Online Brands Nordic
TILLVÄXT MED KRAFTIGT FÖRBÄTTRAT EBITDA-RESULTAT
Bokslutskommuniké 2023-01-01 – 2023-12-31
Sammanfattning av det fjärde kvartalet, 1 oktober TILL 31 december 2023
· Koncernens omsättning uppgick i kvartalet till 93,3 MSEK (91,4 MSEK), en ökning med 2,0%
· Koncernens omsättning i egen ehandel uppgick till 73,4 MSEK (65,7 MSEK), en ökning med 11,7%.
· Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 62 % (57 %)
· Kvartalets EBITDA uppgick till 8,5 MSEK (-2,6 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 9,3% (-2,9%)
· Kvartalets resultat uppgick till 0,4 MSEK (-8,4 MSEK)
· Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick 10,6 MSEK (4,0 MSEK)
· Resultat per aktie för kvartalet uppgår till 0,04 SEK (-0,4SEK)
Sammanfattning helår 2023, 1 januari TILL 31 december
· Koncernens omsättning uppgick under året till 315,1MSEK (290,9 MSEK), en ökning med 8,3%
· Bruttovinstmarginalen uppgick i perioden till 63% (59%)
· EBITDA uppgick till 15,8 MSEK (2,2 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 5,3% (0,8%)
· Årets resultat uppgick till -10,2 MSEK (-18,3 MSEK)
· Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick -4,0 MSEK (-12,6 MSEK)
· Resultat per aktie -0,45 SEK (-0,87 SEK)
NYCKELTAL
(msek) | Okt-dec 2023 | Okt-dec 2022 | Jan-dec 2023 | Jan-dec 2022 |
Omsättning | 93,3 | 91,4 | 315,1 | 290,9 |
Omsättningstillväxt, % | 2,1% | 87,0% | 8,3% | 96,1% |
Bruttovinst | 56,0 | 50,6 | 197,2 | 168,8 |
Bruttovinstmarginal, % | 62% | 57% | 63% | 59% |
EBITDA | 8,5 | -2,6 | 15,8 | 2,2 |
EBITDA-marginal, % | 9,3% | -2,9% | 5,3% | 0,7% |
Rörelseresultat (EBIT) | 2,7 | -7,9 | -3,7 | -15,2 |
Rörelsemarginal, % | 3,3% | -8,0% | -1,0% | -5,2% |
Periodens resultat | 0,4 | -8,4 | -10,2 | -18,3 |
Datum | 2024-02-22, kl 08:30 |
Källa | MFN |