Midsona delårsrapport januari-september 2025

MAR

Förbättrad lönsamhet och organisk försäljningstillväxt för egna konsumentvarumärken

Juli–september 2025 (tredje kvartalet)

  • Nettoomsättningen uppgick till 895 Mkr (919), motsvarande en tillväxt på –2,6 procent (–0,4). Organisk förändring i nettoomsättningen var –0,4 procent (2,6), vilken påverkades negativt av branden i Spanien.
  • Bruttoresultat uppgick till 207 Mkr (257) och inkluderade kostnader relaterade till branden med –50 Mkr, motsvarande en marginal på 23,1 procent (28,0). Bruttoresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 257 Mkr (257), mot-svarande en marginal på 28,7 procent (28,0).
  • Rörelseresultat uppgick till 0 Mkr (32) och inkluderade kostnader, netto, relaterade till branden med –44 Mkr motsvarande en marginal på 0,0 procent (3,5). Rörelseresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 45 Mkr (32), motsvarande en marginal på 5,0 procent (3,5).
  • Periodens resultat uppgick till –15 Mkr (9), motsvarande ett resultat per aktie på –0,11 kr (0,07) före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 48 Mkr (42).
  • En del av produktionsanläggningen för växtbaserade proteinalternativ i Castellcir, Spanien, drabbades av en brand som åsamkade stora materiella skador men inga personskador. Verksamheten omfattades av egendoms- och avbrottsförsäkring.
  • Chief Marketing Officer, Anna Törnebrant, har valt att lämna Midsona. Hon lämnar sin tjänst och sin roll i koncernledningen senast i februari 2026.

Januari–september 2025 (nio månader)

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 697 Mkr (2 766), motsvarande en tillväxt på –2,5 procent (–0,9). Organisk förändring i nettoomsättningen var –0,3 procent (0,2).
  • Bruttoresultat uppgick till 717 Mkr (791), motsvarande en marginal på 26,6 procent (28,6) och bruttoresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 768 Mkr (791), motsvarande en marginal på 28,5 procent (28,6).
  • Rörelseresultat uppgick till 17 Mkr (92), motsvarande en marginal på 0,6 procent (3,3) och rörelseresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 86 Mkr (92), motsvarande en marginal på 3,2 procent (3,3).
  • Periodens resultat uppgick till –23 Mkr (28), motsvarande ett resultat per aktie på –0,16 kr (0,19) före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 88 Mkr (44).

Viktig händelse efter rapportperiodens utgång

  • Styrelsen i Midsona AB beslutade om att initiera ett omstruktureringsprogram för att stärka konkurrenskraften, där kostnadsbasen ska sänkas med cirka 20 Mkr på årsbasis.

Förbättrad lönsamhet och tillväxt för våra egna konsumentvarumärken
 Midsonas tredje kvartal 2025 visade en positiv utveckling, med förbättrad lönsamhet och tillväxt för våra egna konsumentvarumärken. Det tongivande för kvartalet var att våra satsningar på att utveckla de egna varumärkena fungerar väl i marknaden, med en starkare försäljning som resultat. Rörelseresultatet uppgick till 45 Mkr (32) före jämförelsestörande poster, vilket var en klar förbättring jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
     Rörelsemarginalen stärktes betydligt och uppgick till 5,0 procent (3,5), före jämförelsestörande poster, vilket uppnåddes genom en mer gynnsam försäljningsmix, fortsatt god prishantering, god kostnadskontroll och bättre effektivitet i vår verksamhet.
     Kvartalets nettoomsättning, som uppgick till 895 Mkr (919), påverkades av den tidigare kommunicerade branden i vår produktionsanläggning i Castellcir, Spanien. Vårt tidigare nämnda estimat om en förlorad försäljningseffekt på 75 Mkr på årsbasis kvarstår och vi arbetar nu intensivt med att optimera kvarvarande sortiment och att tillsammans med försäkringsbolaget säkerställa ersättning enligt gällande försäkringsvillkor.
     Samtidigt finns det mycket att glädja sig åt: vi uppnådde organisk försäljningstillväxt för våra konsumentvarumärken i det tredje kvartalet trots försäljningsbortfall till följd av branden, lönsamhetsutvecklingen var positiv, vi hade ett stabilt kassaflöde och en förbättrad nettoskuld i relation till justerad EBITDA på 1,6 gånger (2,0). Under kvartalet började vi succesivt skönja något mer positiva tendenser på den ekologiska marknaden, vilket har påverkat våra ekologiska varumärken på ett bra sätt.
 
Stabilt i Nordics och South Europe med tydlig förbättring i North Europe
För Nordics var den organiska förändringen i nettoomsättningen –3,6 procent under det tredje kvartalet. Detta var delvis en konsekvens av den pågående omställningen från direkt till central distribution för ett av våra hälsolivsmedelsvarumärken. Tidigare avslutade distributionsavtal för två licensierade varumärken påverkade även detta kvartal, men den effekten kommer att fasas ut under det fjärde kvartalet. Våra ekologiska konsumentvarumärken uppvisade en god tillväxt i kvartalet, vilket visade att våra insatser för att stärka varumärkena och produkterbjudande uppskattas av både kunder och konsumenter. Nordics uppvisade ett rörelseresultat på 65 Mkr (66) samt en positiv utveckling av rörelsemarginalen tack vare stärkt bruttomarginal och god kostnadskontroll.
     För North Europe var den organiska förändringen i nettoomsättningen +10,3 procent i kvartalet, drivet av en stark organisk tillväxt för såväl våra egna konsumentvarumärken som för kontraktstillverkning, vilket visar att våra insatser inom att utveckla vårt ekologiska erbjudande givit frukt och skapat nya möjligheter hos våra kunder. En förstärkning av bruttomarginalen och ett rörelseresultat på 8 Mkr (–3), före jämförelsestörande poster, visar att vi är på rätt väg men det finns mer att göra.
     South Europe var tydligt påverkat av branden i Spanien, vilket medförde en svag försäljningsutveckling. Samtidigt visade den franska marknaden en god tillväxt till följd av nya affärsvolymer. Den organiska förändringen i nettoomsättningen var –4,9 procent och rörelseresultatet, före jämförelsestörande poster, uppgick till –6 Mkr (–8) under kvartalet. Tack vare god kostnadskontroll lyckades South Europe som helhet med att nå en förbättrad rörelsemarginal jämfört med föregående år.
 
Fokus på marginalmål och effektivitet
Det är glädjande att se den förbättrade lönsamheten, men våra ambitioner är högre än så och vi behöver öka takten mot vårt marginalmål.
     Fokus framåt är därför att accelerera arbetet med att uppnå högre lönsamhet. Därför tillkännager vi i anslutning till rapporten för tredje kvartalet ett omstruktureringsprogram som ska påskynda marginalförbättringen och stärka koncernens konkurrenskraft. Programmet beräknas ge oss årliga kostnadsbesparingar på cirka 20 Mkr när det är fullt genomfört, med genomförandekostnader om cirka 15 Mkr. Åtgärderna inom programmet omfattar inte de pågående kostnadsanpassningarna
i den spanska verksamheten, som påverkas av minskade produktionsvolymer efter branden i fabriken i Castellcir.
     Omstruktureringsprogrammet ingår i en bredare översyn som också inkluderar utvärdering av vår produktions- och logistikstruktur för att hitta möjligheter för förbättrad effektivitet. Det är ett prioriterat initiativ som vi kommer att återkomma till framöver.
     Vi ser positiva signaler samtidigt som osäkerheten i omvärlden fortsatt påverkar konsumenternas köpvilja och fördröjer återhämtningen. Ett växande intresse för hållbara och hälsosamma livsmedel får genomslag i våra väletablerade varumärken. Det stärker oss i vår övertygelse om att vår strategiska agenda ger oss en bättre position för att driva uthållig försäljningstillväxt.

Henrik Hjalmarsson
VD och koncernchef

Datum 2025-10-22, kl 08:00
Källa MFN
Bifogade filer
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 125 000 sidvisningar och 17 000 unika besökare per månad. Vår discord har 7800 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!