Motion Display
Delårsrapport jan-jun 2024
FÖRSTA HALVÅRET 2024 (JANUARI - JUNI)
- Nettoomsättningen för första halvåret ökade med 13% och uppgick till 17,23 MSEK
(15,18 MSEK). - Bruttoresultat exkl. aktiverat arbete ökade med 27% och uppgick till 10,93 MSEK
(8,62 MSEK). - Resultat före avskrivningar: 3,87 MSEK (1,14 MSEK).
- Resultat före avskrivning och exklusive aktiveringar: 3,48 MSEK (0,62 MSEK).
- Nettoresultat: 2,43 MSEK (-0,28 MSEK).
- Resultat per aktie: 0,14 kr (-0,02 kr).
- Nettokassaflöde: 3,38 MSEK (1,98 MSEK).
- Likvida medel vid periodens slut uppgick till 3,48 MSEK (2,09 MSEK).
- Antal aktier vid periodens utgång uppgick till 17 672 183 st.
ANDRA KVARTALET 2024 (APRIL – JUNI)
- Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 7,37 MSEK (7,63 MSEK).
- Bruttoresultat exkl. aktiverat arbete ökade med 10 % och uppgick till 4,89 MSEK
(4,45 MSEK). - Resultat före avskrivningar: 1,24 MSEK (0,82 MSEK).
- Resultat före avskrivning och exklusive aktiveringar: 1,08 MSEK (0,55 MSEK).
- Nettoresultat: 0,41 MSEK (0,16 MSEK).
- Resultat per aktie: 0,02 kr (0,01 kr).
Uppgifter inom parentes avser motsvarande period föregående år.
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET
- Orderingången under kvartalet var 2,8 MSEK (4,4 MSEK).
- Orderstocken vid kvartalets utgång uppgick till 2,2 MSEK (4,2 MSEK).
- Resultatet har påverkats negativt med 225 139 SEK då hitintills upplupen ränta avseende betalningsanstånd från Skatteverket har reserverats. Av detta belopp avser 38 116 SEK andra kvartalet 2024 och 187 029 SEK perioden november 2022 t o m mars 2024.
- Bolaget ställer ut på Retail Innovation Expo i Chicago.
KOMMENTAR FRÅN VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR
Året har fortsatt bra och vi följer upp det första positiva kvartalet med ännu ett kvartal med vinst. Vi har också en bra spridning geografiskt och är inte längre lika beroende av den amerikanska marknaden som vi historiskt varit. Under andra kvartalet står EU för 39% av omsättningen medan USA står för 34% och Övriga världen för 27%.
Nettoomsättningen för det första halvåret ökade med 13% jämfört med föregående år och uppgick till 17,23 MSEK. Nettoresultatet på halvåret är betydligt bättre än föregående år (2,43 MSEK jämfört med -0,28 MSEK). En förklaring till det förbättrade nettoresultatet är den högre bruttomarginalen för kvartalet och för halvåret mot normalt. Detta är ett resultat av att projekten nu är fler till antalet och med färre displayer per projekt. Då kan vi också hålla en högre marginal.
Att kassaflödet för andra kvartalet är negativt beror till större delen på att vi gjort inköp av komponenter, något vi är nödgade att göra för att kunna hålla korta ledtider till kund. Nettokassaflödet är dock fortsatt positivt på halvåret med 3,38 MSEK (1,98 MSEK).
Även denna sommar har vi ställt ut på Retail Innovation Expo i Chicago.
Nu ser vi fram emot en spännande höst.
OMSÄTTNING OCH RESULTAT
Halvåret (januari-juni 2024)
Nettoomsättningen för sexmånadersperioden uppgick till 17,23 MSEK (15,18 MSEK), vilket är en ökning med 2,05 MSEK jämfört med samma period föregående år.
Bruttovinsten exklusive aktiverat arbete för egen räkning ökade under första halvåret med 2,32 MSEK i jämförelse med samma period föregående år och blev 10,93 MSEK (8,62 MSEK).
Resultatet före avskrivningar uppgick till 3,87 MSEK (1,14 MSEK).
Resultatet efter avskrivningar uppgick till 2,82 MSEK (-0,17 MSEK).
Periodens nettoresultat blev 2,43 MSEK, vilket är en förbättring med 2,71 MSEK i jämförelse med samma period föregående år.
Aktiverade utgifter för produktutvecklingsprojekt uppgick till 0,39 MSEK (0,51 MSEK) och har påverkat årets resultat positivt med motsvarande belopp.
Andra kvartalet (april-juni 2024)
Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 7,37 MSEK (7,63 MSEK).
Bruttovinsten exklusive aktiverat arbete för egen räkning uppgick till 4,89 (4,45 MSEK).
Resultatet före avskrivningar uppgick till 1,24 MSEK (0,82 MSEK).
Kvartalets nettoresultat blev 0,41 MSEK (0,16 MSEK).
Aktiverade utgifter för produktutvecklingsprojekt uppgick till 0,16 MSEK (0,27 MSEK) och har påverkat årets resultat positivt med motsvarande belopp.
FINANSIELL STÄLLNING
Per den 30 juni 2024 uppgick likvida medel till 3,48 MSEK (2,09 MSEK).
Lagret av komponenter och färdiga produkter uppgår till 6,73 MSEK (6,19 MSEK), detta för att kunna säkerställa tillgång till kritiska komponenter och möjliggöra kortast möjliga ledtider.
Aktiverade utgifter för produktutvecklingsprojekt uppgick per den 30 juni 2024 till 0,39 MSEK
(0,51 MSEK) vilket redovisas som en immateriell tillgång i balansräkningen. Balansposten immateriella anläggningstillgångar uppgår till totalt 4,23 MSEK (5,69 MSEK).
Vid kvartalets utgång uppgick bolagets egna kapital till 8,59 MSEK (7,54 MSEK) och soliditeten var 43 % (37 %). Eget kapital per aktie vid periodens utgång uppgick till 0,49 SEK (0,43 SEK).
Långa betaltider från kunder utgör fortsatt en utmaning för bolaget. Dessutom kräver leverantörer i allt större utsträckning betalning i förskott. Styrelsens bedömning är alltjämt att verksamheten kan finansieras kommande 12 månader, samtidigt som extern finansiering inte kan uteslutas.
Motion Display Scandinavia AB noterades på Spotlight Stock Market 2014. Aktien har kortnamnet MODI med ISIN-koden SE0005798923.
Totalt antal aktier per den 30 juni 2024 var 17 672 183, var och en med kvotvärde om 0,07 SEK vilket motsvarade ett aktiekapital om 1 237 052,81 SEK.
KOMMANDE INFORMATIONSTILLFÄLLEN
Delårsrapport juli - september 2024 14 november 2024
Bokslutskommuniké för 2024 20 februari 2025
ÖVRIG INFORMATION
Verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av
bolagets verksamhet, ställning och resultat. Rapporten har inte granskats av bolagets revisor.
Uppsala den 22 augusti 2024
Motion Display Scandinavia AB
Anna Engholm
Verkställande direktör
Frågor besvaras av:
Anna Engholm, Verkställande direktör
e-post: anna.engholm@motiondisplay.com
telefon: 0709-79 35 04
Datum | 2024-08-22, kl 08:00 |
Källa | Cision |