Electrolux Group håller kapitalmarknadsuppdatering: Presenterar uppdaterad strategi och bekräftar finansiella mål med fokus på organisk tillväxt

REG

Uppdaterad strategi presenteras vid kapitalmarknadsuppdatering

Electrolux Group håller kapitalmarknadsuppdatering på sitt huvudkontor i Stockholm. Evenemanget kommer att innehålla presentationer av VD och koncernchef Yannick Fierling samt medlemmar i koncernledningen, som ger inblickar i den uppdaterade strategin. Därefter följer en frågestund och, för deltagare på plats, en rundvandring med visning av bolagets varumärken och senaste innovationer. 

Med den uppdaterade strategin avser Electrolux Group att driva tillväxt som en viktig faktor för att nå rörelsemarginalmålet. De viktigaste drivkrafterna för organisk tillväxt är att stärka huvudvarumärkena och fokusera på nyckelmarknader, parallellt med att bolaget expanderar i sina huvudkanaler och produktkategorier. Samtidigt kommer Electrolux Group att stärka kostnadskonkurrenskraften och kassaflödesgenereringen genom kapitaleffektivitet och optimerad produktionsstruktur. Strategin betonar dessutom värdeskapande genom att erbjuda ekosystemprodukter och -lösningar. För att öka närheten till konsumenten och säkerställa att organisationen är flexibel med snabb anpassningsförmåga till ändrade marknadsbehov, implementerar Electrolux Group, som tidigare kommunicerats organisationsförändringar från och med den 1 januari 2026 genom införande av en kommersiell region i Asien-Stillahavsområdet. 

"Vår förnyade strategi är anpassad till dagens konkurrenssituation. Genom att vara alltmer konsumentcentrerade kommer Electrolux Group att kunna anpassa sig snabbt, ta vara på nya möjligheter och driva meningsfull innovation. Vi är fast beslutna att nå våra finansiella mål genom den förnyade strategin och ett fokuserat genomförande", säger Yannick Fierling, VD och koncernchef, Electrolux Group.

"Vår vision är att vara ledande inom hushållsapparater när det gäller konsumentnöjdhet, genom att leverera förstklassiga livslånga upplevelser med lösningar som alltid blir bättre." 

Förfinade finansiella mål

I samband med strategiuppdateringen aviserar Electrolux Group följande finansiella mål: 

  • Organisk försäljningstillväxt (ändrat): Koncernens mål är en årlig organisk försäljningstillväxt på minst 4% över en konjunkturcykel (tidigare försäljningstillväxt inklusive förvärv och avyttringar).
  • Rörelsemarginal (oförändrat): Målet för Electrolux Group är att uppnå en rörelsemarginal på minst 6% över en konjunkturcykel genom tillväxt och kontinuerlig förbättring av produktutbud och kostnadseffektivitet. 
  • Kapitalomsättning (oförändrat): Ett mål för kapitalomsättning på minst fyra gånger över konjunkturcykeln, drivet av pågående insatser för att minska rörelsekapitalet och förbättra finansiell flexibilitet. 
  • Avkastning på nettotillgångar (oförändrat): Bolaget fokuserar på att leverera en avkastning på nettotillgångar som överstiger 20% över en konjunkturcykel, uppnått genom en robust rörelsemarginal och effektiv kapitalanvändning. 

Målet för organisk försäljning på eftermarknaden har justerats till en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) på 10% över en konjunkturcykel från den tidigare långsiktiga ambitionen att eftermarknadsförsäljningen ska stå för 15% av koncernens totala försäljning. 

Hållbarhetsmålen kvarstår

Hållbarhet förblir en hörnsten i koncernens strategi, och bolaget bekräftar sina hållbarhetsmål. Som en del av detta har Electrolux Group åtagit sig att minska Scope 1- och 2-utsläpp med 85% och Scope 3-utsläpp med 42% till 2030 jämfört med 2021. Dessa mål är i linje med de vetenskapsbaserade målen och ambitionen att leda branschen inom klimatåtgärder och cirkularitet. I slutet av september 2025 hade Electrolux Group uppnått en minskning på 42% (R12*) av Scope 1- och 2-utsläpp jämfört med basåret 2021. Detta innebär att koncernen har uppfyllt kriterierna som satts av Science Based Targets-initiativet, i linje med Parisavtalets mål om 42% minskning över tio år - på halva tiden. 

*R12 = Rullande tolv månader

Om kapitalmarknadsuppdateringen

Kapitalmarknadsuppdateringen kan nås via en webcast här. Presentationer från evenemanget kommer att vara tillgängliga här innan kapitalmarknadsuppdateringen startar. En inspelning av presentationerna kommer att finnas på webbplatsen efter evenemanget. 

Denna information är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-12-04 12:00 CET.

Datum 2025-12-04, kl 12:00
Källa Cision
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 125 000 sidvisningar och 17 000 unika besökare per månad. Vår discord har 7800 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!