Delårsrapport 1, Kostnadseffektivisering i fokus

MARKN.

BrightBid Group (publ) delårsrapport för perioden 1 januari–31 mars 2025 är offentliggjord och finns tillgänglig på: https://ir.brightbid.com/investors/financial-reports/

Första kvartalets resultat i korthet

  • ARR uppgick till 39 977 tkr (52 747), en årlig minskning på -24%.
  • Nettoomsättningen under första kvartalet uppgick till 11 144 tkr (17 163).
  • Återkommande intäkter uppgick till 9 994 tkr (13 187) under kvartalet, en årlig minskning om -24%.
  • EBITDA-resultatet uppgick till -5 398 tkr (-11 066) vilket är en förbättring med 51% från Q1 2024 tack vare de kostnadssynergier och besparingar som har exekverats under året. Justerat EBITDA-resultat uppgick till -5 398 tkr (-11 066).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,29 kr (-0,68).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -9 229 tkr (-12 474). I det löpande kassaflödet ingår en återbetalning på anståndet från Skatteverket om 3,7 mkr.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 9 069 tkr (6 979).


Händelser under kvartalet
Inga väsentliga händelser under kvartalet.

Händelser efter kvartalet
Styrelsen i BrightBid Group AB (publ) har den 30 april 2025, beslutat om att genomföra en nyemission av aktier om cirka 17,7 MSEK, före emissionskostnader, med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Företrädesemissionens genomförande förutsätter en extra bolagsstämmas efterföljande godkännande. Teckningskursen per aktie uppgår till 0,73 SEK. Företrädesemissionen understöds till 100 procent av teckningsförbindelser, garantiåtaganden och avsiktsförklaring avseende toppgaranti.
BrightBid fortsätter att anpassa sin verksamhet för att snabbare nå lönsamhet och fullt ut kapitalisera på de investeringar som redan gjorts i bolagets produktplattform. Bolaget planerar därför att initiera ett effektiviseringsprogram som beräknas sänka bolagets totala kostnadsbas med cirka 17–24 MSEK på årsbasis. Programmet beräknas medföra endast begränsade kostnader. Den positiva effekten väntas synas gradvis från tredje kvartalet 2025 och få full genomslagskraft i första kvartalet 2026.

VD kommentar
Vi har under det första kvartalet sett att vår intäktsbas påverkas fortsatt negativt av den svagare utvecklingen under 2024 vilket har haft en fördröjd effekt på vår ARR. För att hantera detta har vi fortsatt effektivisera vår verksamhet och minska vår operationella burn rate, samtidigt som vi har ökat satsningen på leadsgenerering, för att över tid möjliggöra en starkare tillväxt. Vi ser med tillförsikt på att kombinationen av kostnadsfokus och teknisk innovation kommer att leda till långsiktig tillväxt och värdeskapande för både våra kunder och aktieägare.
Nuvarande utmaningar och marknadsutveckling
Under de senaste kvartalen har vi mött betydande utmaningar, där ett svagare makroekonomiskt klimat har resulterat i lägre inflöde av leads som har bidragit till en nedgång i försäljningen. Samtidigt har vi lyckats minska vår burn rate, vilket visar att vi kan hantera våra kostnader mer effektivt trots en pressad intäktsbas.
Vi fortsätter att anpassa vår verksamhet för att snabbare nå lönsamhet och fullt ut kapitalisera på de investeringar som redan gjorts i bolagets produktplattform. Vi planerar därför att initiera ytterligare ett effektiviseringsprogram som beräknas sänka bolagets totala kostnadsbas med cirka 17–24 MSEK på årsbasis. Den positiva effekten väntas synas gradvis från tredje kvartalet 2025 och få full genomslagskraft i första kvartalet 2026.
Strategiska initiativ för att vända trenden
För att vända den nedåtgående försäljningstrenden har vi bestämt oss för att återvända till den försäljningsmodell som gjorde att vi växte väldigt snabbt under 2022-2023 vilket innebär ett större fokus på effektiv in-house försäljning och att själva generera fler leads. Vi räknar med att de första effekterna av denna satsning kommer att börja synas under den andra halvan av året.
Att återgå till en positiv tillväxt är av högsta prioritet och vi kommer därför noggrant följa effekterna av detta för att kunna anpassa vår strategi för bästa möjliga utveckling.
Nyemission och framtidsutsikter
För att säkerställa våra långsiktiga mål och supportera den omvandling som bolaget genomgår har styrelsen beslutat om en nyemission om 17,7 mkr. Detta kommer att ge oss det utrymme vi behöver för att vidareutveckla bolaget med specialkompetens inom AI-teknologi, bana väg för framtida tillväxt och ta oss till lönsamhet. Vi kommer att fortsätta arbeta hårt för att våra investeringar ska ge effekt samtidigt som vi ser en positiv förändring inom annonseringsmarknaden med fler leads och ökad aktivitet vilket ger oss en positiv syn på den framtida tillväxten.

Gustav Westman, VD BrightBid Group AB (publ)
 
Kommande rapporttillfällen
Delårsrapport januari-juni: 20 augusti 2025
Delårsrapport januari-september: 6 november 2025
Bokslutskommuniké 2025: 17 februari 2026

Datum 2025-05-08, kl 07:00
Källa MFN
Bifogade filer
Investera som eToros bästa investerare! Med eToros CopyTrader™, kan du automatiskt kopiera andra investerares beslut. Hitta investerare som du tror på och kopiera deras investeringar i realtid. Inga extra avgifter tas ut för funktionen.
Copy Trading innebär inte investeringsrådgivning. Värdet på dina investeringar kan gå upp eller ner. Du riskerar ditt kapital.