DELÅRSRAPPORT Q3 2023

REG

VD-ord 

Kära aktieägare, 

Vi har nyligen avslutat ett av de mest utmanande kvartalen i Bogios historia. Volymerna skickade SMS gick snabbt ner i juli och återhämtade sig inte under augusti och september. Vi har varit försiktigt inställda till hur marknaden skulle utvecklas sedan en tid tillbaka men såg inte framför oss en så kraftig avmattning. Givet att vi hade varningsflaggorna hissade var vi snabba med att dra ner våra kostnader och kunde möte nedgången med en lägre kostnadsmassa. Besparingarna som fått fullt genomslag från och med september månad stödjer oss i att övervinna denna utmanande period.

Nettoomsättningen för Q3 2023 uppgick till KSEK 4104, att jämföras med KSEK 7114 för samma period föregående år, vilket innebär en minskad omsättning på 43%.Resultatet efter finansiella poster uppgick till KSEK -614 för Q3 2023 att jämföras med KSEK 322 för Q3 2022. I resultatet 2023 ingår en minuspost på -309 KSEK som avser realiserade kundförluster. Vi har tyvärr varit tvungna att realisera kundförlusterna eftersom två bolag som vi hoppats skulle klara av att betala sina fakturor inte gjorde det. Även kassaflödet är kraftigt negativt i Q3. Vi har dock kortsiktigt stärkt kassan genom att begära återbetalning av arbetsgivaravgifter från Skatteverket om 750 KSEK. Dessa pengar ska börja amorteras i september 2024. 

Summerat har vi idag ett läge där vi tror oss kunna vända till positivt kassaflöde med existerande kassa men där mycket av resurserna som var tänkt till expansion istället kommer gå till att klara av dessa tuffa tider. Det ligger med andra ord i korten att vi kommer behöva stärka kassan någon gång under nästa år via nyemission om vi ska kunna uppnå våra långsiktiga ambitioner.

Trots de pågående utmaningarna har vi uppnått flera viktiga strategiska mål såsom framgångsrik lansering av vårt nya varumärke och vår nya plattform i betaversion. Vårt mål är att revolutionera vår bransch, och vi har mottagit positiv respons från potentiella kunder, befintliga kunder och samarbetspartners. Dessa framsteg är viktiga för att nå vår vision om att bli den ledande aktören på marknaden inom SMS-marknadsföring. 

Försäljningen har, såsom tidigare kommunicerats i vår månadsrapport, börjat resultera i nya avtal, vilket redan har resulterat i en viss ökning av SMS-trafiken. Vi har en solid pipeline med möjligheter som vi aktivt bearbetar. Trots den utmanande situationen ser vi lovande möjligheter att snart slutföra fler affärer.

När försäljningen återhämtar sig, planerar vi att återuppta rekryteringen. Det är av yttersta vikt att vi förstärker vår tekniska och marknadsmässiga kompetens genom att locka talangfulla individer till företaget. Som nämnts ovan kommer detta steg troligen innebära att vi behöver fylla på vår kassa.

Sammanfattningsvis är vi på rätt väg och tar proaktiva steg för att möta de utmaningar som ligger framför oss. 

Mvh Fredrik Dalebrant













































 

Väsentliga händelser under perioden

  • Lansering av nytt varumärke
  • Lansering av ny plattform (betaversion) 
  • Kostnadsbesparingar om 150 000 kr per månad tillfullo implementerade från och med september
  • Kundförluster om – 309 KSEK har realiserats


 

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Kassan har stärkts med 750 KSEK genom återbetalda arbetsgivaravgifter. Dessa ska börja återbetalas i september 2024.
Datum 2023-10-27, kl 09:00
Källa Cision
Bifogade filer
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 10 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 5000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!