Perpetua Medical
Ny strategisk inriktning för Pharmacolog
Distributionen av produkterna har hittills baserats på försäljning via två partners, B. Braun och Codonics. För att öka exponeringen mot kunderna görs en bredare satsning med fler distributörer och partner.
Bolagets strategi har hittills baserats på försäljning av kapitalintensiva produkter med begränsade möjligheter till återkommande intäkter. Den nya strategin utgår från att kundvärdet ligger i analysmjukvaran och bygger på utplacering av stora volymer förenklade instrument till lågt pris kombinerat med en SaaS (Software as a Service) modell för analysmjukvaran. Kunden kan då abonnera på de analyser man önskar och automatiskt tillgodogöra sig löpande förbättringar och uppdaterad analysmjukvara. Genom att erbjuda Pharmacologs lösningar till en lägre instegskostnad kan fler sjukhus implementera kvalitetssäkring av läkemedelsberedningar och därmed öka patientsäkerheten. Målet är även att skapa värde för våra aktieägare.
Erik Hedlund, tillförordnad vd för Pharmacolog kommenterar: "Med införande av en SaaS strategi kan den initiala investeringen för sjukhus minska med upp till 75% samtidigt som bolaget säkrar löpande intäkter. Bolaget har för sin försäljning varit beroende av samarbetet med de två företagen B. Braun och Codonics. Distributionsnätet behöver breddas med nya partner och distributörer i Europa, USA och Asien för att säkerställa en hög tillväxt."
Denna information är sådan som Pharmacolog är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-17 13:45 CET.
Datum | 2023-04-17, kl 13:45 |
Källa | Cision |
