Kopparbergs
Kopparbergs Bryggeri AB (publ) 556479-8493 Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2023
Sammanfattning fjärde kvartalet 2023 (Jämfört med fjärde kvartalet 2022)
- Koncernens nettoomsättning uppgick till 535,0 Mkr (479,5 Mkr).
- Koncernens resultat före avskrivningar uppgick till 37,4 Mkr (18,0 Mkr).
- Koncernens resultat per aktie uppgick till -2,10 kr (-0,08 kr).
Sammanfattning verksamhetsåret 2023 (Jämfört med verksamhetsåret 2022)
- Koncernens nettoomsättning uppgick till 2326,4 Mkr (2077,7 Mkr).
- Koncernens resultat före avskrivningar uppgick till 284,0 Mkr (278,9 Mkr).
- Koncernens resultat per aktie uppgick till 4,41 kr (7,59 kr).
- Styrelsen föreslår en utdelning på 7,50 kr per aktie (7,25 kr).
- Fortsatta exportframgångar.
Verksamhet
Kopparbergs Bryggeri AB producerar, säljer och distribuerar öl, cider, vin, spritdrycker, läskedrycker och vatten.
Fakturering och resultat
Fakturering
Kopparbergskoncernens nettofakturering (exkl. dryckesskatter) uppgick till 2326,4 Mkr (2077,7 Mkr).
Resultatet
Koncernens resultat före skatt och minoritetsintressen uppgick till 117,7 Mkr (188,1 Mkr).
Koncernförhållande
Kopparbergs har följande helägda dotterbolag:
Zeunerts i Norrland AB, Sollefteå
Kopparbergs España SL
Kopparberg USA INC
Ipswich93 AB
Sidras Kopparberg SA
Oy Kopparbergs Finland
Cider of Sweden South Africa
Kopparberg Australia
Följande delägda dotterbolag:
I Cider of Sweden uppgår ägarandelen till 57,8 %.
Investeringar
Koncernens investeringar uppgick för perioden till 66,3 Mkr (100,8 Mkr). Investeringarna fördelas enligt följande:
Immateriella anläggningstillgångar 32,2 Mkr (18,7 Mkr)
Materiella anläggningstillgångar 31,4 Mkr (82,2 Mkr)
Finansiella anläggningstillgångar 2,7 Mkr (-0,1 Mkr)
Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd.
Tillämpade redovisningsprinciper är enligt K3 reglerna.
.
Miljöpåverkan
Koncernen bedriver tillståndspliktig verksamhet enligt miljöbalken, verksamheten påverkar den yttre miljön huvudsakligen genom utsläpp av biokemisk syreförbrukning, kemisk syreförbrukning och kväveoxider.
Ställda panter och ansvarsförbindelser
Ställda panter har minskat med 0,6 Mkr avseende tillgångar belastade med äganderättsförbehåll jämfört med
2022-12-31.
Utnyttjad fakturakredit av belånade kundfordringar uppgår per 2023-12-31 till 148,8 Mkr (248,7 Mkr).
Granskning
Rapporten har översiktligt granskats av revisorerna i enlighet med International Standard on Review Engagemants ISRE 2410.
Årsstämma
Årsstämman kommer att avhållas tisdagen den 14/5 2024 kl.13.30 i Kopparberg.
Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig från den 22/4 2024 på hemsidan www.kopparbergs.se.
Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna med 7,50 kr per aktie.
Bolagets aktie är listad på NGM Nordiq SME.
Kommande rapporteringstillfällen
Kvartal 1 14 maj 2024
Kvartal 2 21 augusti 2024
Kvartal 3 20 november 2024
Kvartal 4 19 februari 2025
Rapporterna kommer att finnas tillgängliga på vår hemsida: www.kopparbergs.se.
VD:s kommentar:
Under verksamhetsåret 2023 uppgick koncernens nettoomsättning till 2326,4 Mkr (2077,7 Mkr).
Under det fjärde kvartalet 2023 uppgick koncernens nettoomsättning till 535 Mkr (479,5 Mkr).
Den största delen av omsättningsökningen hänför sig till ökad försäljningsvolym på våra starka varumärken men även sedan tidigare aviserade prisökningar ut till kund som fortsätter enligt plan.
På den brittiska marknaden, som är vår viktigaste exportmarknad, fortsätter vi att stärka våra marknadspositioner och att utveckla förtroendet mellan konsumenter och vårt varumärke. Vi är idag ett av de starkaste varumärkena på den brittiska marknaden. Inom "off-trade" är vi det mest sålda varumärket inom Fruit Cider och har under året ökat vår marknadsandel från 43 % till 48 %, vilket är mer än dubbelt så mycket som tvåan.
På "on-trade" är Kopparbergs den mest sålda fatcidern inom Fruit Cider.
För andra året i rad har Kopparbergs Cider blivit utsett till det mest älskade öl- och cidervarumärket i Storbritannien. Det enda öl- eller cidervarumärket som hittas bland topp 100 i Storbritanniens största varumärkesundersökning, Savanta BrandVue report.
Även det alkoholfria segmentet fortsätter sin positiva utveckling och vår alkoholfria cider är den mest sålda alkoholfria cidern på den brittiska marknaden. Kopparberg Cider är inte bara den mest sålda produkten utan även det mest älskade alkoholfria cidervarumärket hos våra kunder, vilket även det presenterades i den tidigare nämnda varumärkesundersökningen.
Vår Kopparberg Cider Mix Variety 10-pack, ett mixat ciderpaket med ett brett spektrum av våra olika cidersmaker, har fortsatt att göra succé och har ökat sin försäljning med 170 %. Det stora intresset och positiva mottagandet av förpackningen har lett till att vi nu även lanserar den i en alkoholfri mix.
Våra övriga exportmarknader, där vi bland annat finner våra viktiga turistländer så som Spanien (inklusive Kanarieöarna), Grekland, Cypern och Malta, börjar verkligen visa att de är tillbaka efter pandemin och samtliga länder följer plan.
Försäljningen på våra turistmarknader är en vägvisare för övriga länder ute världen då vi här kan marknadsföra våra produkter till turisterna i en positiv och trivsam miljö varefter de kan bära med sig den positiva känslan när de vänder hemåt.
På den svenska marknaden innehar vi på Systembolaget såväl första som andra plats inom cidersegmentet med Kopparbergs Päroncider och Äpplecider. Inom ölsegmentet har Sofiero Original fortsatt en stark position med en fjärde plats på listan (fg år 5:e). Försäljningen av våra övriga öl- och cidersorter går enligt plan och vi har under året ökat vår totala försäljning på Systembolaget med 12 %.
På den svenska restaurangmarknaden, där vi även har vår pubkedja John Scott´s, fortsätter återhämtningen efter pandemin och det ser ljust ut inför framtiden. Här har vi under perioden för första gången valt att avyttra en enhet, vår pub i Trollhättan, vilket förde med sig en nedskrivning på 6,8 Mkr.
Årets resultat före avskrivningar uppgick till 284 Mkr (278,9 Mkr).
Det fjärde kvartalet 2023 uppvisade ett resultat före avskrivningar på 37,4 Mkr (18,0 Mkr).
Under posten "Finansiella intäkter och kostnader inkl. valutakursdifferenser" uppstod under perioden en kraftig negativ post som till största delen berodde på pundets nedgång från september till december, där orealiserade samt realiserade valutakursförluster stod för den största delen.
Den ekonomiska turbulensen som uppstod till följd av oron i vår omvärld har fortsatt under perioden och priset på bland annat råvaror fortsatte att stiga men här ser vi tecken på en klar avmattning redan under 2024.
Med en stark finansiell ställning samt en mycket positiv framtidstro för koncernen, där fokus kommer att ligga på att öka volymen på våra befintliga marknader samt att expandera till nya marknader, föreslår styrelsen att öka utdelningen till 7,50 kr (7,25 kr) per aktie.
Kopparberg 21 februari 2024
Peter Bronsman
Verkställande direktör
FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA
Peter Bronsman, VD, Kopparbergs Bryggeri AB, Telefon: +46 705 67 96 57
OM KOPPARBERGS BRYGGERI
Kopparbergs Bryggeri AB producerar, säljer och distribuerar öl, cider, vin, spritdrycker, läskedrycker och vatten.
Mer information om bolaget finns på www.kopparbergs.se.
Denna information är sådan information som Kopparbergs Bryggeri AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 februari 2024, kl. 08:00 CET.
Datum | 2024-02-21, kl 08:00 |
Källa | beQuoted |