Bokslutskommuniké och delårsrapport för perioden 1 oktober till 31 december 2024

REG

SAMMANFATTNING

Fjärde kvartalet 2024-10-01 – 2024-12-31 (Koncern)

  • Nettoomsättning 3 986 TSEK (5 992).
  • Upparbetade ej fakturerade intäkter/aktiverat arbete för egen räkning 1 497 TSEK (2 003)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) 574 TSEK (-1 922).
  • Resultat efter finansiella poster -4 241 TSEK (-5 275).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,00 (-0,14) SEK och efter utspädning 0,00 SEK
    (-0,14).
  • Periodens investeringar uppgick till -9 792 TSEK (-5 019).
  • Periodens kassaflöde uppgick till -483 TSEK (-3 831).

Tolv månader 2024-01-01 – 2024-12-31 (Koncern)

  • Nettoomsättning 16 644 TSEK (24 343).
  • Upparbetade ej fakturerade intäkter/aktiverat arbete för egen räkning 9 259 TSEK (11 367)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -447 TSEK (-6 664).
  • Resultat efter finansiella poster –14 724 TSEK (-20 015).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,31 SEK (-0,54) och efter utspädning -0,31 SEK   (-0,53).
  • Periodens investeringar uppgick till -15 368 TSEK (-15 451).
  • Periodens kassaflöde uppgick till -667 TSEK (-3747).

VD HAR ORDET

Q4 2024 är det första kvartalet i edyoutecgruppens historia med positivt EBITDA (ca +0,6 MSEK) – en viktig milstolpe för hela koncernen! Vi har nu genomfört vår transformation till ett abonnemangsbaserat SaaS-bolag och etablerat en bred portfölj av intäktsgenererande digitala utbildningsprodukter. Med denna omvandling har vi nu skiftat vårt fokus mot tillväxt, marknadsföring och kommersialisering för att ta bolaget till nästa nivå.  Vi kan även stolt konstatera att Wegesrand kontinuerligt erhållit en hög nivå av nya uppdrag under avslutningen av 2024 och vid inledningen av 2025. 

I det fjärde kvartalet såg vi resultatet av det vi arbetat hårt för under hela 2024. Kostnadsbesparingar och fokus på lönsamma projekt i Wegesrand resulterade i ett positivt EBITDA om cirka 0,8 MSEK för vår tyska dotterkoncern. För helåret 2024 uppgick Wegesrands EBITDA till cirka 2,6 MSEK, (ca +1,1 MSEK jämfört med 2023) trots minskad omsättning.

Det mest betydelsefulla i rapporten är att hela edyoutecgruppen redovisar ett positivt EBITDA om cirka 0,6 MSEK för fjärde kvartalet. Vi ser fram emot att det höga och stabila orderintaget i Wegesrand tillsammans med våra offensiva och skalbara SaaS-satsningar ska driva lönsam tillväxt under 2025.

"Positivt EBITDA för hela edyoutecgruppen för första gången”

Vi arbetar intensivt med att stärka intäktsströmmarna från våra strategiska förvärv, MyFirstApps och 10Monkeys, genom målmedvetna marknadsföringsinsatser och optimering av affärsmodellerna. 10Monkeys har nyligen översatts till tyska av våra dotterbolag, och de första tyska kunderna har redan anslutit sig, vilket markerar en viktig milstolpe i vår europeiska expansion. Vårt fokus är att maximera abonnemangsintäkterna och bredda kundbasen, samtidigt som vi säkerställer att dessa produkter fortsätter att generera stabila och lönsamma återkommande intäkter. Genom en kombination av AI-driven användaranskaffning, lokal anpassning och strategiska partnerskap strävar vi efter att ytterligare accelerera tillväxten och stärka vår marknadsposition.

Fokus ligger på skalbar tillväxt och optimering av våra intäkter"

Sedan november innehåller vår portfölj över 85 utbildningsappar, som tillsammans täcker åldersgrupperna 3–15 år. Vårt utbud sträcker sig från pedagogiska matematik- och inlärningsverktyg till interaktiva och spelbaserade utbildningslösningar, vilket gör det möjligt för oss att nå både skolor och privatmarknaden på global nivå. Våra marknadsföringsinsatser under Q4 har främst tagit sikte på att fastställa respektive produkts ROAS (return on advertising spend).

ROAS är en nyckelindikator för marknadsföringsframgång och hjälper oss att fatta databaserade beslut, förbättra kampanjernas lönsamhet och maximera intäkterna per annonskrona. Under november 2024 kunde vi bland annat konstatera att våra MyFirstApps uppnådde en ROAS på cirka 2,4x, vilket resulterade i cirka 119 000 nedladdningar. Det bekräftar att apparna har stor potential, och med noggrant riktade kampanjer med rätt marknadsförare är vi övertygade om att vi kan uppnå ännu högre resultat.

Den positiva utvecklingen av ROAS för MyFirstApps har också givit oss värdefulla insikter för att ytterligare optimera våra marknadsföringsstrategier och skalbara kampanjer. Vi har nu en tydlig plan för att fortsätta bygga på denna framgång och driva ytterligare tillväxt genom fler nedladdningar och ökade intäktsströmmar, både genom abonnemang och en fortsatt breddning av kundbasen.

MyFirstApps hade en ROAS på cirka 2,4x under november månad 2024 och vi hade cirka 119 000 nedladdningar

Samtidigt leder våra tyska dotterbolag expansionen av framtidens utbildningsprodukter. AppLeMat, en matematikplattform för barn med dyskalkyli, RailXP, ett utbildningsverktyg inom transportindustrin, Mattebageriet, en spelbaserad matematikapplikation. Genom en tydlig ansvarsfördelning mellan edyoutecs globala marknadsstrategi och våra tyska dotterbolags lokala expansionsinitiativ skapar vi en effektiv och skalbar modell för att driva tillväxt och generera starka och hållbara intäktsströmmar.

2025 har börjat på ett positivt sätt, våra tjänster är efterfrågade och orderingången är stark i Tyskland, samtidigt ämnar vi stärka satsningen på marknadsföringen av våra 85+ appar/plattformar. Med en slimmad kostnadskostym över hela koncernen ser vi fram emot ett framgångsrikt år för både ägare och bolag.

Eric de Basso
VD, edyoutec AB

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric de Basso, VD, edyoutec AB
E-post: eric@edyoutec.com
Telefon: +46 70 780 52 00

Denna information är sådan information som edyoutec AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2025-02-27, kl. 23:59

Om edyoutec

edyoutec AB är ett svenskt företag inom spel och digital utbildning som består av två vertikaler, EdTech och spel. Inom vertikalen EdTech fokuserar bolaget på att utveckla produkter inom genrer som spelbaserat lärande och Serious Games, det är inom dessa områden som edyoutec har identifierat de största synergierna mellan bolagets två vertikaler. Inom vertikalen Games bygger affärsidén på att utveckla och distribuera free-to-play-spel ("F2P") inom mobilspel för Android och iOS.

För mer information, se edyotecs webbplats www.edyoutec.com.

Datum 2025-02-28, kl 00:00
Källa Cision
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet