Delårsrapport Kv3 2025

REG

Drivet av förbättrade bruttomarginaler och strikt kostnadskontroll har vi fortsatt att förstärka vår underliggande lönsamhet och vårt operativa kassaflöde i kvartalet. Dessutom är invigningen av Nobia Park, vår nya fabrik i Sverige, en viktig milstolpe i genomförandet av vår strategiska agenda.  

Koncernens organiska försäljning sjönk med -3%, där Norden uppnår +1% och Storbritannien -7%. Försäljning per butik minskade med -4% i Storbritannien på jämförbar basis. Som en följd av ett förbättrat marknadssentiment, bra tillväxt i butiksbesök (upp omkring 30 %) och fler designbokningar, fortsätter konsumentförsäljningen att prestera bra. Å andra sidan drog det fortsatt låga antalet färdigställda hus ner volymen i alla regioner, särskilt i Storbritannien.  

Bruttomarginalen för Koncernen ökade till 38,6% (37,4) trots högre avskrivningar till följd av den nya fabriken och outnyttjad kapacitetsvolym i båda regionerna. Bruttomarginalen påverkades positivt av en gynnsam produkt- och kundmix, med stark tillväxt inom det premiuminriktade konsument-segmenten, i linje med bolagets strategiska ambitioner. 

Besparingar inom försäljnings- och administrationskostnader uppgick till cirka 70 MSEK, drivet av besparingsprogram och en ihållande stark kostnadsdisciplin på alla områden. De ackumulerade besparingarna från programmen summerar nu till över 650 MSEK.  

Koncernens justerade rörelseresultat ökade till 71 MSEK (19). Jämförelsestörande poster uppgick till  
-1 953 MSEK (-56), hänförliga till en icke-kassaflödespåverkande, ej återkommande nedskrivning av verksamheten i Storbritannien, huvudsakligen relaterad till immateriella tillgångar. Det operativa kassaflödet ökade till 102 MSEK (-154). 

I Norden var den organiska tillväxten +1% med ett justerat rörelseresultat på 99 MSEK (104) och en rörelsemarginal på 7,8% (8,1). Volymerna på den nordiska projektmarknaden minskade tvåsiffrigt till följd av det låga antalet färdigställda bostäder i kvartalet. Men konsumentförsäljningen fortsätter att utvecklas positivt, vilket bidrar till förbättrade genomsnittliga ordervärden och bruttomarginalförbättringar. 

I Storbritannien sjönk den organiska tillväxten med -7% och det justerade rörelseresultatet uppgick till 2 MSEK (-49). Nettoomsättningen sjönk på grund av fortsatta utmaningar på projektmarkanden och färre butiker. Bruttomarginalen förbättrades till 40,8% (38,0) tack vare ökad konsumentförsäljning och förbättrade genomsnittliga ordervärden. Ytterligare besparingar inom försäljnings- och administrationskostnader realiserades under kvartalet, drivet av övergången till en mindre kapitalintensiv affärsmodell.  

Som en följd av en långvarigt svag marknad med en utdragen finansiell återhämtning, har Nobia meddelat en icke-kassaflödespåverkande nedskrivning av den brittiska verksamheten på 1,9 miljarder SEK, huvudsakligen relaterad till immateriella tillgångar. I den fortsatta omställningen mot en mindre kapitalintensiv affärsmodell, genomför Nobia även ytterligare strategisk översyn av den brittiska verksamheten. 

Under kvartalet stängde vi fabriken i Nastola i Finland och flyttade framgångsrikt produktionen till fabriken i Ølgod i Danmark, en viktig milstolpe i vår konsolideringsplan. Flytten genomfördes tidigare än planerat och det finska kökssortimentet tillverkas nu helt och hållet i Danmark. 

I oktober öppnades Nobia Park officiellt, en fabrik som kommer att möjliggöra effektiviseringar och ett förbättrat kunderbjudande. Uppskalningen av produktionen av färdigställda kök från Nobia Park fortsätter, och är en viktig prioritering för Koncernen. Nobia Park har nu också en central roll i Nobias komponenttillverkning i hela Norden. Över 30% av alla komponenter producerades under kvartalet i fabriken.  

Även om vi ser fortsatt svaga volymer på projektmarknaden, särskilt i Storbritannien, så är vi uppmuntrade av stärkt konsumentförtroende. Vi ska fortsätta att kapitalisera på våra starka varumärken och ta andelar på den växande konsumentmarknaden, samtidigt som vi genomför vår strategi att skala upp Nobia Park, förbättra bruttomarginaler genom försäljning av produkter i en högre prisklass och fortsätta med en stark kostnadsdisciplin. 

Kristoffer Ljungfelt 
VD & koncernchef 

 

Informationen är sådan som Nobia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-11-04 08:30 CET.

Datum 2025-11-04, kl 08:30
Källa Cision
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 125 000 sidvisningar och 17 000 unika besökare per månad. Vår discord har 7800 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!