Elektas Årsredovisning för 2022/23 tillgänglig

STOCKHOLM – Elektas (EKTA-B.ST) Årsredovisning för 2022/23 kan nu laddas ner från investerarsektionen på företagets webbplats, elekta.com, och är även bifogad i detta pressmeddelande.

Utöver Elektas reviderade lagstadgade årsredovisning innehåller rapporten också Elektas hållbarhetsinformation, som är baserad på GRI Standards och inkluderar Elektas rapportering
i enlighet med EU:s taxonomiförordning, bolagsstyrningsrapport och ersättningsrapport.

”Trots en utmanande start slutade året med tillväxt. Vi kunde öka intäkterna genom vår förmåga att installera från vår starka orderstock och vi ökade marginalerna tack vare effekterna från kostnadsbesparingsinitiativet. När vi blickar framåt förväntar vi oss att de makroekonomiska utmaningarna kvarstår. Vi kommer dock att fortsätta anpassa oss och driva på förbättringar. Nästa år kommer vi att fokusera på att optimera våra nya produktlanseringar – inte minst Elekta ONE – och driva på pris- och marginalexpansionen samt bibehålla vårt momentum från den andra halvan av det här räkenskapsåret. Vårt syfte, att ge hopp till alla som drabbas av cancer, driver oss framåt och vi är tacksamma över att kunna göra det tillsammans med våra kunder och partners mot en värld där alla har tillgång till den bästa cancervården”, säger Gustaf Salford, Elektas vd och koncernchef.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Cecilia Ketels, Head of Investor Relations
Tel: +46 76 611 76 25, e-post: cecilia.ketels@elekta.com
Tidszon: CEST, Centraleuropeisk sommartid

Om Elekta
Som ledare inom precisionsstrålbehandling arbetar Elekta för att säkerställa att alla patienter har tillgång till bästa möjliga cancervård. Vi samarbetar öppet med kunder för att främja hållbara, utfallsdrivna och kostnadseffektiva lösningar som tillgodoser framväxande patientbehov, förbättrar liv och ger hopp till alla dem som arbetar med cancer dagligen. För oss är det personligt och vårt globala team på 4 700 medarbetare kombinerar passion, forskning och fantasi för att i grunden ändra cancervården. Vi bygger inte bara tekniska lösningar, vi bygger hopp. Elekta har sitt huvudkontor i Stockholm med kontor i över 40 länder och är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på elekta.com. Följ gärna @Elekta på Twitter.

Datum 2023-07-07, kl 16:00