Empir
Delårsrapport Januari - Mars 2025
Årets första kvartal visar en resultatförbättring med 20,8 mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Både nettoomsättning och nyförsäljning ökar samtidigt och rörelseresultat före avskrivning av kundavtal uppgår till 10,9 mkr (-11,3 mkr) och periodens resultat uppgår till 0,8 mkr kronor (-20 mkr).
Mysafety redovisar ett positivt resultat som visar att det effektiviseringsarbete vi inledde under 2024 tydligt skapar förbättrat resultat på alla nivåer. Med ett ökat fokus på försäljning och förnyelse fortsätter resan mot ökad lönsamhet.
Jag är glad och nöjd över den fantastiska insats hela organisationen har gjort för att göra verklighet av vår strategi, effektivisering och transformation. Genom det medvetna, långsiktiga arbete vi inledde under förra året, ser vi nu att effekterna på allvar börjar visa sig i vårt resultat.
Vi synliggör nu alltmer av den potential Mysafetys har på marknaden för "små försäkringar i vardagen", något som också visar sig i ökad nyförsäljning och resultatförbättring under första kvartalet. Genom att erbjuda skräddarsydda försäkringslösningar ger vi våra kunder en bekymmersfri vardag.
Segmentet B2C visar ytterligare förbättrat resultat
Segmentet B2C, som består av försäkringsverksamheten i Mysafety AB, visar ett rörelseresultat för perioden januari-mars på 18,2 mkr, en kraftig ökning från -3,9 mkr för samma period föregående år.
Nyförsäljningen i perioden ökade till 25,4 mkr från 17,1 mkr samma period föregående år. Både ökad produktpenetration i befintlig kundbas, stark utveckling i partneraffären och en lyckad satsning på direct marketing bidrar till ökningen.
Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapitalet för det första kvartalet har förbättrats med 24,1 mkr i jämförelse med samma period föregående år.
Ökat fokus på försäljning
Kvartalet visar en god tillväxt i nyförsäljningen, vilket är en viktig del av vår förmåga att långsiktigt bygga lönsamhet. En bärande del av vår strategi är att kunna använda partnersamarbeten till att låta kunder från dessa samarbeten - som inledningsvis kommer i kontakt med våra produkter en enstaka gång - bli återkommande kunder, skapar vi årligen återkommande intäkter (ARR). Det är avgörande att denna försäljning får det fokus som krävs, och vi kommer framåt organisatoriskt säkerställa att nödvändiga resurser finns för detta.
Transformationen inne i en viktig fas
Mysafety har under åren, likt många andra företag byggt upp egenutvecklade system som har blivit omoderna och dyra att underhålla. Betydande resurser läggs årligen på att vidareutveckla, underhålla och driva dessa system. Under första kvartalet inleddes arbetet med att byta ut dessa system mot ett mer ändamålsenligt försäkringssystem. Bytet kommer att innebära betydande besparingar och nya möjligheter att skala verksamheten, med moderna system för distribution av våra försäkringsprodukter.
Effektiviseringen fortsätter med ökad hastighet
Resan mot de tidigare kommunicerade besparingsnivåerna runt 25 - 30 miljoner årligen början nu på allvar visa resultat och första kvartalet realiseras en del av dessa. I och med utrullande av nya system under senare delen av året förväntas ytterligare effektiviseringar tillkomma.
Lönsamhet ger möjligheter att skala
Med nya arbetssätt, nya system och en effektiv organisation lägger vi grunden till att skala vår verksamhet. Vi skall börja med att bli bäst på det vi håller på med på våra hemmamarknader vilka definieras som Sverige, Finland och Norge.
Med nya partneraffärer tar vi oss snabbt framåt i Norge. Med de många likheter den norska marknaden har med den svenska, ser vi en stor potential. Första målet är att få samma marknadspenetration som i Sverige.
Finland är vår andra hemmamarknad, där vi genom en egen organisation redan är väl etablerade. Den fortsatta tillväxten handlar mycket om fler partneraffärer och vi inleder året med att lansera vår nya version av vår unika bedrägeriförsäkring. Även den finska marknaden har stor potential och genom ett ökat säljfokus räknar vi med att öka andelen abonnemangskunder betydligt.
Utsikter
Vi har inlett året starkt och vi upplever en stark underliggande effekt av de program vi dragit i gång inom produktstruktur och effektivisering. Den stora transformationen från legacy-system till nya, effektiva SaaS-lösningar genomförs under det första halvåret och skapar förutsättningar för ytterligare kostnadsbesparingar.
Den nya strategin visar gång på gång att den fokusering av produktportföljen, koncentrationen till få, större partnersamarbeten och en aktivt fokus på sälj kommer att lägga grunden till fortsatt positiv utveckling för Mysafety.
Mysafety Group antog den 21 november 2023 finansiella mål vilka innebar en omsättning om 500 miljoner med en EBITDA-marginal om 20%. Styrelsen bekräftar att dessa kommunicerade mål för 2027 ligger fast.
Frontwalker
I segmentet B2B finner vi verksamheten i intressebolaget Frontwalker. Vi ser en förbättring i marknadsläget och ett fortsatt behov av fokus på försäljning. Strategin att starta nya ventures tillsammans med rekryterade, etablerade konsulter har genomförts och samarbetena inleds under andra kvartalet.
Koncernens del av resultatet i intressebolaget Frontwalker AB (publ) uppgår för perioden januari-mars till -1,1 mkr (-4,0 mkr).
För ytterligare information kontakta:
Marcus Pettersson, VD & Koncernchef, tel 0730-29 99 01, e-post: marcus.pettersson@mysafety.se
Torbjörn Nilsson, CFO, tel 070- 497 57 41, e-post: torbjorn.nilsson@mysafety.se
Granskning
Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.
Denna information är sådan information som Mysafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 maj 2025 kl. 08.30 CET.
Datum | 2025-05-22, kl 08:30 |
Källa | Cision |
