Kvartalsrapport 30 juni 2025

MAR
  • Rörelseresultatet (EBITDA) under perioden april - juni uppgick till 2,3 MSEK (5,3 MSEK). Under perioden har EBITDA påverkats positivt av en engångspost på 2,9 MSEK förknippat med avslutandet av konkursen i HAJP AB. Föregående år påverkades EBITDA positivt av post av engångskaraktär med 9,9 MSEK. Adiantes har haft en svaragare försäljning vilket påverkar negativt. Kassaflödet från den löpande verksamheten visar en förbättring under andra kvartalet.
  • Kassaflödet för perioden april - juni hamnar på 14,8 MSEK (12,1 MSEK). Det positiva kassaflödet är främst en effekt av säsongsbetonade förändringar i rörelsekapitalet i främst Enter Sales & Distribution AB.
  • Bruttomarginalen i andra kvartalet sjunker jämfört med förra året, 18 % (44 %). Både Adiantes och Copter redovisar fortsatt stabila marginaler. Lowwi och Enter Sales & Distribution, som är verksamma inom distribution och B2C-försäljning av externa varumärken samt hårdvara, har lägre marginalnivåer och står för ca 80 % (ca 40 %) av kvartalets försäljning. Den förändrade försäljningsmixen förklarar den lägre bruttovinsten jämfört med motsvarande period förra året.
  • Besparingsprogrammet som infördes 2024 fortsätter enligt plan men kommer inte ge full effekt förrän under hösten 2025.
  • I slutet på mars inleddes företagsrekonstuktion av dotterföretaget Lowwi AB. Vid rapportens avlämnande är rekonstruktionen pågående och företagsledningen kan inte bedöma vilken effekt rekonstruktionen kan ha på företagets tillgångar och skulder. Poster i balansräkningen är upptagna till bokfört värde per 2025-06-30. Rekonstruktionen är förlängd tom 2025-09-30.
  • Copter AB har haft en stabil omsättning om än något lägre än jämfört med föregående år. Marknaden för smartphones har fortsatt vara svag, vilket påverkar efterfrågan på bolaget produkter. Bolaget har stärkt sin position genom att knyta till sig flera nya kunder. Dessa kunder är en kombination av OEM-tillverkning och försäljning till ledande återförsäljare i Norden. Vi förväntar oss att dessa samarbeten kommer att bidra positivt under resten av 2025. Fokus framåt ligger på att ytterligare bredda kundbasen och aktivera Copter-produkter inom andra koncernbolag, som Skalhuset.
  • Lowwi AB har påverkats av rekonstruktionsprocessen under andra kvartalet. Arbetet med att skapa hållbar lönsamhet igenom en mer kostnadseffektiv verksamhet pågår och lönsamheten har förbättrats under andra kvartalet jämfört med första kvartalet. Världsläget och varmt väder i juni dämpad efterfrågan hos konsumenterna, vilket påverkatde omsättningen i kvartalet negativt. Vi ser fortsatt potential i att effektivisera marknadsföringen och hitta nya intäktsströmmar.
  • Adiantes upplever en minskad omsättning jämfört med föregående år, delvis på grund av lägre efterfrågan från nyckelkunder och en utmanande marknad. Parallellt med fortsatt investering i infrastruktur och produktionsförbättringar har bolaget anpassat produktionskapaciteten för att bättre spegla rådande efterfrågan, vilket sammantaget skapar förutsättningar för långsiktig effektivitet och tillväxt. Adiantes har lämnat in sin Communication on Progress (CoP) för 2025 till FN:s Global Compact, vilket bekräftar fortsatt arbete inom mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljöansvar och antikorruption. Även rapporten 2025 Moving Forward Faster har insänts, med fokus på jämställdhet och levnadslön – två nyckelområden i bolagets strategi för en mer hållbar och transparent leverantörskedja. Dessa initiativ stärker varumärket, minskar affärsrisker och skapar förutsättningar för långsiktig lönsamhet i en marknad med ökande krav på ansvarstagande produktion.
  • Enter Sales & Distribution AB har lägre omsättning andra kvartalet än jämfört med föregående år, men genom kostnadseffektiviseringar är resultatet bättre. Bolagets affärsmodell möjliggör skalbarhet och flexibilitet och bolaget kan genom dess effektiva organisation anpassa sig till marknadsförutsättningarna löpande. Distributionsbranschen har låga marginaler, men med ökade försäljningsvolymer finns goda förutsättningar för lönsamhet. Med långvariga och goda kundrelationer är bolaget väl positionerat för att växa lönsamhet över tid och bidra till att stärka koncernens marknadsnärvaro.
Datum 2025-08-21, kl 08:30
Källa MFN
Bifogade filer
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet