Online Brands Nordic
Rekordkvartal!
Online Brands Nordic AB lämnar härmed bokslutskommuniké och rapport för det fjärde kvartalet 2024
SAMMANFATTNING AV FJÄRDE KVARTALET, 1 OKTOBER TILL 31 DECEMBER, 2024
- Nettoomsättning uppgick i kvartalet till 116,1 MSEK (91,1), motsvarande en ökning om 27,4%
- Omsättning i egen e-handel uppgick till 99,2 MSEK (75,2 MSEK), en ökning med ca 30,2%
- Den organiska tillväxten var 24,3% relativt jämförbar period föregående år
- Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 63,0% (62,0%)
- Kvartalets justerade EBITDA uppgick till 14,9 MSEK (8,5 MSEK), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 12,8% (9,3%), justeringen härrör från en uppskrivning av värdet på tilläggsköpeskilling.
- Kvartalets EBITDA uppgick till 2,1 MSEK (8,5 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 1,8% (9,3%)
- Kvartalets totala resultat uppgick till -9,6 MSEK (0,4 MSEK)
- Resultat per aktie för kvartalet uppgår till -0,41 SEK (0,04 SEK)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 33,4 MSEK (10,1 MSEK)
- Nettoskuldsättning vid periodens slut var 3,3 MSEK (28,5)
SAMMANFATTNING HELÅR 2024, 1 JANUARI TILL 31 DECEMBER
- Nettoomsättning uppgick under året till 365,6 MSEK (301,1), motsvarande en ökning om 21,2%
- Proforma inklusive Get Camping uppgick nettoomsättning till 401,0 MSEK
- Koncernens omsättning i egen e-handel uppgick till 294,0 MSEK (252,1 MSEK), en ökning med ca 16,6%
- Den organiska tillväxten var 16,4% relativt föregående år
- Bruttovinstmarginalen uppgick under året till 61,7% (62,1%)
- Årets justerade EBITDA uppgick till 35,1 MSEK (12,5 MSEK), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 9,5% (4,0%), justeringen härrör från en uppskrivning av värdet på tilläggsköpeskilling.
- Årets EBITDA uppgick till 22,3 MSEK (12,5 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 6,1% (4,0%)
- Proforma inklusive Get Camping uppgick justerat EBITDA till 36,2 MSEK
- Årets totala resultat uppgick till -8,0 MSEK (-10,5 MSEK)
- Resultat per aktie för helåret uppgår till -0,35 SEK (-0,45 SEK)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 27,2 MSEK (-11,3 MSEK)
- Nettoskuldsättning vid årets slut var 3,3 MSEK (28,5)
NYCKELTAL
(msek) |
Okt-dec 2024 |
Okt-dec 2023 |
Jan-dec 2024 |
Jan-dec 2023 |
Nettoomsättning |
116,1 |
91,1 |
365,6 |
301,1 |
Nettoomsättningstillväxt, % |
27,4% |
2,1% |
13,2% |
4,9% |
Bruttovinst |
72,9 |
56 |
227,3 |
197,2 |
Bruttovinstmarginal, % |
63,0% |
62,1% |
61,7% |
62,0% |
Justerat EBITDA |
14,9 |
8,5 |
35,1 |
12,5 |
EBITDA |
2,1 |
8,5 |
22,3 |
12,5 |
EBITDA-marginal, % |
1,8% |
9,3% |
6,1% |
4,2% |
Rörelseresultat (EBIT) |
-2,8 |
2,7 |
2,8 |
-5,7 |
Rörelsemarginal, % |
-2,4% |
3,0% |
0,8% |
-1,9% |
Periodens resultat |
-9,6 |
0,4 |
-8,0 |
-10,5 |
KOMMENTAR FRÅN VD
Rekordkvartal!
Q4 var ännu ett starkt kvartal där vi fortsatte vår positiva utveckling. E-handelsförsäljningen ökade med 30,2% till 99,2 MSEK (75,2 MSEK), och den totala omsättningen steg med 27,4% till 116,1 MSEK (91,1 MSEK). Justerat EBITDA ökade till 14,9 MSEK (8,5 MSEK) och EBITDA-marginalen ökade till 12,8% (9,3). Därmed blev detta ytterligare ett rekordkvartal med all-time high i försäljning och EBITDA på rullande 12 månader. Q4 är sjätte kvartalet i rad som vi slår föregående år i såväl omsättning som EBITDA. Justeringarna på EBITDA är hänförligt till uppjustering av tilläggsköpeskillingar. Proforma, om vi hade konsoliderat GetCamping från januari, blev omsättningen 401 MSEK med en justerad EBITDA om 36,2 MSEK på rullande 12 månader.
Det finns många höjdpunkter att lyfta från kvartalet. Största bolaget i gruppen Trendcarpet fortsätter sin kraftiga tillväxt i en avvaktande marknad. 45% försäljningsökning under kvartalet sätter punkt för ett fantastiskt år med markant ökning i både marknadsandel och EBITDA. Glädjande är att det är kraftig tillväxt i alla marknader, där Skandinavien och DACH har tillväxttal över helår på närmare 50%.
Kitchenlab, näst största bolaget i koncernen, avslutar året med över 30% i total tillväxt och 42% tillväxt i egen e-handel. Kitchenlab - som säljer köksredskap- och tillbehör online och i butik - har framgångsrikt under kvartalet och året ökat bruttomarginalen genom ett ambitiöst program att flytta försäljningen till egna varumärken. Kitchenlab går från förlust 2023 till vinst 2024 tack vare försäljningsökningen och marginallyftet. Övriga bolag i gruppen växer också betydligt mer än marknaden under Q4. Bread and Boxers och Hatshop växer med över 20% i egen e-handel.
Under det fjärde kvartalet, liksom under hela året, har gruppen haft ett starkt fokus på att uppnå försäljningstillväxt samtidigt som vi har bibehållit bruttomarginalen och marknadsföringsgraden, vilket vi har lyckats att leverera. Bruttomarginalen var under det fjärde kvartalet 63% (62%) och marknadsföringsgraden 22% (23%). För att öka bruttomarginalen och effektivisera marknadsföringen har nyckel varit att öka andelen unikitet i produkt- och kunderbjudandet, detta har resulterat i en lönsam och växande ehandel.
Vi har under kvartalet levererat på förvärvsplanen, där vi förvärvat Getcamping, som omsätter cirka 35 MSEK 2024 och som säljer campingutrustning online. Getcamping uppfyller våra kriterier för förvärv där sortimentet gör att vi kan aktivera geografisk expansion och våra strategier inom alla marknadsföringskanaler. Vi arbetar metodiskt för att ytterligare stärka portföljen med bolag under 2025.
Avslutningsvis vill jag tacka alla medarbetare för ert hårda och dedikerade arbete under året, som varit avgörande för den fantastiska utveckling vi haft under 2024. Också ett stort tack till alla aktieägare för er förtroende under året. Vi går in i 2025 med stor optimism, redo att ta oss an nya utmaningar och fortsätta den resa vi bara påbörjat.
Magnus Skoglund
VD, Online Brands Nordic AB
För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Skoglund, VD, Online Brands Nordic AB, +46 (0) 70 28 23 758
Eller
Thomas Häggkvist.CFO, Online Brands Nordic AB, +46 70 55 22 622
Om Online Brands Nordic AB (publ)
Online Brands förvärvar, äger, och utvecklar e-handelsbolag i Norden. Bolagets strategi fokuserar på att förvärva snabbväxande och lönsamma e-handelsbolag med starka varumärken. Inom koncernen finns Trendcarpet, Hatshop, Victorins, Kitchenlab, Bread & Boxers, Isbjörn of Sweden, Getcamping samt Allafröer. Online Brands aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under tickerkoden OBAB. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, tel 08-503 01 550, e-post: info@mangold.se
Datum | 2025-02-20, kl 07:30 |
Källa | beQuoted |
