Bokslutskommuniké April 2022 - mars 2023

REG

VD:s kommentar

Det fjärde kvartalet, som avslutar det finansiella året 2022/23, var ett spännande kvartal för EQL Pharma. Försäljningen var högre än förväntat vilket gör att vi på årstakt växte vår försäljning justerat för försäljning av engångskaraktär med hela 51% jämfört med räkenskapsåret 2021/22. Rörelsemarginalen för kvartalet blev något lägre än väntat, främst drivet av produktmixen, men för året som helhet växte såväl rörelsevinst som rörelsemarginal på ett mycket positivt sätt. Vår försäljningsprognos för det kommande finansiella året, 2023/24, är en tillväxt på runt 30%.

Fjärde kvartalet i sammandrag

Fjärde kvartalets totala försäljning 2022/23 uppgick till 60,3 (203,0) MSEK. Justerat för försäljning av engångskaraktär uppgick försäljningen till 53,5 (36,1) MSEK, en ökning med 48%. Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 6,1 (11,9) MSEK. Rörelsemarginalen var 10% (6%). Både rörelsevinst och -marginal var något lägre än tidigare kvartal 2022/23 vilket beror på en något ofördelaktigare produktmix och högre fasta kostnader. Den sistnämnda är främst kopplad till de strategiska initiativ vi arbetar med men innehåller även vissa engångskomponenter. 

Finansiella mål och helårsprognos

Våra långsiktiga finansiella mål ligger principiellt fast men vi justerar lönsamhetsmålet från EBIT marginal på 25% till EBITDA marginal på 25%. Vi anser att EBITDA är ett bättre mått på vår operationella lönsamhet och mer anpassat till att återspegla lönsamhetsbidrag från eventuella framtida förvärv.

Försäljningsprognosen för kommande finansiella år 2023/24 är en tillväxt på runt 30%. Vi noterar att vi under 2022/23 växte mer än de 40% vi i snitt har som mål att växa från 2020/21 till och med 2024/25.

EQLs strategiska fokus

  • Lansera de produkter vi har i pipeline så snabbt som möjligt
  • Maximera nyttan av våra tillgångar genom att lansera produkter i fler länder, själva eller via partners
  • Kontinuerligt identifiera och signa nya nischgenerika för lansering i och utanför Norden för att säkra långsiktig tillväxt
  • Utlicensiera och marknadsföra vår strategiska nyckelprodukt Mellozzan
  • Vara kostnadseffektiva i allt vi gör
  • Fortsätta att utforska nya affärsmodeller och potentiella intäktsströmmar (ex som gjorts med skyddsmaterial och Covid tester)

Produkter och marknad

På affärsutvecklingssidan har fyra nya nischgenerika för Norden adderats till vår pipeline som därmed växer från 28 till 32 produkter. Vi bedriver ett intensivt arbete med att identifiera nya produkter till vår pipeline och kommer löpande uppdatera om framdrift.

Försäljningen av självtester för Covid-19 har varit betydligt lägre i det fjärde kvartalet än i det tredje. EQL är och förblir väl positionerade  om efterfrågan på tester vänder upp.

Övrigt

Vi har under det fjärde kvartalet haft glädjen att kunna rekrytera och presentera Carl Lindgren som vår nya Chief Business Development Officer. I samband med det övergår vår nuvarande Business Development Director Alexander Brising till rollen som Chief Commercial Officer. Dessa justeringar markerar ett ytterligare fokus på tillväxt och försäljning som är helt naturligt i den fas EQL nu befinner sig.

Datum 2023-05-11, kl 07:45
Källa Cision
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 10 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 5000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!