Jumpgate
Jumpgate: Operativ Uppdatering
Spelindustrin är fortsatt utsatt för betydande utmaningar med många projekt och bolag som behöver genomföra nedskärningar och kämpar för att finna finansiering, vilket tydligt synliggörs av värderingarna, likviditeten och investerarsentimentet runt spelaktier. I likhet med många andra i sektorn har Jumpgate påverkats av dessa bredare marknadsförhållanden. Under de senaste månaderna har vi behövt genomföra en betydande nedskalering av utvecklingsverksamheten i Nukklear och Tableflip (som har sålts tillbaka till sin grundare). Dessutom har vi arbetat med att säkerställa ytterligare finansiering för att stödja våra pågående projekt.
Vi lyckades få in ca 14 miljoner kr i ett lån med vederlagsfria teckningsoptioner, där flertalet av långivarna är långsiktiga ägare i bolaget. Vi förväntar oss att huvuddelen av lånet, om inte hela, kommer att i praktiken konverteras till eget kapital genom utnyttjande av teckningsoptionerna framöver. Ungefär hälften av likviden har använts för att refinansiera befintliga lån. Det betyder att tidigare lån har ersatts till en lägre ränta, utan regelbundna räntebetalningar och med möjligheten att skulden konverteras till eget kapital genom teckningsoptionerna. På så sätt minskar vi kapitalkostnaderna, minskar pressen på kassaflödet och positionerar oss för att stärka balansräkningen.
När vi ser framåt förbereder Jumpgate lanseringen av tre fullskaliga spel under andra hälften av 2025. Detta representerar den starkaste uppställningen av speltitlar som bolaget tagit till marknaden hittills, och vi ser fram emot att se resultaten av dessa kommande lanseringar på kort och lång sikt. Som framgår nedan har Jumpgate lyckats säkerställa finansiering för dessa parallella produktioner genom sitt nätverk av investerare och förläggare liksom genom sin expertis gällande offentlig finansiering.
Star Trek: Galactic Journeys är i en sen utvecklingsfas och vi adderar konsolversioner till den befintliga PC-versionen av spelet. Med ett välkänt varumärke som bas ser vi fram emot mottagandet av spelet. Projektet finansieras delvis av förläggaren och delvis av tyskt offentligt stöd som Jumpgate har erhållit för spelet. Endast en mindre del av projektet är finansierat direkt av Jumpgate. Med den här finansiella modellen har Jumpgate lyckats behålla en substantiell uppsida med begränsad risk och vi kommer att få intäkter från de första sålda enheterna.
Samarbetet med Europa-Park har gått mycket bra och vi har skapat en robust marknadsplan i samstämmighet med parkens ambitioner och samordnad med filmlanseringen. När vi närmar oss spellanseringen (se separat pressmeddelande) så kan vi avslöja att det redan finns långt gångna planer för ytterligare innehåll till spelet. Finansieringen av spelet kommer delvis från Jumpgate och delvis från externa partners som inkluderar Europa-Park. Intäktsdelen är betydande för Jumpgate från den första sålda enheten och vi förutser att spelet kommer att kunna generera intäkter under flera år framöver genom fysisk försäljning i parken liksom genom digitala kanaler.
Det tredje spelet är ett ännu inte utannonserat spelprojekt som kommer att förläggas av THQ Nordic. Projektet är en remaster av ett populärt spel med en stark följarskara. Detta är en beprövad affärsmodell med en attraktiv riskprofil. Utvecklingen är nästan färdig och spelet kommer att lanseras senare under året. Den omedelbara intäktspotentialen för Jumpgate i det här projektet är lägre än för de två andra, men vi tror att spelet har stor potential, kommer att sälja under en längre period och därmed bidra till Jumpgate med tiden. Projektet är fullt finansierat av externa parter.
Att förutse intäkter för dataspel är mycket svårt för alla som är aktiva i sektorn. Men, givet potentialen för de här projekten att vara verkligt transformativa för Jumpgate, valde vi tidigare att offentliggöra guiding om intäktspotentialen i form av tre scenarier. Dessa återges nedan. Scenarierna reflekterar den aggregerade intäkten för Jumpgate under de första 12 månaderna efter lanseringen av varje spel, med beaktande att lanseringarna äger rum vid olika tidpunkter och därmed kommer att aggregera över tid.
Scenario Intäkter (MSEK)
Bas scenario 14
Normalt scenario 29
Mycket bra scenario 51
Intäktsscenarierna ovan förväntas ha en substantiellt positiv finansiell påverkan på Jumpgate, eftersom projekten till stor del har finansierats av externa parter. Dessutom tror vi att spelen kommer att fortsätta generera betydande intäkter över tid och därmed ha en positiv finansiell påverkan på Jumpgate under flera år framöver.
Utöver det ovanstående var vi nöjda med att kunna offentliggöra att Jumpgates dotterbolag Funatics, Tivola Games och gameXcite har fått godkänt totalt ca 13,3 miljoner kr (1 220 000 EUR) i ny tysk offentlig finansiering. Detta kommer att täcka produktionskostnader för tre nya spelprojekt med en total utvecklingsbudget på ca 30 miljoner kr (2 800 000 EUR). Resten av produktionskostnaderna kommer att täckas av partners så som tidigare offentliggjorts. Tillgången till den här typen av mycket attraktiv finansiering är en betydande fördel för oss, som möjliggör att vi utvecklar projekt med full eller nästintill full extern finansiering samtidigt som vi behåller en signifikant uppsida. Med fyra tyska spelstudios och ett starkt track record i att erhålla den här typen av bidrag är vi väl positionerade för att dra fördel av offentlig finansiering även framöver.
Det är viktigt att vi fortsätter att bygga på pipelinen bortom de kommande tre spellanseringarna och att vi nu har finansieringen på plats för dessa nya projekt är en betydande milstolpe för oss.
De kommande sex månaderna blir spännande. Vi närmar oss nu teckningsperioden för vår kommande företrädesemission och vi hoppas på starkt deltagande från befintliga och inkommande aktieägare för att hjälpa oss att exekvera vår ambitiösa lanseringsplan.
Bästa hälsningar,
Harald Riegler VD, Jumpgate AB
För ytterligare information
Harald Riegler VD, Jumpgate AB, E-post: ir@jumpgategames.se
Om Bolaget
Jumpgate AB är en oberoende grupp av spelutvecklingsbolag som grundades 2011 och omfattar fyra spelstudios: Nukklear (Hannover), Tivola Games (Hamburg), gameXcite (Hamburg) samt Funatics (Düsseldorf). Koncernen producerar och förlägger egna spel samt utvecklar spel och andra digitala produkter på uppdrag av externa företag. Gruppens bolag har etablerade samarbeten med starka industripartners och spännande produktportföljer med stor potential. Koncernen verkar på den globala marknaden, distribuerar sina spel världen över och har ett stort internationellt nätverk. För mer information se: www.jumpgategames.se
Datum | 2025-06-10, kl 12:10 |
Källa | MFN |
