New Bubbleroom Sweden

Delårsrapport januari-september 2025

MAR

STARK START PÅ HÖSTEN EFTER SVAGARE SOMMAR, MED LÄGRE KOSTNADER, SORTIMENTSFÖRSTÄRKNING OCH FORTSATT GEOGRAFISK EXPANSION IN I 2026

Tredje kvartalet 2025 (juli-september)

  • Nettoomsättningen minskade med -2,8% och uppgick till 89,4 MSEK (92,0).
  • Bruttomarginalen uppgick till 59,8% (63,2).
  • Andelen egna varumärken utgjorde 69,9% (70,6) av sortimentsmixen.
  • Justerad EBITDA uppgick till -8,5 MSEK (-5,0).
  • EBITDA uppgick till -8,5 MSEK (-5,0).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till -22,6 MSEK (-42,5).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -11,1 MSEK (-7,5).
  • Periodens resultat uppgick till -11,3 MSEK (-7,7).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,73 kronor (-0,49).

Delårsperioden (januari-september)

  • Nettoomsättningen minskade med -2,9% och uppgick till 316,8 MSEK (326,4).
  • Bruttomarginalen uppgick till 63,4% (66,2).
  • Andelen egna varumärken utgjorde 71,0% (71,2) av sortimentsmixen.
  • Justerad EBITDA uppgick till -7,2 MSEK (-3,7).
  • EBITDA uppgick till -7,2 MSEK (-5,1).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till -20,1 MSEK (-25,2).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -14,6 MSEK (-12,5).
  • Periodens resultat uppgick till -15,3 MSEK (-13,0).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,98 kronor (-0,84).

Kommentar från VD

SORTIMENTSFÖRSTÄRKNING OCH SÄNKTA FASTA KOSTNADER SKAPAR FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR FRAMTIDA LÖNSAMHET

Vi summerar nu ett tredje kvartal som tydligt präglats av två distinkta försäljningsfaser. Under den första fasen, REA-perioden som omfattade juli och första halvan av augusti, mötte vi en svag efterfrågan från våra kunder vilket ledde till större prisnedsättningar och svagare marginaler. Som en del av vårt pågående arbete med att stärka och ställa om sortimentet har vi dessutom haft ett tydligare fokus på att driva högre genomförsäljning och undvika uppbyggnad av överlager. Omställningsarbetet innebar att vi gick in i sommarrean med ett lägre lagersaldo jämfört med tidigare år, något som bidrog positivt i form av högre likviditet och lägre lagerbindning, men som samtidigt hade en negativ påverkan på försäljningen under kvartalets inledning. Den lägre tillgången på kampanjvaror, i kombination med marknadens prisfokus, resulterade i ett tapp i omsättning och ett svagare resultat jämfört med motsvarande period föregående år.
Under den andra fasen, med start i mitten av augusti, då den ordinarie höstsäsongen inleddes, har vi sett en tydligt positiv och förtroendeingivande utveckling, både i försäljning och lönsamhet. Samtidigt har utvecklingen på Zalando varit utmanande under sommarmånaderna, där försäljningen visade ett tydligt tapp jämfört med motsvarande period föregående år. Från och med september har trenden vänt, med en återgång till tillväxt.
Detta innebär att vi redovisar en svagt negativ omsättningsutveckling om -2,8 % samt ett resultat på EBITDA-nivå om -8,5 MSEK. På våra egna siter har vi från och med mitten av augusti tillväxt och lönsamhet enligt förväntan, men vi har inte kunnat kompensera för den svaga starten på kvartalet och utvecklingen på Zalando. Försäljningstappet på Zalando påverkar under kvartalet även den egna varumärkesandelen negativt. Den lägre lagernivån har dock haft en positiv effekt på vår finansiella ställning, och vi avslutar kvartalet med en stark likviditet och en högre kassa än vid motsvarande tidpunkt 2024.

Besparingsprogram för att stärka lönsamheten
För att stärka bolagets konkurrenskraft, och ta tydliga steg mot lönsamhet, beslutade vi att lansera ett besparingsprogram i slutet av september. Ambitionen är att spara 4-6 MSEK på helårsbasis, med full effekt från det andra kvartalet 2026. Vi har under de senaste veckorna genomfört fackliga förhandlingar, som är klara och där alla berörda nu är informerade, och vi har en ny organisation som börjar gälla från den första november i år. Utöver besparingar i personalkostnader har vi jobbat med att identifiera lönsamhetsförbättringar i övriga delen av verksamheten. Vi har bland annat signerat ett avtal om att hyra ut delar av vår lagerlokal, samt sett över potentiella besparingar i övriga externa kostnader. Vår ambition för totala resultatförbättringar 2026 jämfört med 2025 är på brutto 7-10 MSEK. Med de genomförda aktiviteterna har vi skapat en kostnadsstruktur som gör oss starkare och bättre positionerade för att snabbare åter uppnå lönsamhet.

Geografisk expansion
Vi har fortsatt att följa vår strategi med en gradvis upptrappning på de nya marknaderna, vilket fortsatt visar positiva signaler i både trafik och konvertering. Parallellt har vi under kvartalet haft fokus på att migrera våra befintliga nordiska marknader till Shopify-plattformen. Det är glädjande att vi sedan den tredje veckan i oktober nu har Danmark fullt överflyttat till den nya plattformen. Under kommande månader kommer vi att fortsätta arbetet med att migrera övriga nordiska marknader, samtidigt som vi under det första kvartalet nästa år fortsätter vår expansion till fler europeiska länder.

Bubbleroom 2025
Efter ett kvartal präglat av sortimentsomställning och besparingsåtgärder riktar vi nu blicken mot resterande del av året och vidare mot 2026. Hösten har börjat bra och vi står starkt rustade inför det nya året, med målet att så snart som möjligt återgå till lönsamhet. Vi har flera tillväxtdrivande initiativ i rörelse, där den geografiska expansionen till nya europeiska marknader fortsätter under det första kvartalet nästa år. Samtidigt ser vi fram emot att ytterligare stärka vårt sortimentsarbete, med fokus på att komplettera vår starka position inom klänningar med förstärkningar av andra nyckelkategorier, kombinerat med en förbättrad kundupplevelse på våra befintliga marknader genom övergången till Shopify, som skapar både tekniska och kommersiella möjligheter.
Vi går nu in i den sista fasen av omställningen, och vi gör det med en stark likviditet i ryggen vilket skapar handlingsutrymme för att fokusera på tillväxt, och ta nästa steg i att bygga ett långsiktigt lönsamt Bubbleroom.

Till sist vill jag rikta ett tack till våra kunder för ert förtroende och till våra engagerade medarbetare för er förändringsvilja och positiva energi.

Magnus Månsson, VD
Borås, 23 oktober 2025

Denna rapport finna att ladda ner på https://ir.bubbleroom.com/investerare/finansiella-rapporter/

Datum 2025-10-23, kl 08:00
Källa MFN
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 125 000 sidvisningar och 17 000 unika besökare per månad. Vår discord har 7800 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!