Bokslutskommuniké för perioden 1 januari till 31 december 2023

REG

NETTOOMSÄTTNINGEN för koncernen uppgick till 3,63 MSEK under kvartal fyra (4,67 MSEK) jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Koncernens resultat försämrades jämfört med föregående år -28,5 (-5,5).

2023 blev ett utmanande för Gold Town Games och våra dotterbolag. Under året har ekonomiska faktorer i världen, spelmarknadens tillbakagång efter pandemiåren men framförallt i kombination med koncernens prestation lett till en minskad omsättning, 15,5 MSEK (18,2 MSEK), och resultatet skrivs till -40 MSEK (-5 MSEK) jämfört med föregående år. 

Det negativa resultatet beror i huvudsak på avskrivningar och nedskrivningar (-32,5 MSEK) i dotter- och intressebolag inom koncernen. De produkter som Gold Town Games, tillsammans med dotterbolag och intressebolag, arbetat med under året har inte lyckats på marknaden vilket medför att vi valt att skriva ned det förväntade värdet i produkter och bolag. 

I kvartal fyra har vi rensat upp i koncernens räkenskaper för att framåt fokusera på de delar som genererar intäkter och har potential för tillväxt. Sideline Labs skrivs ned med -12,6 MSEK och värderas därefter till noll. Bolagets framtid kommer att utvärderas under första kvartalet 2024. Grand Pike har inte haft resurser att realisera värde på den tidigare producerade titeln Spelldust vilket medfört att bolaget valt att skriva ned produkten med -1,6 MSEK. Även det upptagna värdet i CS Games skrivs bort med -5,5 MSEK.

Managerspel på plattformen WXM 
WXM-spelen har än så länge inte motsvarat våra förhoppningar, under året ska kostnaderna för drift och underhåll sänkas för spelen. Samtidigt har vi fortsatt förhoppningar om att öka antalet användare och intäkter i framförallt World Football Manager (WFM) där marknaden är störst.  I WFM arbetar vi också vidare med Vorto Gaming på ett Web3-projekt som kan komma att ge spelet fler användare, intäkter och resurser för utveckling.

Baseball Franchise Manager är fortsatt tidigt i den globala lanseringen och har potential att växa. Den initialt lovande retention och betalningsviljan har varit ihållande hos framförallt de  amerikanska iOS-användarna men spelets dag-sju-retention behöver förbättras innan ytterligare investeringar kan göras i marknadsföring. Senaste månadens utveckling har lett till att användarnas engagemang och tid i appen ökat med 20 procent per dag och när ytterligare några spelfunktioner som stärker engagemanget har adderats kan marknadsföringen av spelet intensifieras. 

World Hockey Manager (WHM) som lanserades redan 2017, har en fungerande affär och en aktiv användarbas. Under kommande år kommer vi att fokusera mer på WHM, med målsättningen öka antalet användare och utveckla spelets funktionalitet. 

Början på en ny strategi
Vi har inlett den första fasen med att ta fram ännu ett hockeyspel. Efter ett par prototyper arbetar vi vidare med ett interaktivt multiplayerspel. Vi tar ett steg bort från managerspel och fokuserar mer på skicklighet och interaktivitet i själva spelmomentet. Med det nya spelet ska vi nå en större och bredare målgrupp än vad våra tidigare managerspel historiskt nått, spelet ska tilltala yngre såväl som äldre hockeyfans. Nästa steg i utvecklingen är att färdigställa en prototyp som ska testas och utvärderas av målgruppen och därefter påbörja arbete med strategiska samarbeten för produkten.

Vi arbetar löpande med att öka intäkterna i befintliga produkter och kostnadseffektivt nå tillväxt i antalet användare. Samtidigt fortsätter vi att minska kostnaderna, från och med det pågående kvartalet 2024 börjar vi se effekt av föregående års kostnadsbesparingar. Under året kommer vi att fokusera på att stärka vår affär i befintliga produkter men samtidigt utveckla ett konkurrenskraftigt nytt spel.

Datum 2024-02-22, kl 09:45
Källa Cision
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 15 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 6000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!