Briox ökar kundstocken med 52 %

MAR

Första kvartalet i sammandrag:

  • Antalet kunder ökade med 52 % och uppgår till 11 134 (7 313) st
  • ARR ökade med +27 % och uppgår nu till 24,7 (19,5) MSEK
  • Nettoomsättningen ökade med 10 % för Q1-25 och uppgick till 3 676 (3 336) tkr
  • EBITDA uppgick till -2 586 (-3 224) tkr
  • Periodens resultat före skatt uppgick till -5 538 (-6 085) tkr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 (-0,11) kr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -4 523 (-5 138) tkr

Väsentliga händelser under perioden:

  • Briox meddelade totalt fyra solution partners, Crona lön, Crediflow, Oneflow och Open Payments.
  • Briox genomförde en riktad nyemission till professionella investerare om 11,5 MSEK.
  • Extra bolagsstämma beslutade om ett teckningsoptionsprogram till alla anställda och ledning.

Väsentliga händelser efter periodens slut:

  • Briox meddelade ett samarbetsavtal med Kivra på den svenska marknaden.

VD har ordet:

Vi går in i 2025 med fortsatt högt tempo i hela verksamheten. Under det första kvartalet har vi lagt mycket tid och kraft på att hitta rätt partners, bygga starka relationer och lägga grunden för Briox tillväxtresa. Vi bygger vidare på det bästa erbjudandet på marknaden för soloföretagare. För att lyckas krävs att fler vill vara med på resan och det är glädjande att se hur vi nu attraherar rätt typ av partners som delar vår vision.

När vi summerar det första kvartalet växer vår kundbas i stadig takt och uppgår nu till 11 134 (7 313). Det är en ökning med 52 % jämfört med samma period föregående år och 6 % mot föregående kvartal. Vi fortsätter jobba målmedvetet med våra interna mål och följer Projekt 100-planen om 100 000 kunder, 100 % kundnöjdhet och 100 % engagemang från vår personal.

Vår ARR uppgick vid kvartalets utgång till 24,7 (19,5) MSEK och motsvarar en ökning med 27 %. Trots ökat tempo i hela organisationen de senaste två kvartalen har vi utrymme till förbättring i våra siffror. Den omställning vi gjorde under fjolåret börjar dock sakta ge effekt i resultaträkningen. Nettoomsättningen ökade till 3,7 (3,3) MSEK motsvarande 10 % tillväxt. Fortfarande låga tillväxtsiffror, men vi ser att fler och fler avtal börjar gå live och bli intäktsbringande. EBITDA uppgick till -2,6 (-3,2) MSEK drivet av kostnadsfokus och tillväxt. Vi följer därmed vår plan på både intäkter och EBITDA.

I det första kvartalet genomförde vi en nyemission om 11,5 MSEK vilket ger oss möjligheten att gasa där det behövs. Ett tydligt exempel är vårt strategiska samarbete med Kivra, som vi gick ut med strax efter kvartalets utgång. Samarbetet är det mest omfattande vi gjort hittills på den svenska marknaden och innebär att vi tillsammans med Kivra paketerar, marknadsför och levererar ett gemensamt erbjudande riktat till soloföretagare.

Kivra har idag över 6 miljoner privata användare, varav en stor del är soloföretagare. Tillsammans tar vi sikte på att hjälpa just de allra minsta företagen att digitalisera sin affär, kommunikation och administration på riktigt. Kombinationen av Briox enkla affärsstöd och Kivras starka position som digital brevlåda för viktigheter, gör detta till kraftfullt samarbete. Vi ser det som ett viktigt steg mot vårt mål om 100 000 kunder och vi räknar med att samarbetet bidrar positivt till både tillväxt och resultat redan under innevarande år.

En viktig del av vår strategi handlar om att inte göra resan själva. Under kvartalet stängde vi fyra starka partneravtal med företag som, precis som vi, brinner för att hjälpa soloföretagare. Tillsammans med Crona Lön erbjuder vi en av marknadens smidigaste lönehantering direkt genom Briox. Med Oneflow integrerar vi digital signering av avtal för att digitalisera soloföretagarens affär. Open Payments möjliggör smarta bankkopplingar och smidigare betalflöden, vilket vi ser mer och mer efterfrågan på. Slutligen med Crediflow gör vi det enklare att hantera e-fakturor med Briox. Vi räknar med att se konkreta resultat av alla dessa partneravtal redan innan årets slut.

När det gäller våra marknader har vi ett tydligt fokus framåt: Sverige och Finland. Det är här vi ska vinna. Vi har kunder och partners i Baltikum, men större satsningar där får vänta tills vi är kassaflödespositiva. Vi springer inte på allt utan vi satsar där vi ser bäst hävstång.

Vi har valt att dra igång ett internt projekt, “Invite Only”, där hela teamet engageras i att bjuda in soloföretagare från sina egna nätverk till Briox redan innan vi går live i Sverige. Kampanjen ger inte bara vår personal möjligheten att vara ambassadörer för produkten, utan erbjuder även våra aktieägare ett unikt tillfälle att vara med och bygga tillsammans genom ett exklusivt erbjudande, personlig onboarding och early access till vår svenska produkt. Mer information kommer att finnas på vår hemsida när du läser detta.

Mitt i allt det här vill jag lyfta det som kanske betyder allra mest, vår personal. Engagemanget, drivet och viljan att bygga något större hos medarbetarna är inspirerande. Vi är på en resa nu och den gör vi tillsammans. När vi dessutom närmar oss slutet av Q2 ser jag fram emot att välkomna de första svenska soloföretagarna live i Briox. Den här resan har bara börjat.

Datum 2025-04-24, kl 08:00
Källa MFN
SAVR är investeringsplattformen som utmanar branschen och gör det både enklare och roligare att investera. Betala aldrig för mycket! Alla aktier och ETF:er från 1 kr, och få upp till 50 % rabatt på alla fonder. Automatiskt courtage och samma enkla prismodell på alla marknader.
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet