Relevance Communication Nordic AB Delårsrapport april-juni 2025

REG

April – Juni 2025 koncernen i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 9 617 TSEK (9 202 TSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 94 TSEK (86 TSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till –1 890 TSEK (-1 338 TSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 SEK (-0,06 SEK)
  • Antal unika användare i snitt per månad under perioden: 3 523 000 (1 878 000)
     

April – Juni 2025 moderbolaget i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 9 617 TSEK (8 345 TSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -507 TSEK (-451 TSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till –636 TSEK (-520 TSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,03 SEK (-0,05 SEK)

Samtliga uppgifter inom parentes avser jämförande period föregående år. Unika användare redovisas som ett månatligt snitt.

Väsentliga händelser under perioden

  • RLVNC fördubblar antalet läsare på ett år – 2 april 2025
  • RLVNC rekryterar Viggo Cavling för ny exklusiv livsstilssatsning – 4 april 2025
     

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • RLVNC rekryterar ny CRO – 14 augusti 2025


VD:s kommentar: Tillväxt trots en svag marknad

Det andra kvartalet har varit tuffare än vi hade förväntat oss. Marknaden för annonsering har varit svag och många medieinvesteringar har skjutits fram eller uteblivit helt. Det har påverkat även oss.

Trots det har vi lyckats hålla en fortsatt, om än svag, tillväxt i intäkterna och vi levererar ett positivt rörelseresultat före avskrivningar även detta kvartal. Det är vi nöjda med givet förutsättningarna.Nettoomsättningen uppgick till 9 617 TSEK, vilket är något högre än samma period i fjol, och EBITDA landade på 94 TSEK.

Den ökade omsättningen under kvartalet har i stor utsträckning använts för strategiska satsningar på att stärka och utveckla vårt innehåll, vilket vi bedömer är avgörande för långsiktig tillväxt. Effekterna av dessa satsningar väntas synas tydligare under kommande kvartal. Kvartalet präglades dock av en svagare annonsmarknad än förväntat, vilket tillfälligt påverkade intäktsutvecklingen.

Resultatet efter finansiella poster är sämre än föregående år, vilket främst beror på avskrivningar och räntekostnader hänförliga till förvärvet av Realtid.

Det är när vi lyfter blicken mot helåret som bilden blir tydligare. Första halvåret 2025 summeras till ca 19 000 TSEK i intäkter och historiskt är det andra halvåret alltid starkare än det första när det gäller annonsintäkter. Vi har goda förutsättningar att gå in i hösten med bättre tryck.

Vi har även förstärkt vårt team med en riktigt stark rekrytering i form av Oskar Sardi, som redan sitter i bolagets styrelse och nu går in i en mer operativ roll som ny CRO (Chief Revenue Officer). Oskar är ett av mediebranschens starkaste namn när det gäller digitala intäkter och kommer att fokusera på att öka intjäningen på alla plattformar.

Trafiken är fortsatt stark. I snitt nådde våra plattformar 3,5 miljoner unika användare per månad under kvartalet, att jämföra med ca 1,9 miljoner samma period förra året. Det visar att vårt erbjudande med kvalitativ, kostnadsfri och målgruppsanpassad journalistik fortsätter att hitta rätt i flödet.

Vi har klarat av ett svagt kvartal med fortsatt kontroll på våra siffror. Nu blickar vi framåt mot en starkare andra halva av året, med nytt ledarskap i centrala positioner och fokus på tillväxt och nya intäkter.

Fredrik Lundberg,
VD Relevance Communication Nordic AB (RLVNC)

Datum 2025-08-14, kl 08:03
Källa Cision
Hej Serverägare! Har du problem med troll och spam? Nu finns möjligheten att sätta en liten avgift, t.ex. 20kr, på discord invites och därmed stoppa många återkommande troll samtidigt som du tjänar lite pengar. Kolla in Invite Paywall.