Online Brands Nordic
FORTSATT STARK TILLVÄXT
Online Brands Nordic AB (publ), publicerar härmed en delårsrapport avseende det första kvartalet 2025, januari - mars.
SAMMANFATTNING AV det första KVARTALET, 1 januari TILL 31 mars 2025
- Nettoomsättning uppgick i kvartalet till 96,8 MSEK (81,3), motsvarande en ökning om 19,1%
- Proforma, inklusive det nyligen förvärvade Reforma, uppgick nettoomsättning till 103,7 MSEK
- Omsättning i egen e-handel uppgick till 85,0 MSEK (66,6 MSEK), en ökning med ca 28%
- Den organiska tillväxten var 11,8 % relativt jämförbar period föregående år
- Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 61,3% (60,7%)
- Justerat EBITDA uppgick till 4,9 MSEK (4,8 MSEK), justeringen härrör primärt förändring av tillägssköpeskilling, motsvarande en EBITDA-marginal om 5,1% (5,9%)
- EBITDA exklusive förändring av tillägsköpeskilling uppgick till 1,4 MSEK (4,8 MSEK),
- Kvartalets totala resultat uppgick till -2,7 MSEK (-1,6 MSEK)
- Resultat per aktie för kvartalet uppgår till -0,12 SEK (-0,07 SEK)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -17,2 MSEK (0,4 MSEK)
- Nettoskuldsättning vid periodens slut var 23,0 MSEK (27,2)
NYCKELTAL
(msek) |
Jan-mars 2025 |
Jan-mars 2024 |
Jan-dec 2024 |
Nettoomsättning |
96,8 |
81,3 |
365,2 |
Nettoomsättningstillväxt, % |
19,1% |
5,7% |
21,3% |
Bruttovinst |
59,3 |
49,3 |
224,0 |
Bruttovinstmarginal, % |
61,3% |
60,7% |
61,3% |
Justerat EBITDA |
4,9 |
4,8 |
34,1 |
Justerad EBITDA-marginal |
5,1% |
5,9% |
9,3% |
EBITDA |
4,3 |
4,8 |
22,1 |
EBITDA-marginal ink nedskr TKS, % |
4,5% |
5,9% |
6,1% |
EBITDA-marginal exkl nedskr skuld TKS, % |
1,4% |
5,9% |
6,1% |
Rörelseresultat (EBIT) |
-0,6 |
-0,1 |
2,6 |
Rörelsemarginal, % |
-0,6% |
-0,1% |
0,7% |
Periodens resultat |
-2,7 |
-1,6 |
-8,5 |
KOMMENTAR FRÅN VD
Årets första kvartal visade en fortsatt mycket stark försäljningstillväxt. Nettoomsättning uppgick i kvartalet till 96,8 MSEK (81,3), motsvarande en ökning om 19,1% och omsättning i egen e-handel uppgick till 85,0 MSEK (66,6 MSEK), en ökning med 27,6%. Under kvartalet har extra marknadsinvesteringar gjorts vilket gett bra effekt på tillväxten men också kortsiktigt påverkar EBITDA. Justerat EBITDA uppgick till 4,9 MSEK (4,8 MSEK).
Justerat EBITDA uppgick till 4,9 MSEK (4,8 MSEK). Liksom föregående kvartal kommer den största tillväxten från gruppens två största bolag Trendcarpet (23,5%) och Kitchenlab (30%), där e-handeln är den dominerande försäljningskanalen. Getcamping, som förvärvades i det fjärde kvartalet, redovisar en stabil omsättningsökning på 13%. För gruppens två Brands-bolag - Nordic Kidswear och Bread & Boxers - minskade den totala försäljningen under Q1 på grund av en tillbakagång i grossistförsäljningen. Det förklaras av större b2b-ordrar av engångskaraktär föregående år och en grossistmarknad som fortsatt präglas av osäkerhet och utmaningar.
Justerat EBITDA uppgick till 4,9 MSEK (4,8 MSEK), justeringen härrör primärt förändring av tillägssköpeskilling. EBITDA exklusive förändring av tillägsköpeskilling uppgick till 1,4 MSEK (4,8 MSEK).
Bruttomarginalen ökade under kvartalet från 60,7% till 61,3% jämfört med Q1 2024. Strategiska producentbyten under andra halvan av 2024 kommer få genomslag under 2025, med förbättrade inköpsvillkor, en förändring som inte bara stärker vår bruttomarginal utan även skapar förutsättningar för ökad skalbarhet och lönsamhet framåt. Även en fortsatt migrering från försäljning av externa till interna varumärken kommer att ha en positiv påverkan på bruttomarginalen. Fraktkostnaderna minskade under Q1 (15,3% jämfört med 16% av omsättningen) tack vare förbättrade och konsoliderade avtal i gruppen. Marknadsföringsgraden ökade till 21% (18,1%) under kvartalet, drivet primärt av investeringar i ny marknadsföring i bolagets största bolag Trendcarpet, något som kommer falla tillbaka till normala nivåer under Q2 och Q3. Personalkostnad i relation till omsättningen ökade med två procentenheter jämfört med föregående år, vilket förklaras av planenliga organisatoriska investeringar i portföljbolagen med starkast tillväxt för att möta 2024 års kraftiga försäljningsutveckling och skapa förutsättningar för framtida tillväxt.
Vår tillväxtstrategi bygger på en kombination av organisk utveckling och strategiska förvärv. Online Brands verkar inom flera starka nischsegment och vi ser fortsatt stor potential att expandera vårt erbjudande - både genom att bredda vårt sortiment och genom att nå ut till nya geografiska marknader. Som ett till stora delar renodlat e-handelsbolag har vi en strukturell fördel gentemot traditionell detaljhandel, med en mer flexibel kostnadsstruktur som möjliggör högre skalbarhet och effektivitet i vår verksamhet. I linje med denna strategi genomförde vi efter periodens utgång ett förvärv av heminredningsbolaget Reforma - ett bolag med 100% e-handelsförsäljning och en tydlig inriktning på egna varumärken. Reforma kompletterar vår portfölj väl och vi ser betydande synergier med vårt befintliga inredningsbolag Trendcarpet, både inom inköp, logistik och marknadsföring. Med förvärvet av Reforma inräknat i Q1 omsatte koncernen 103,7 Mkr under Q1. Förvärvet stärker vår position inom det snabbväxande segmentet för designad heminredning online.
Magnus Skoglund
VD, Online Brands Nordic AB
Offentliggörande av information
Denna information är sådan som Online Brands Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående persons försorg, för offentliggörande den 15 maj 2025 ca kl.8,30
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som koncernen står inför.
Denna delårsrapport har inte granskats av bolagets revisor.
Stockholm, den 15 maj 2025.
Datum | 2025-05-15, kl 08:30 |
Källa | beQuoted |
