Ett starkt andra kvartal med rekordhög lönsamhet

REG

April-juni:

  • Orderingången ökade med +3% (-2% organiskt) med god tillväxt i FoodTech motverkat av AirTech och Data Center Technologies (DCT). I AirTech utvecklades orderingången i nivå med föregående år, främst på grund av svagare utvekling i undersegmentet batteri i APAC. Orderingången i DCT var oförändrad, med en god nivå av mindre och medelstora ordrar. Orderingången i FoodTech ökade, främst drivet av god tillväxt i Americas och EMEA. Digital solutions inom FoodTech fortsatte att visa stark tillväxt.
  • Nettoomsättningen ökade med +7% (+2% organiskt). I AirTech minskade nettoomsättningen, främst på grund av det svagare undersegmentet batteri i APAC. I DCT bidrog framgångsrika leveranser av stora ordrar som tillkännagavs förra året till fortsatt stark tillväxt. FoodTech växte starkt, med bidrag främst från regionerna EMEA och Americas.
  • Den justerade EBITA-marginalen förbättrades, drivet av stark nettoomsättningstillväxt i DCT och FoodTech, positiv påverkan från produktmixen i AirTech då leveranser på större ordrar slutfördes, kombinerat med positiva effekter av lean-arbete och andra effektivitetsförbättrande initiativ.
  • Resultatet per aktie, före och efter utspädning, var SEK 1,81 (1,40) under andra kvartalet.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades främst på grund av en ökning av rörelseresultatet och en positiv utveckling av rörelsekapitalet. Den positiva påverkan på rörelsekapitalet under kvartalet drevs främst av kundförskott relaterade till DCT i Americas. Operativt rörelsekapital/nettooomsättning uppgick till 12,5%, inom vårt målintervall om 13–10%.
  • Skuldsättningsgraden minskade för fjärde kvartalet i rad, från 2,0x i slutet av mars till 1,8x främst på grund av ökat rörelseresultat och lägre nettoskuld.

Händelser efter periodens slut:

  • Den strategiska översynen som initierades föregående år av produkterbjudandet inom FoodTech har nu slutförts. Slutsatsen av översynen är vår intention att avyttra denna verksamhet.
  • I juli meddelade Munters förvärvet av majoritetsandelen i Automated Environments (AEI), ett USA-baserat företag som specialiserar sig på automatiserade styrenheter för äggindustrin.
  • I juli meddelade Munters att ett avtal tecknats om att förvärva Geoclima, en italiensk tillverkare av luft- och vattenkylda kylaggregat. Genom förvärvet kompletterar Munters DCT sitt produktutbud inom kylning av datacenter, vilket förbättrar förmågan att erbjuda helhetslösningar till hela datacentermarknaden.

VD kommentar:

Ett starkt andra kvartal med rekordhög lönsamhet
Munters rapporterar en stark prestation under andra kvartalet med robust orderingång och nettoomsättning. Den justerade EBITA-marginalen var på en historiskt hög nivå under kvartalet, vilket återspeglar allt arbete som gjorts under de senaste åren för att förbättra effektiviteten. Vi är väl positionerade för framtida tillväxt.

Starka underliggande marknadstrender, fortsatt god tillväxt
Inom AirTech fortsätter klimatförändringarna samt industrins behov av precis fuktkontroll och framsteg inom energieffektiva avfuktningsmodeller att driva tillväxten på marknaden på lång sikt. Vissa marknadssegment har sett en långsammare utveckling på kort sikt, vilket under detta kvartal särskilt noterades genom försenade investeringar i batteriproduktion inom alla regioner. Orderingången inom AirTech var oförändrad under kvartalet. Eftersom digitaliseringen fortsätter och AI används alltmer inom olika sektorer, förblir efterfrågan på effektiva och anpassningsbara kyllösningar hög. Detta skapar starka tillväxtmöjligheter på medellång till lång sikt för DCT eftersom vi erbjuder en rad kyltekniker som möjliggör för kunder att hantera utmaningar med värmegenerering. Under kvartalet var orderingången för DCT oförändrad, och som tidigare meddelats är denna marknad ojämn, vilket innebär att orderingången kan variera avsevärt mellan kvartalen.

Inom FoodTech ökade orderingången eftersom efterfrågan på både inomhusklimatlösningar och digitala lösningar var stark. Vi fortsätter att se en ökande efterfrågan på styrenheter, automationsverktyg och optimeringsmjukvaruplattformar eftersom livsmedelsproducenter alltmer använder realtidsdata för att göra exakta förändringar för förbättrad djurvälfärd, maximera produktionen och minska avfall och CO2-utsläpp.

Nettoomsättningen ökade, drivet av en mycket stark tillväxt inom DCT och FoodTech. AirTech hade en svagare utveckling. Munters har ambitionen att öka service* och komponentintäkter på lång sikt till mer än en tredjedel av nettoomsättningen, under kvartalet uppgick detta till 25% av nettoomsättningen.

Ett kvartal med rekordhög lönsamhet, förbättrat kassaflöde och stärkt finansiell ställning
Alla affärsområden förbättrade sin lönsamhet under andra kvartalet. Inom AirTech drevs detta av en fördelaktig produktmix, god leveransnivå på tidigare annonserade ordrar kombinerat med högt kapacitetsutnyttjande. DCT fortsatte att förbättra sin marginal främst drivet av effekter från noggrannt lean-arbete och god leveransnivå på tidigare annonserade ordrar. Både Digital och Climate solutions inom FoodTech ökade lönsamhetsnivåerna genom högre volymer och betydande produktivitetsförbättringar. Samtidigt fortsatte Munters att investera i digitalisering, arbetssätt, vår produktionskapacitet och innovation inom alla affärsområden.

Det operativa kassaflödet ökade under kvartalet tack vare ökade intäkter och en mycket god förbättring av det operativa rörelsekapitalet (OWC), vilket resulterade i en OWC/nettoomsättning på 12,5% vilket är inom vårt målintervall på 13-10%. Detta ledde till en lägre skuldsättningsgrad för det fjärde kvartalet i rad.

Framsteg i strategiska ambitioner och slutsats nådd i översyn av produkterbjudandet inom FoodTech
I maj uppdaterade vi vårt tillväxtmål på medellång sikt för att inkludera tillväxt genererad av förvärv. Under andra kvartalet slutförde AirTech förvärvet av Airprotech. Det breddar vårt erbjudande inom Clean Technologies och utsläppsminskning för att bättre hjälpa kunderna att minska sitt koldioxidavtryck. Efter kvartalets slut meddelade vi förvärvet av en majoritetsandel i Automated Environments (AEI), vilket påskyndar vår digitala resa inom FoodTech eftersom vi nu lägger till kontrollenheter för äggindustrin inom vårt erbjudande. Vi meddelade även förvärvet av Geoclima, en italiensk tillverkare av luft- och vattenkylda kylaggregat. Detta förvärv kompletterar DCTs produktutbud inom kylning av datacenter, vilket förbättrar vår förmåga att erbjuda helhetslösningar till hela datacentermarknaden.

Förra året inledde vi en strategisk översyn av produkterbjudandet inom FoodTech, som nu har slutförts. Slutsatsen av denna översyn är vår avsikt att avyttra denna verksamhet.

Jag är mycket nöjd över att vi tog ett steg för att anpassa Munters till Parisavtalet under andra kvartalet genom att åta oss till Science Based Targets-initiativet (SBTi). Genom att sätta ambitiösa klimatmål stärker vi inte bara vårt eget åtagande utan hoppas också inspirera resten av industrin att röra sig mot en mer hållbar framtid.

Jag vill uttrycka min uppriktiga tacksamhet till alla våra engagerade medarbetare för deras hårda arbete.

*Service definieras som eftermarknadsservice och SaaS-intäkter.

Information om webcast:
Välkommen att delta i en webcast eller telefonkonferens idag klockan 9:00 CEST, då vd och koncernchef Klas Forsström tillsammans med Group Vice President och CFO, Katharina Fischer, presenterar rapporten.

Webcast: https://ir.financialhearings.com/munters-q2-report-2024

Telefonkonferens:
Om du vill delta via telefonkonferens, vänligen registrera dig på länken nedan. Efter registrering kommer du att få telefonnummer och ett konferens-ID för att få access till konferensen. Du kan ställa frågor muntligt via telefonkonferensen.
https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50049060

Delårsrapporten, presentationsmaterialet och en länk till webcasten kommer att finnas tillgängligt på https://www.munters.com/en/investor-relations/

För mer information, vänligen kontakta:

Investerare och analytiker
Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations & Group Risk Management
E-mail: ann-sofi.jonsson@munters.com, Telefon: +46 (0)730 251 005

Line Dovärn, Director, Investor Relations
E-mail: line.dovarn@munters.com, Telefon: +46 (0)730 488 444

Media
Eva Carlsson, Director External Communications
E-mail: eva.carlsson@munters.com, Telefon: +46 (0)70 88 33 500

Denna information är sådan information som Munters Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 juli 2024 kl. 07.30 CEST.

Datum 2024-07-17, kl 07:30
Källa Cision
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 15 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 6000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!