Immunovia har framgångsrikt förvärvat samtliga blodprover som krävs för att kliniskt validera nästa generations test för bukspottkörtelcancer

LUND (SWEDEN) –  Immunovia (IMMNOV: Nasdaq Stockholm), diagnostikföretaget för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer, meddelar idag att bolaget förvärvat samtliga blodprover som krävs för att kliniskt validera nästa generations test för bukspottkörtelcancer. Att ha slutfört arbetet med att samla in prover är en viktig milstolpe mot att framgångsrikt kunna fullfölja den kliniska valideringsstudien. 

Studien syftar till att bekräfta den sensitivitet och specificitet som tidigare rapporterats i bolagets modellutvecklingsstudie av det nya testet. Studien kommer vara en fall-kontrollstudie som utvärderar noggrannheten av nästa generations test i att skilja blodprover från personer med tidigt stadium av bukspottkörtelcancer från individer utan det. 

Immunovia har säkrat över 1 000 blodprover, inklusive över 200 från patienter med bukspottkörtelcancer i stadium 1 eller 2 och mer än 800 blodprover från högriskindivider utan cancer.  Studien kommer att vara en av de största kliniska valideringsstudierna av ett biomarkörtest för bukspottkörtelcancer som hittills genomförts. 

Immunovia kunde dra nytta av långvariga relationer med forskare vid centra för bukspottkörtelcancer i Europa och Nordamerika för att samla in blodproverna. Viktiga samarbetspartners som bidrog med ett särskilt stort antal prover inkluderade Dr. Randall Brand från University of Pittsburgh Department of Medicine, Dr. Rosie Sears från Oregon Health and Science University och Dr. Salvatore Paiella från University of Verona. 

Studien är Immunovias första forskningssamarbete med Pancreatic Cancer Early Detection (PRECEDE) Consortium. PRECEDE Consortium, lett av Dr. Diane Simeone, är en internationell, multiinstitutionell grupp av experter som arbetar för att förbättra tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer genom en ny modell för samarbete och delning av data. PRECEDE Consortium bidrog med nästan 500 prover från sin pågående studie av personer med hög risk för ärftlig cancer. 

“Vi är glada över att kunna meddela att vi har säkrat alla prover som krävs för att kliniskt validera vårt nästa generations test. Denna studie representerar ett avgörande steg i vår mission att möjliggöra tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer hos högriskindivider,” säger Jeff Borcherding, VD och koncernchef för Immunovia. 

Som tidigare meddelats förväntar Immunovia att slutföra den kliniska valideringsstudien i december 2024 som förberedelse för att lansera sitt nästa generations test för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer senare under 2025. 

 

För mer information, vänligen kontakta:
Jeff Borcherding
CEO och koncernchef

jeff.borcherding@immunovia.com

 

Karin Almqvist Liwendahl
CFO
karin.almqvist.liwendahl@immunovia.com
+46 70 911 56 08

 

Immunovia i korthet 
Immunovia AB är ett diagnostikföretag med visionen att öka överlevnadsfrekvensen för patienter med bukspottkörtelcancer genom tidig upptäckt av cancer. Immunovia fokuserar på utveckling och kommersialisering av blodbaserade tester för att detektera proteiner och antikroppar som indikerar att en högriskindivid har utvecklat bukspottkörtelcancer. Immunovia samarbetar och engagerar sig med vårdgivare, ledande experter och patientgrupper globalt för att göra detta test tillgängligt för alla högriskgrupper för bukspottkörtelcancer. 

 

USA är världens största marknad för upptäckt av cancer i bukspottkörteln. Företaget uppskattar att den adresserbara amerikanska marknaden omfattar 1,8 miljoner individer som årligen kan dra nytta av ett test. 

 

Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.immunovia.com. 

                                                                          ###

Datum 2024-10-07, kl 10:20
Källa Cision
Bifogade filer
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 15 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 6000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!