Electrolux Group bokslutsrapport fjärde kvartalet 2024

REG

Sammanfattning av helåret 2024

  • För helåret 2024 ökade nettoomsättningen till 136 150 Mkr (134 451) och rörelseresultatet exklusive engångsposter var 1 666 Mkr (414). Ökade försäljningsvolymer och positiv mix bidrog till resultatet, drivet av det attraktiva produktutbudet. Kostnadsbesparande åtgärder bidrog till en positiv påverkan om 4,0 Mdr kr från kostnadseffektivitet.

Sammanfattning av fjärde kvartalet 2024

  • Under det fjärde kvartalet uppgick nettoomsättningen till 37 968 Mkr (35 636) och den organiska försäljningen ökade med 11,5%, drivet av ökade volymer och positiv mix. Rörelseresultatet var 1 052 Mkr (-3 215), vilket motsvarar en marginal om 2,8% (-9,0). Rörelseresultatet inkluderade en engångspost om -198 Mkr (-2 491) avseende affärsområde Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika och avyttringen av verksamheten inom varmvattenberedare i Sydafrika.
  • Rörelseresultatet exklusive engångsposter uppgick till 1 249 Mkr (-724), vilket motsvarar en marginal om 3,3% (-2,0). Ökade volymer bidrog positivt till resultatet och gynnsam mix kompenserade för negativt pris. Den positiva effekten från kostnadseffektivitet var 2,0 Mdr kr. Valutaeffekter hade en betydande negativ påverkan.
  • Rörelsemarginalen exklusive engångsposter i affärsområde Latinamerika var 8,0% (8,1). I affärsområde Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika ökade rörelsemarginalen exklusive engångsposter till 4,8% (1,9). Rörelseresultatet förbättrades i affärsområde Nordamerika.
  • I det fjärde kvartalet avyttrade Electrolux Group all sin potentiella historiska asbestosexponering i USA. Transaktionen hade en positiv resultatpåverkan om 185 Mkr i affärsområde Nordamerika i kvartalet.
  • Periodens resultat uppgick till 150 Mkr (-4 113) och resultatet per aktie var 0,56 kr (-15,23).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar var 2 660 Mkr (3 871). Det operativa kassaflödet efter investeringar för helåret var 2 254 Mkr (3 064).
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning ska utgå för räkenskapsåret 2024.

VD och koncernchef Yannick Fierlings kommentar

Efter att ha tillbringat 3 månader med att lära känna Electrolux Group och dess intressenter, tillträdde jag posten som VD den 1 januari 2025. Under det fjärde kvartalet fortsatte vi att göra goda framsteg med våra initiativ för att minska kostnaderna och koncernens attraktiva produkterbjudande bidrog till en organisk tillväxt på 11,5%. Rörelsemarginalen exklusive engångsposter förbättrades till 3,3% med ett operativt kassaflöde efter investeringar på 2,7 Mdr kr.

Förbättrade konsumentupplevelser, flexibilitet och snabbhet

Viktiga slutsatser från min inledande tid med Electrolux Group är styrkan i vårt produkterbjudande och den tydliga identiteten hos våra varumärken Electrolux, AEG och Frigidaire. Vi känner verkligen vår konsument, vilket de höga konsumentomdömena online för våra produkter visar. Det är viktigt att vi verkligen vårdar våra lokala styrkor och det som särskiljer oss på marknaden, samtidigt som vi använder vår globala storlek än mer för att driva innovation och mix – allt på ett kostnadseffektivt sätt. Förutom att erbjuda fantastiska produkter som hjälper konsumenter att göra mer hållbara val hemma, behöver vi förstärka upplevelsen för konsumenten under produkternas hela livslängd genom att utveckla vårt erbjudande av anpassade lösningar.

Electrolux Group har en unik kultur och ett arv som är viktigt att värna, samtidigt som vi blir snabbare och mer flexibla. En viktig del av vår företagskultur som jag vill stödja och vidareutveckla är entreprenörskap. Genom att främja ägarskap och ansvarstagande kan vi stärka hela teamet, öka effektiviteten och förbättra det finansiella resultatet.

Försäljningstillväxt och kostnadsminskningar drev resultatförbättring

Under det fjärde kvartalet förbättrades rörelseresultatet betydligt, med ett bidrag på 2 Mdr kr från kostnadseffektivitet och en organisk tillväxt på 11,5%.

Affärsområdet Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika nådde en rörelsemarginal, exklusive engångsposter, på 4,8% (1,9) trots fortsatt svag diskretionär privatkonsumtion i Europa.

I Nordamerika bidrog våra nya produkter och förbättrad produktivitet till en förbättring av rörelseresultatet. Jag är också mycket nöjd med att koncernens hela potentiella exponering för asbestkrav i USA avyttrades under det fjärde kvartalet. Denna transaktion ger förbättrad långsiktig finansiell transparens för våra investerare och frigör operativa resurser. I Latinamerika fortsatte den starka utvecklingen under kvartalet med en rörelsemarginal på 8,0%.

Säsongsmönstret för koncernens resultat har börjat normaliseras med det fjärde kvartalet som det starkaste under året. Med det i åtanke är det första kvartalet normalt svagare än övriga kvartal.

Främst ersättningsdriven efterfrågan

Marknaden i Europa fortsatte att vara driven av ersättningsköp och var relativt stabil under det fjärde kvartalet, med hög kampanjaktivitet. Marknaden för inbyggnadskök i Europa stabiliserades på en låg nivå. Kampanjaktiviteten var hög i Nordamerika, men kampanjer kopplade till Black Friday fortsatte inte under hela december månad som de gjorde året innan. Trots svag bostadsmarknad och med viss kvartalsmässig volatilitet ökade marknaden något under 2024, understödd av den aggressiva prismiljön. Våra huvudmarknader i Latinamerika växte under kvartalet även om tillväxttakten i Brasilien avtog något eftersom konsumentefterfrågan började öka mer markant i det fjärde kvartalet 2023.

Utsikter för 2025

För 2025 finns det en osäkerhet som härrör från en eventuell påverkan på efterfrågan av vitvaror från nya potentiella handelspolitikiska åtgärder i Nordamerika. I Europa har efterfrågan börjat stabiliseras, men det finns en tidsfördröjning innan lägre räntor och potentiella förbättringar av disponibel inkomst resulterar i en ökning av diskretionära inköp. Efter en stark tillväxt i Brasilien under 2024 förväntar vi oss att marknadsefterfrågan stabiliseras under 2025.

Mot denna bakgrund förväntar vi oss att marknadsefterfrågan för vitvaror blir relativt neutral i samtliga regioner under 2025 jämfört med 2024.

Det organiska bidraget till resultatet från volym, pris och mix sammantaget för koncernen förväntas bli relativt neutralt för helåret 2025. Vi räknar med att en hög andel av efterfrågan kommer att fortsätta vara driven av ersättningsköp, som är mer priskänsliga. Negativt pris förväntas kompenseras genom tillväxt i fokuskategorier som premium-tvätt och köksprodukter. Liksom under 2024, beräknas investeringarna i innovation och marknadsföring öka under helåret 2025. Detta i syfte att dra fördel av ledande produkter och tjänster med stöd av varumärkesbyggande för att skapa värde långsiktigt.

Externa faktorer förväntas bli negativa för året, med betydande motvind från valutor. Påverkan från råmaterialkostnader förväntas väsentligen bli neutral.

Med minskade produktkostnader genom värdekedjan som den främsta drivkraften, förväntar vi oss 3,5-4,0 Mdr kr i bidrag till resultatet från kostnadseffektivitet under 2025.

Lönsamhet och kassaflöde i fokus

Med ett robust kassaflöde i det fjärde kvartalet, en stark likviditet och en välbalanserad löptidsprofil är koncernens finansiella ställning stabil. Förbättrat resultat och kassaflöde är högsta prioritet. I Nordamerika är fokus på att förbättra produktiviteten och minska kostnaderna ytterligare samtidigt som vi fortsätter att stödja det starka produkterbjudandet.

Vi kommer att fortsätta utveckla och stärka Electrolux Group under de kommande åren. Vårt attraktiva erbjudande och starka varumärken tillsammans med effektivt genomförda kostnadssänkningar och en högpresterande organisation positionerar oss väl inför framtiden.

Telefonkonferens 09.00

En telefonkonferens hålls idag den 30 januari kl. 09.00 (CET). Telefonkonferensen leds av VD och koncernchef Yannick Fierling och Ekonomi- och finansdirektör Therese Friberg.

För att endast lyssna på telefonkonferensen, använd länken:

https://edge.media-server.com/mmc/p/t5j746u2

eller

För att både lyssna på telefonkonferensen och ställa frågor, använd länken:

https://register.vevent.com/register/BIf2eec702a54847a6abf57e788d2c218c

Presentationsmaterial för nedladdning

www.electroluxgroup.com/ir

Denna information är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-30 08:00 CET.

Datum 2025-01-30, kl 08:00
Källa Cision
Kom igång med ditt sparande på bara några minuter! Hos Avanza handlar du aktier från 0 kr på Stockholmsbörsen och får tillbaka alla fondavgifter (ja, alla!) upp till 50 000 kr i samlat sparande. Kanske är det därför Avanza har Sveriges nöjdaste sparare 15 år i rad.
Investeringar innebär en risk