Nepa Delårsrapport Q3 2025

MAR

”Nepa återgår till lönsamhet under Q3 med en stark utveckling inom flertalet områden. Vår förnyade strategi ger resultat: ARR-försäljningen ökar, net revenue retention stabiliseras, ad hoc-verksamheten visar på återhämtning och genomförda kostnadsbesparingar realiseras. Vi har under kvartalet fortsatt att bygga en grund för hållbar och lönsam tillväxt.” - Anders Dahl, VD

Q3 i sammandrag

  • Orderingången ökade med 10,1 % jämfört med föregående år, varav ARR-ordrar ökade med 245,7 %. Q3 blev därmed det fjärde raka kvartalet med tillväxt.
  • ARR uppgick till 123,8 MSEK i slutet av perioden, vilket är en underliggande* årlig ökning om 3,9 % (4,7 MSEK). ARR från nya kunder var 3,0 MSEK. Rapporterad ARR minskade med 22,2 %.
  • Rapporterad nettoomsättning minskade med 19,1 % (18,6 % organiskt) till 48,9 (60,4) MSEK.
  • Rapporterade abonnemangsintäkter minskade med 23,4 % till 30,8 (40,2) MSEK. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 17,4 % till 8,7 (10,6) MSEK och ad hoc-intäkter från övriga kunder minskade med 8,9 % till 8,9 (9,7) MSEK.
  • Justerad EBITDA-Capex uppgick till 0,4 (2,9) MSEK till en marginal om 0,8 % (4,8 %).

9 månader i sammandrag

  • Orderingången ökade med 8,4 % jämfört med föregående år, varav ARR-ordrar med 198,5 %.
  • Rapporterad nettoomsättning minskade med 17,8 % (17,2 % organiskt) till 162,7 (198,0) MSEK.
  • Rapporterade abonnemangsintäkter minskade med 17,8 % till 102,8 (125,1) MSEK. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 12,0 % till 32,7 (37,2) MSEK och ad hoc-intäkter från övriga kunder minskade med 25,2 % till 26,6 (35,6) MSEK.
  • Justerad EBITDA-Capex uppgick till -11,5 (9,7) MSEK med en marginal på -7,0 % (4,9 %).

Händelser under och efter kvartalets utgång

  • Inga väsentliga händelser under eller efter kvartalets slut.

Finansiell sammanfattning

MSEKQ3 2025Q3 2024Δ9M 20259M 2024ΔR12M2024Δ
Orderingång (ARR)1,40,4245,7 %16,55,5198,5 %23,612,687,0 %
ARR123,8159,3-22,2 %123,8159,3-22,2 %123,8161,6-23,4 %
Nettoomsättning48,960,4-19,1 %162,7198,0-17,8 %233,2268,5-13,2 %
varav abonnemangsintäkter30,840,2-23,4 %102,8125,1-17,8 %144,2166,5-13,4 %
Bruttomarginal74,2 %73,7 %0,574,4 %75,3 %-0,974,3 %75,0 %-0,7
Justerad EBITDA-Capex0,42,9-2,5-11,59,7-21,2-9,611,6-21,2
Justerad EBITDA-Capex, marginal0,8 %4,8 %-4,0-7,0 %4,9 %-12,0-4,1 %4,3 %-8,4
Resultat efter skatt-5,3-2,2-3,2-36,2-1,5-34,7-36,5-1,7-34,7
Vinstmarginal-10,9 %-3,6 %-7,3-22,3 %-0,7 %-21,5-15,6 %-0,6 %-15,0
Periodens kassaflöde-2,64,9-7,5-18,4-8,5-9,9-7,22,7-9,9
Nettokassa12,429,8-17,412,429,8-17,412,441,1-28,7
Resultat per aktie (kr)-0,68-0,28-0,40-4,61-0,19-4,42-4,64-0,22-4,42
Genomsnittligt antal aktier7 863 1867 863 1860,0 %7 863 1867 863 1860,0 %7 863 1867 863 1860,0 %

*De underliggande tillväxttalen nedan exkluderar effekten av utfasade avtal och tidigare kommunicerad extraordinärt kundbortfall som inföll under slutet av 2024 och början på 2025.


Q3Q3YTDYTD
TillväxtsiffrorRapporteradUnderliggandeRapporteradUnderliggande
Abonnemangsintäkter-23,4 %3,6 %-17,8 %-3,6 %
Ad hoc-intäker från abonnenter-17,4 %-11,8 %-12,0 %-8,2 %
Ad hoc-intäker från övriga kunder-8,9 %-8,9 %-25,2 %-25,2 %
Nettoomsättning-19,1 %-0,8 %-17,8 %-9,0 %





ARR-22,2 %3,9 %-23,4 %1,9 %

VD har ordet

Nepa hade en stark utveckling och återgick till lönsamhet under det säsongsmässigt svagare tredje kvartalet. Orderingången ökade med 10,1 % jämfört med föregående år, vilket är det fjärde kvartalet i rad med ordertillväxt. Detta belyser vår förnyade strategi och engagemanget från våra medarbetare. Även om tillväxttakten under de första nio månaderna var lägre än vi förväntade oss i början på året, är vi fast beslutna att leverera hållbart, långsiktigt värde. De underliggande trenderna ser lovande ut: växande ARR-försäljning, stabiliserad net revenue retention och en återhämtning i ad hoc-affären. Tillsammans med vår återgång till lönsamhet bekräftar det strategin. Fortsatta investeringar i medarbetare, teknik, processer och marknadspositionering kommer stärka bolaget ytterligare, och Nepa står nu väl positionerat för att driva fortsatt lönsam tillväxt.

Under Q3 minskade nettoomsättningen organiskt med 18,6 %, främst på grund av utfasade lågmarginalskontrakt och tidigare aviserad extraordinärt kundbortfall. Den underliggande verksamheten visar däremot en positiv utveckling. Justerat för dessa tidigare kontrakt ökade ARR med 3,9 % under kvartalet, drivet av nyförsäljning och en stabilare net revenue retention. Vår ARR-bas är nu betydligt mer balanserad och diversifierad, med ett minskat beroende av ett fåtal större kunder. Tillväxten i orderingången under kvartalet speglar även ett återvunnet momentum i ad hoc-affären, vilket visar på styrkan av våra kommersiella initiativ och framtida tillväxtpotential. Även om marknaden fortsätter visa tecken på försiktighet, observerade vi tidiga indikationer på en återhämtning under Q3.

De kostnadsbesparande åtgärder som implementerades tidigare under året ger nu resultat. Kombinerat med en effektivisering av verksamheten möjliggjorde dessa initiativ att vi uppnådde en justerad EBITDA-Capex på 0,4 MSEK under Q3, vilket motsvarar en marginal på 0,8 %. Genom att anpassa organisationens storlek och fokusera våra resurser på försäljning och kundleverans skapar vi den operationella hävstång som krävs för att driva en hållbar lönsam tillväxt.

Under sommaren upplevde vi en tillfällig driftstörning som påverkade våra kundleveranssystem. Tack vare våra medarbetares engagemang, robusta beredskapsprotokoll och snabba respons hölls kundpåverkan begränsad. Hanteringen och återställningen av driftstörningen resulterade i extraordinära kostnader om 1,7 MSEK under det tredje kvartalet. Vi har implementerat ytterligare åtgärder för att förhindra att liknande situationer uppstår i framtiden.

Transformation för att möta kundbehov och bygga för framtiden
Marknaden för marknadsföringsinsikter utvecklas snabbt. Kunder behöver handlingsbara insikter som driver strategiska beslut, och insiktsprofessionens roll förändras från analytiker till betrodd rådgivare. På Nepa är vi positionerade för att möta denna efterfrågan genom vårt fokus på återkommande produkter som levererar kontinuerlig marknadsintelligens, vilket säkerställer att våra insikter är både relevanta och beslutsklara. Vi befinner oss just nu mitt i en transformation där vi aktivt adresserar flera faktorer som påverkar vår finansiella profil, för att stärka vår konkurrenskraft och skapa långsiktigt värde:

Ökat strategiskt fokus på ARR-försäljning: En hållbar ARR-tillväxt är central för vår strategi. Vårt prenumerationsupplägg skapar djupare kundrelationer genom att leverera kontinuerlig marknadsintelligens snarare än ögonblicksbilder. Det är en ständig åtkomst till insikter som möjliggör snabbare respons på marknadsförändringar. Vi är därmed investerade i våra kunders långsiktiga framgång. ARR-affären förbättrar också intjäningskvaliteten, minskar intäktsfluktuationer och ökar motståndskraften i osäkra ekonomiska förhållanden. Sedan början av 2025 har vi ökat vårt strategiska fokus på ARR-affären. Även om detta skifte minskar lönsamheten på kort sikt, bygger den på längre sikt mer förutsägbara intäktsströmmar med högre täckningsbidrag. Vi har sett ett ökat momentum för ARR-affärer och en underliggande tillväxt under året, vilket gör att vi nu introducerar orderingången för ARR-affärer som ett framåtblickande mått för att ge större insyn i vår utveckling.

Utfasning av lågmarginalskontrakt: Utfasningen av lågmarginalskontrakt var ett nödvändigt steg tidigare i år för att frigöra betydande tid och resurser som allokerades till att upprätthålla en hög grad av anpassning. Vi arbetar nu med ett mer enhetligt serviceerbjudande över vår kundportfölj, vilket ökar skalbarhet för framtida tillväxt. Tillväxten påverkas fortfarande negativt av dessa kontrakt, och därför kommer vi att fortsätta redovisa underliggande tillväxtsiffror till och med Q2 2026, då dessa uppsagda kontrakt försvinner från jämförelsesiffrorna.

Optimering av kostnadsbasen: Under H1 slutförde vi två kostnadsbesparingsprogram i Sverige och Storbritannien, som från innevarande kvartal genererar 22 MSEK i årliga bruttobesparingar. Dessutom påbörjade vi en transformation av vår brand tracking-plattform under H1 för att förenkla vår tekniska arkitektur, automatisera dataflöden och minska behovet av projektstöd och kundanpassade konfigurationer. Detta initiativ minimerar underhållskrav och frigör fler resurser för att arbeta med mer värdeskapande uppgifter. Initiativet implementerades för att förbättra lönsamheten och driva ytterligare marginalexpansion när verksamheten skalar upp.

Techinvesteringar: För att öka skalbarheten i affärsmodellen genomför vi nu ett par strategiska techinvesteringar. Under föregående kvartal genomförde vi flera pilottester i vår nya brand tracking-plattform. Under de närmaste månaderna förbereder vi oss för en bredare lansering, vilket i sin tur kommer att frigöra resurser för ökad produktutveckling under 2026, såsom utvecklingen av vår nästa generations dashboard. Vår långsiktiga vision fokuserar på generativ AI, benchmarking, prognoser, förbättrad användarupplevelse och produktintegration. Detta gör det möjligt för oss att effektivt nå fler kunder, samtidigt som vi satsar ytterligare på utgående försäljning och produktutveckling.

Kunskapstransformation: En kritisk del av vår utveckling har varit en medveten kunskapstransformation. Vi har rekryterat erfarna medarbetare och datavetare som stärker både vårt kunderbjudande och våra tekniska utvecklingsmöjligheter. Genom att effektivisera interna processer har vi frigjort resurser för att investera i rätt kompetens. Det kommer leda till att vi kan öka kvaliteten på våra leveranser, förbättra våra marginaler genom att fokusera expertis där den skapar mest kundvärde, samt accelerera vår produktutveckling.

Framåtblick
Den transformation vi genomgår är omfattande men nödvändig. Samtidigt som vi fortsatt hanterar kortsiktiga intäktsutmaningar till följd av utfasade kontrakt och extraordinärt kundbortfall, ser de underliggande trenderna lovande ut. Momentum i ARR-försäljningen, stabiliserad net revenue retention, en återhämtning i ad hoc-affären samt en återgång till lönsamhet visar att vår strategi ger resultat. Det finns dock alltid utrymme för förbättring.

Även om vi uppnådde en positivt justerad EBITDA-Capex under det tredje kvartalet, förväntas helårsresultatet för 2025 fortsatt vara negativt på grund av de redovisade förlusterna under första halvåret. Bolaget är dock nu bättre positionerat för hållbar och lönsam tillväxt. I takt med att våra investeringar i medarbetare, teknik, processer och marknadsposition får genomslag, känner vi oss trygga i vår förmåga att ta vara på de möjligheter som uppstår på marknaden.

Anders Dahl
VD

Datum 2025-10-24, kl 08:00
Källa MFN
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 125 000 sidvisningar och 17 000 unika besökare per månad. Vår discord har 7800 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!