Midsona halvårsrapport januari–juni 2025

MAR

Lägre försäljning medförde svag resultatutveckling

April–juni 2025 (andra kvartalet)

  • Nettoomsättningen uppgick till 865 Mkr (918), motsvarande en tillväxt på –5,7 procent (2,8). Organisk förändring i nettoomsättningen var –2,0 procent (2,7).
  • Bruttoresultat uppgick till 242 Mkr (265), motsvarande en marginal på 28,0 procent (28,9) och bruttoresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 243 Mkr (265), motsvarande en marginal på 28,1 procent (28,9).
  • Rörelseresultat uppgick till –7 Mkr (22), motsvarande en marginal på –0,8 procent (2,4) och rörelseresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 4 Mkr (22), motsvarande en marginal på 0,5 procent (2,4).
  • Periodens resultat uppgick till –15 Mkr (3), motsvarande ett resultat per aktie på –0,10 kr (0,02) före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 5 Mkr (–19).
  • Henrik Hjalmarsson tillträdde formellt tjänsten som VD och koncernchef för Midsona 23 juni 2025.
  • Midsona AB tecknade ett nytt långsiktigt finansieringsavtal med Nordea Bank om en total kreditram på 950 Mkr, inklusive en global cash managementlösning.

Januari–juni 2025 (sex månader)

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 802 Mkr (1 847), motsvarande en tillväxt på –2,4 procent (–1,1). Organisk förändring i nettoomsättningen var –0,3 procent (–0,9).
  • Bruttoresultat uppgick till 510 Mkr (534), motsvarande en marginal på 28,3 procent (28,9) och bruttoresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 511 Mkr (534), motsvarande en marginal på 28,4 procent (28,9).
  • Rörelseresultat uppgick till 17 Mkr (60), motsvarande en marginal på 0,9 procent (3,2) och rörelseresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 41 Mkr (60), motsvarande en marginal på 2,3 procent (3,2).
  • Periodens resultat uppgick till –8 Mkr (19), motsvarande ett resultat per aktie på –0,05 kr (0,13) före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 40 Mkr (2).

Viktig händelse efter rapportperiodens utgång

  • En del av produktionsanläggningen för växtbaserade proteinalternativ i Castellcir, Spanien, drabbades av en brand som åsamkade stora materiella skador men inga personskador. Denna del av produktionsanläggningen producerar varor till ett försäljningsvärde om cirka 75 Mkr på årsbasis. Verksamheten omfattas av egendoms- och avbrottsförsäkring.

Kraftsamling efter utmanande kvartal
Midsonas andra kvartal 2025 – och mitt första att rapportera i rollen som VD och koncernchef – blev en besvikelse med en organisk försäljningsminskning på 2 procent, främst till följd av tillfälliga motgångar i Nordics. I kombination med något lägre bruttomarginal och stabila overheadkostnader resulterade nedgången i ett svagt rörelseresultat på 4 Mkr (22), före jämförelsestörande poster. Det är vi givetvis inte nöjda med och vi jobbar hårt för att vända utvecklingen, där en tidig insikt från min sida är att vi behöver accelerera takten i genomförandet av den strategi för lönsam tillväxt som togs fram i fjol.
Bruttomarginalen för perioden uppgick till 28,1 procent (28,9), före jämförelsestörande poster. Förändringen beror främst på mixförskjutning med en stark utveckling för kontraktstillverkning som har lägre marginal, även om vi fortsatt är selektiva med vilka affärer vi gör. Som ljuspunkter vill jag framhålla att såväl North Europe som South Europe uppvisade tillväxt, vilket bidrog till att den senare nådde ett nollresultat för perioden, en tydlig förbättring mot föregående år.
Arbetet med att stärka vår finansiella ställning fortsatte under kvartalet och kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 5 Mkr (–19), främst till följd av en mer gynnsam utveckling av rörelsekapitalet. Samtidigt minskade räntekostnaderna som en följd av både lägre skuldsättning och ett mer fördelaktigt ränteläge. I slutet av perioden tecknade vi ett nytt långsiktigt finansieringsavtal med förbättrade villkor – en viktig milstolpe som ger oss ännu bättre förutsättningar för långsiktig lönsam tillväxt.
Utvecklingen för koncernens egna konsumentvarumärken var blandad under kvartalet. Kategorin ekologiska produkter visade tillväxt för andra kvartalet med en organisk ökning på 1 procent, medan försäljningen för kategorierna hälsolivsmedel och konsumenthälsoprodukter minskade. Den organiska tillväxten för egna konsumentvarumärken uppgick till –3 procent, men justerat för färre försäljningsdagar i kvartalet var försäljningen i nivå med föregående år. Utvecklingen för koncernens kontraktstillverkning var fortsatt stark under kvartalet, drivet av nyvunna affärsvolymer.

Svagt Nordics och fortsatt förbättring i South Europe
För Nordics minskade försäljningen under det andra kvartalet organiskt med 7 procent till följd av svag efterfrågeutveckling, tillfälliga utmaningar relaterade till ett pågående skifte av affärsmodell, från direkt till central distribution, för ett hälsolivsmedelsvarumärke, samt avslutade distributionsavtal för två licenserade varumärken. Den samlade effekten blev ett försvagat rörelseresultat på 25 Mkr (38), före jämförelsestörande poster. Våra egna konsumentvarumärken i kategorin ekologiska produkter utvecklades väl liksom vår samlade varumärkesportfölj på den norska marknaden, men sammantaget kompenserade dessa inte för tappet i övrigt.
För North Europe ökade försäljningen organiskt med 9 procent i kvartalet, med tillväxt både för egna konsumentvarumärken och kontraktstillverkning. Trots god kostnadskontroll stannade rörelseresultatet på 5 Mkr (5) på grund av en något ogynnsam försäljningsmix med högre andel kontraktstillverkade produkter i kombination med förhöjda produktionsomkostnader för att lösa kapacitetsbrister i produktions- och logistikprocessen och på så sätt förbättra leveransförmågan till våra kunder. Vi har under perioden åstadkommit den utökning av produktionskapaciteten vi strävat efter för att kunna möta den samlade efterfrågan på ekologiska varor, även om vi nu har potential för att ytterligare förbättra effektiviteten i våra produktionsanläggningar.
För South Europe fortsatte den positiva utvecklingen. En organisk försäljningstillväxt på 2 procent, ökad effektivitet i produktionsanläggningarna och god kostnadskontroll förbättrade rörelseresultatet till 0 Mkr (–2). Försäljningsvolymerna till den franska dagligvaruhandeln ökade till följd av bland annat bättre listningar, men kunde inte helt kompensera för den fortsatt svagare utvecklingen i hälsofackhandeln. Försäljningstillväxten var som helhet god på den spanska marknaden för ekologiska produkter. Efter periodens utgång drabbades vi av en brand i vår spanska produktionsanläggning. Glädjande nog skadades ingen och när detta skrivs är all administration och delar av vår produktion i full gång, medan vi tillsammans med kunder och partners söker lösningar för de direkt drabbade produktionsdelarna. Verksamheten omfattas av egendoms- och avbrottsförsäkring och vi arbetar med att fullt bedöma de finansiella konsekvenserna av händelsen.

Fokus på att genomföra strategin
Vår riktning är tydlig – vi fortsätter att kraftsamla och fokusera på lönsam tillväxt. Det växande intresset bland europeiska konsumenter för hållbara och hälsosamma livsmedel ger oss starka skäl till optimism och öppnar upp nya möjligheter framåt. På lång sikt ser jag också mycket positivt på våra förutsättningar. Kortsiktigt är utsikterna däremot fortsatt osäkra. Även om kronförstärkningens effekt liksom eventuella tullars påverkan på koncernen är begränsad, så bidrar den stora osäkerhet som råder till att dämpa konsumenternas köpvilja och fördröja återhämtningen av efterfrågan. Vårt fokus framöver är att med ännu större kraft genomföra vår strategi för att stärka våra varumärken, öka vår effektivitet och förbättra vår lönsamhet.

Henrik Hjalmarsson
VD och koncernchef

Datum 2025-07-17, kl 08:00
Källa MFN
Bifogade filer
Hej Serverägare! Har du problem med troll och spam? Nu finns möjligheten att sätta en liten avgift, t.ex. 20kr, på discord invites och därmed stoppa många återkommande troll samtidigt som du tjänar lite pengar. Kolla in Invite Paywall.