BOKSLUTSKOMMUNIKÈ 2024-01-01 till 2024-12-31

REG

Q4 i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartal 4 uppgick till kSEK 18 872 (19 218).
  • Rörelseresultat före skatt uppgick till kSEK 1 205 (1 149).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 6,39% (5,98%).
  • Resultat efter skatt uppgick till kSEK 1 315 (1 446).
  • Resultat per aktie uppgick till SEK 0,13 (0,14).

Januari – december 2024 i sammandrag

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till kSEK 65 034 (62 728).
  • Rörelseresultatet uppgick till kSEK -696 (-3 529).
  • Rörelsemarginalen uppgick till -1,07% (-5,6%).
  • Resultat efter skatt uppgick till kSEK -604 (-3 470).
  • Resultat per aktie uppgick till SEK -0,06 (-0,33).

Bolaget i sammandrag

(kSEK) Oktober - december 2024 Oktober - december 2023 Helår2024 Helår2023
Nettoomsättning 18 872 19 218 65 034 62 728
Rörelseresultat 1 205 1 149 -696 -3 529
Resultat efter skatt 1 315 1 446 -604 -3 470
Rörelsemarginal, % 6,39% 5,98% -1,07% -5,6%
Resultat per aktie, SEK 0,13 0,14 -0,06 -0,33

VD har ordet

Trots att marknadens återhämtning har varit mer utdragen än förväntat har vi lyckats stärka vår lönsamhet under det sista kvartalet. Omsättningen för perioden minskade med 2% i jämförelse med samma period föregående år medan lönsamheten ökade med 5%. Denna positiva utveckling är till stor del ett resultat av de organisatoriska effektiviseringarna som vi genomfört under året.

Vår marknad kännetecknas av en bred och diversifierad kundbas, vilket är en av Novus största styrkor. Vi verkar inom flertalet sektorer, där vissa kunder för närvarande intar en avvaktande hållning medan andra visar en försiktig optimism. Vi ser några tecken på ett uppdämt behov av undersökningar hos våra mer avvaktande kunder, och bedömer att vi kommer kunna se en utväxling av detta när framtidstron stärkts.

Positioneringen
Vi har under kvartalet inlett en strategi för att bredda vårt varumärke och stärka vår positionering genom att etablera en tydlig kommunikationsavdelning. Vi har fokuserat på att lyfta fram vår expertis genom en utökad kommunikationsinsats och deltagande i relevanta seminarier, både nationellt och internationellt, med särskilt fokus på det amerikanska valet. Under kvartalet har även vår expertis inom varumärkesfrågor fått ökad synlighet, senast genom analysen av sambandet mellan Elon Musk och Teslas varumärken. Novus har byggt sin varumärkeskännedom på politiska undersökningar, men nu breddar vi den allmänna kännedomen mer genom vår kommunikation på alla områden vi levererar på som ryms inom opinions- och marknadsundersökningar. Där människor är närvarande är Novus och undersöker för att ta fram fakta och kunskap.

Fortsatt fokus på effektivisering och försäljning
Arbetet med att effektivisera organisation och arbetsflöden har fortsatt under kvartalet, med målet att säkerställa en optimal tillämpning av vår interna kompetens. Vi har under året och kvartalet möjliggjort en minskning av manuella processer, vilket frigör resurser för mer värdeskapande arbete för våra kunder. Detta arbete kommer att fortsätta vara en prioritet under 2025. Samtidigt har vi stärkt vissa kundsamarbeten och skapat fler möjligheter till korsförsäljning mellan våra affärsområden och undersökningstyper.

Genom en omstrukturerad ledningsgrupp med ett tydligare mandat och en tydlig uppdelning mellan det operativa arbetet, lett av vVD, Ana Serafimovska, och min roll som VD, där fokus ligger att bredda vår marknadsnärvaro, stärker vi Novus framtida tillväxt. Novus har alltid varit ett visionsdrivet företag, detta har och kommer förbli vår kärna. Vår ambition är att förbättra våra kunders affärer, och som en naturlig del av detta ska vi fortsätta att driva branschens utveckling – precis som vi gjort sedan företaget grundades av Alf Sjöström. Hans vision och arv lever vidare i allt vi gör och utgör grunden för vårt namn. Novus är och kommer alltid att vara den nya generationens undersökningsföretag.

Vi fortsätter med arbetet att öka lönsamhet, stärka orderingången och försvara tillförlitligheten i våra undersökningar.  

Denna information är sådan som Novus Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-02-19 09:00 CET.

Datum 2025-02-19, kl 09:00
Källa Cision
Bifogade filer
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet