Novus
Tillförlitlighet som bygger synlighet
Under Almedalsveckan presenterade Novus med samarbetspartners årets Demokratirapport. Rapporten belyser svenskarnas syn på demokratins tillstånd och hade i år ett särskilt fokus på chefer inom företag och organisationer. Lanseringen inträffade på invigningsdagen i form av ett välbesökt seminarium som sändes av SVT Forum och följdes upp genom flera panelsamtal, krönikor och nyhetsinslag under veckan.
Ett startskott för bredare samtal om demokratins framtid
Intresset för rapportens innehåll var stort. Redan under måndagskvällen citerades den från Almedalens stora scen av Björn Ulvaeus som betonade vikten av att värna demokratin. Under datumen för Almedalsveckan refererades Demokratirapporten till i ett 20-tal artiklar i både riks- och lokalmedia. Mediegenomslaget uppnådde enligt siffror från Retriever ett uppskattat annonsvärde på över en miljon kronor. Annonsvärdet avser artiklar i tryckt media och webb.
Även i sociala medier blev undersökningsresultatet en naturlig utgångspunkt för reflektion, särskilt på Linkedin där många deltagare från veckan lyfte fram den som ett värdefullt faktaunderlag i det egna arbetet. Att Demokratirapportens resultat och analyser nyttjades som underlag i både nyhetsrapportering, krönikor och politiska samtal visar på den relevans och tillförlitlighet som kännetecknar faktabaserade underlag.
Genom att bidra med kunskap som utgångspunkt för samtal om samhällets mest avgörande frågor fortsätter Novus vision för att kontinuerligt vara en viktig kunskapsleverantör i samhällsdebatten. Tillförlitliga undersökningar ger beslutsfattare, företag och civilsamhällesaktörer underlag som stärker förståelsen för aktuella frågor och utmaningar i samhället.
I samband med Almedalsveckan 2025 släpptes även Novus Väljarbarometer för juni samt Väljarförståelser – så som partiledarförtroende och vilket parti som anses vara bäst i politiska sakfrågor enligt svenska folket. Även resultaten från dessa undersökningar bidrar till mediediskussioner och nyhetsinslag som syftar på att främja demokratin och att analysera väljarnas förtroende och prioriteringar, inte minst inför kommande valår.
Utöver opinionsundersökningar och Demokratirapporten nådde även flera Novusundersökningar på uppdrag av våra kunder ut till publicering i media, något som stärker bilden av att tillförlitliga undersökningar även ger avtryck när företag och organisationer vill lyfta relevanta frågor. Diagrammet visar antalet omnämnanden av Novus undersökningar i media under datumen 23-27e juni (Almedalsveckan. Siffror hämtade från Retriever).
Våra konkurrenter har anonymiserats och är markerade från A till G.
Datum | 2025-07-04, kl 15:29 |
Källa | Cision |
