Litium
Starkt skifte i B2B-marknaden - digital handel och AI driver framtida tillväxt
Rapporten bekräftar att digitaliseringen nu är djupt rotad i B2B-sektorn: 83 procent säljer via digitala kanaler, och över två tredjedelar förväntar sig fortsatt tillväxt i sin digitala affär. Användningen av AI ökar snabbt - från 15 procent till 21 procent på bara ett år - och ytterligare 32 procent planerar att ta steget.
- Den digitala affären i B2B går in i nästa fas. Företagen möter en allt mer digitalt mogen kundkrets och fokuserar nu på att öka intäkterna från befintliga kunder, förbättra kundservice och använda AI för att vässa erbjudandet, säger Malin Bodolla, CMO på Litium.
Med sin molnbaserade plattform och starka position inom B2B-digitalisering är Litium väl positionerat för att ta del av den växande marknaden. Bolaget ser ett ökat behov av skalbara lösningar och datadrivna kundresor, och fortsätter att investera i framtidens digitala försäljning.
Om rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2025:
Detta är den nionde upplagan av Litiums årliga rapport, baserad på svar från 920 beslutsfattare i B2B-företag inom tillverkning, distribution och handel i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Undersökningen, som genomfördes i januari 2025, ger en unik och heltäckande bild av det digitala B2B-landskapet. Syftet är att öka förståelsen för marknaden och dela insikter som driver utvecklingen framåt. Investeringar i digital handel är avgörande - både för att möta dagens krav och för att skapa framtidens konkurrenskraft.
Ladda ner hela rapporten här: https://www.litium.com/b2b-report
Datum | 2025-04-22, kl 08:14 |
Källa | Cision |
