Electrolux Professional
Electrolux Professional AB delårsrapport Q2 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 3 195 Mkr (3 268), en minskning med 2,2%. Organiskt ökade försäljningen med 2,4%. Förvärvet av Adventys under 2024 bidrog med 0,2%. Valutaeffekter hade en negativ effekt om 4,8%.
- EBITA uppgick till 392 Mkr (410), motsvarande en marginal om 12,3% (12,5).
- Rörelseresultatet uppgick till 340 Mkr (353), motsvarande en marginal om 10,6% (10,8).
- Periodens resultat uppgick till 217 Mkr (230) och resultat per aktie till 0,75 kr (0,80).
- Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 305 Mkr (392).
Alberto Zanata, VD och koncernchef:
”Storkök och dryck visar åter organisk tillväxt, USA fortsätter att vara starkt
Båda segmenten visar organisk tillväxt under det andra kvartalet 2025. Försäljningen utvecklades väl, men valutapåverkan hade en negativ påverkan på resultatet jämfört med föregående år.
Det globala makroekonomiska läget är fortsatt osäkert, men efterfrågan har hitintills varit god med en fortsatt positiv försäljningsutveckling i USA och regionen Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika har återigen återgått till tillväxt.
God tillväxt inom Storkök och dryck
Försäljningen inom Storkök och dryck ökade organiskt med 3,3 procent, drivet av stark tillväxt i Amerika, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika, medan försäljningen i Europa minskade något. EBITA-marginalen minskade något jämfört med föregående år, på grund av höga rörelsekostnader, men också på grund av en minskad försäljning inom Dryck. USA:s tullar hade ingen väsentlig påverkan. Orderingången för Storkök och dryck var betydligt högre än föregående år i alla regioner.
Förbättrad marginal för Tvätt
Försäljningen inom Tvätt ökade organiskt med 1,0 procent. Försäljningen i USA minskade i början av kvartalet på grund av osäkerhet kring tullar, men förbättrades mot slutet av kvartalet. EBITA-marginalen förbättrades något, trots en betydande negativ påverkan från valuta motsvarande 2,5% i marginal. USA:s tullar hade ingen väsentlig påverkan. Orderingången var något högre än för ett år sedan.
Förbättrat hållbarhetsbetyg
Jag är stolt över att kunna rapportera att EcoVadis, en leverantör av hållbarhetsbetyg för företag, har tilldelat oss den prestigefyllda guldmedaljen, vilket placerar oss bland de 5 procent bästa företagen globalt när det gäller ansvarsfull affärsverksamhet. Dessutom har vi etablerat ett ramverk för grön finansiering för att ytterligare integrera företagets ambition att begränsa klimatförändringarna i vår finansieringsstruktur.
Fokus på kostnadseffektivitet
Trots att försäljningen och orderingången utvecklades väl under kvartalet, förbättrades inte lönsamheten på grund av valutaeffekter och högre rörelsekostnader. Vi kommer att bibehålla en högre takt inom FoU under 2025 och 2026 på grund av stora investeringar inom såväl tvätt som varmköksutrustning.
Under kvartalet har vi sett en begränsad påverkan från nuvarande tullar och om dessa nivåer bibehålls bör vi kunna motverka påverkan under resten av året.
Hittills har vi, med tanke på den makroekonomiska osäkerheten, inte kunnat motverka valutaeffekten. Det är dock vår ambition på medellång sikt. Parallellt ökar vi vårt fokus på allmän kostnadseffektivitet för att göra vår koncern smidigare, mer flexibel och produktiv. Kombinationen av innovation och kostnadseffektivitet stödjer våra möjligheter att framtidssäkra koncernen. Dessa åtgärder gör mig övertygad om att vi kommer att kunna förbättra vårt resultat framöver."
Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 22 juli 2025, klockan 07.30.
För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33
Datum | 2025-07-22, kl 07:30 |
Källa | Cision |
