79).
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år.)
VD har ordet
Ett starkt kvartal
Vi avslutar året starkt vilket återspeglas i både nya produktkategorier och nya geografiska marknader, som tillsammans utgör de två främsta aspekterna av vår multidimensionella strategi. Under årets andra hälft levererade vi över 150 000 downlights, vilket visar på en stark efterfrågan. Denna framgång lägger grunden för en ny produktkategori med smarta armaturer där vi planerar att fortsätta vår innovation med ytterligare spännande produkter under 2024.
I vår internationella tillväxtstrategi noterar vi särskilt att marknaden i Norge fortsätter att följa samma framgångsrika bana som i Sverige. Vi ser en stark tillväxt i Nederländerna och har ökat närvaron i länder som Spanien, Tyskland och Schweiz. Här har vi byggt upp grossistrelationer och säljteam inför lanseringen av jalusipucken JAL-01, planerad för andra kvartalet 2024. Det är vår ambition att JAL-01 ska få dessa marknader att ta fart.
Under 2023 har vi lagt mycket energi på att effektivisera vår kostnadsstruktur och öka kostnadsmedvetenheten inom bolaget. Nyckeln till vår lönsamhetsstrategi är att öka intäkterna samtidigt som vi håller våra kostnader på en relativt stabil nivå. Genom att balansera dessa två faktorer ser vi fram emot att skapa en hållbar och långsiktig lönsamhet.
Vi ser även detta kvartal en lägre bruttomarginal, främst till följd av den nya produktkategorin smarta armaturer. Då vi kommer lansera fler nya produktkategorier under kommande åren och fler produkter inom dessa nya kategorier så är det rimligt att anta en lägre bruttomarginal i närtid. År 2023 har varit ett viktigt år där vi har positionerat oss för en ny tillväxtfas, drivet av både nya produktkategorier och nya marknader.
Vi ser fram emot de kommande åren med stor entusiasm och är övertygade om att vår strategi kommer att leda till stark tillväxt och ökad lönsamhet. Jag vill tacka teamet för ett fantastiskt arbete.
Babak Esfahani
VD
Datum | 2024-02-08, kl 08:30 |
Källa | Cision |