Nelly Group delårsrapport första kvartalet 2025

MAR

Q1 2025 - Kvartalet i korthet
• Nettoomsättningen uppgick till 247,8 (222,2) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 11,5% (-5,1%)
• Bruttoresultatet uppgick till 127,8 (109,1) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 51,6% (49,1%)
• Rörelseresultatet uppgick till 19,9 (1,4) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 8,0% (0,6%)
• Resultatet efter skatt uppgick till 16,3 (-1,9) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 0,54 (-0,06) kronor
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -13,0 (-4,6) miljoner kronor
• Likvida medel uppgick per den 31 mars till 172,6 (96,0) och kreditfaciliteterna förblev outnyttjade

Viktiga händelser under kvartalet
• Inga väsentliga händelser har rapporterats under kvartalet

Viktiga händelser efter kvartalets slut
• Inga väsentliga händelser har rapporterats efter kvartalets slut

Ett starkt första kvartal
Nelly levererade ett starkt resultat under årets första kvartal. Nettoomsättningen ökade med 11,5% (-5,1%) och uppgick till 247,8 (222,2) miljoner kronor. Bruttomarginalen stärktes till 51,6% (49,1%), vilket bidrog till ett rörelseresultat på 19,9 (1,4) miljoner kronor och en rörelsemarginal på 8,0% (0,6%).

Rätt sortiment och effektiv marknadsföring
Det första kvartalet har historiskt varit Nellys mest utmanande, präglat av rea-aktivitet och färre naturliga tillfällen för våra kunder att uppdatera sin garderob. Det gångna kvartalet visar dock att vi, med ett träffsäkert sortiment och effektiv marknadsföring, kan leverera både tillväxt och god lönsamhet även under dessa förutsättningar. För andra kvartalet i rad uppnåddes en positiv utveckling i antalet aktiva kunder samtidigt som orderingången ökade jämfört med samma kvartal föregående år.

Försäljningsandelen av Nellys egna varumärken fortsatte öka till 50,1% (39,9%) och returgraden minskade ytterligare till 24,8% (33,4%). Det sistnämnda är resultatet av vårt långsiktiga och intensiva arbete med en tvärfunktionell returstrategi, samtidigt som öppningen av vår fysiska butik har bidragit positivt till att ytterligare minska returgraden.

Alla dessa nyckeltal speglar den attraktionskraft vårt sortiment nu uppnått, särskilt inom viktiga kategorier som jeans, toppar och sneakers, där samtliga växte starkt jämfört med samma kvartal föregående år. En avgörande faktor bakom tillväxten var att vi i år dessutom säkrade ett bättre lagerdjup tidigt under vår- och sommarsäsongen, till skillnad från 2024 då flera bästsäljare periodvis var slutsålda.

Utöver ett välbalanserat sortiment uppnådde vi under årets första månader en högre effektivitet i vår marknadsföring. Den totala trafiken ökade med 13,4% mot föregående år i kombination med bibehållen konverteringsgrad. Den organiska trafiken utvecklades positivt, drivet både av högre organiskt sök och av våra sociala kanaler. Marknadsföringskostnaderna ökade något som andel av nettoomsättningen till 9,9% (9,6%) men lönsamheten per order förbättrades och vi åstadkom fortsatt en positiv trend i nykundsrekryteringen. Under kommande kvartal ligger fokus på att ytterligare stärka kundupplevelsen i samtliga kanaler för att öka konverteringsgraden och växa varje kundkorg.

Fortsatta satsningar för tillväxt och effektivitet
Under resten av 2025 planerar vi att leverera flera spännande initiativ som kommer bidra till en fortsatt positiv utveckling av affären. Nya samarbeten med starka globala varumärken som Puma och Scholl lanserades under första kvartalet och vi arbetar framåt intensivt med att vidareutveckla och lyfta hela vår externa varumärkesportfölj. Flagskeppsbutiken på Drottninggatan stärkte också sin position ytterligare under första kvartalet jämfört med föregående år, vilket bekräftar efterfrågan på fysiska mötesplatser och upplevelser inom Nellys målgrupp. Vi ser fortsatt stor potential att bygga vidare på vårt butikskoncept som ett viktigt komplement till e-handeln.

Parallellt med dessa kundinriktade initiativ påbörjar vi flytten av returhanteringen från en extern aktör utomlands till vårt eget lager i Borås – ett viktigt steg för att öka kontrollen och minska ledtiderna. Sist men inte minst fullföljer vi även de IT-systembyten som tidigare kommunicerats som högt prioriterade under stora delar av 2025.

Jag vill avsluta med att som alltid uttrycka min djupa tacksamhet både till alla härliga kunder, nya som trogna, och till mina briljanta kollegor i Nelly-teamet. Det är en ynnest att varje dag få vara omgiven av så skickliga och engagerade medarbetare som genuint brinner för vår kund.

Helena Karlinder-Östlundh,
VD Nelly Group AB

Nelly Group AB (publ)
Box 690
501 13, Borås
Org.nr 556035-6940
Styrelsens säte: Borås
Besöksadress: Lundbygatan 1, Borås

Webbsändning av delårsrapporten
Presentation av det första kvartalet sker 24 april kl 9:00 och analytiker, investerare och media är inbjudna till webbsändningen. Presentationen kommer att hållas på engelska av Helena Karlinder-Östlundh, VD och Niklas Lingblom CFO. Webbsändningen kommer att göras tillgänglig på Nelly Groups webbplats.

Länk till webbsändningen: https://nelly.videosync.fi/2025-04-24-q1

Telefonnummer och PIN för de som inte har möjlighet att delta via webben (men som inte kan ställa frågor vid Q&A):
Finland: +358 9 4245 0972
Sweden: +46 8 525 07003
United Kingdom: +44 20 7043 5048
United States: +1 (774) 450-9900
 
Conference ID: 5005561#
User ID: 34990#

Datum 2025-04-24, kl 08:00
Källa MFN
Investera som eToros bästa investerare! Med eToros CopyTrader™, kan du automatiskt kopiera andra investerares beslut. Hitta investerare som du tror på och kopiera deras investeringar i realtid. Inga extra avgifter tas ut för funktionen.
Copy Trading innebär inte investeringsrådgivning. Värdet på dina investeringar kan gå upp eller ner. Du riskerar ditt kapital.