Bogio Technologies
BOKSLUTSKOMMUNIKÈ 2023
VD har ordet
Bästa aktieägare,
År 2023 började oväntat bra. Vår tillväxt fortsatte under Q1 men under Q2 började vi se tydliga tecken på att marknaden saktade in och fler kunder minskade sina volymer. Vi var förberedda på att 2023 skulle kunna bli ett utmanande år och vidtog snabbt åtgärder när våra farhågor besannades. Att marknaden skulle förändras så radikalt som den gjorde under Q3 hade vi dock inte kunnat föreställa oss. Under juli till september månad så minskade våra volymer med drygt 40%. Trots ett omfattande besparingsprogram gjorde vi större förluster än befarat under dessa månader.
Under den sista delen av året så återhämtade sig marknaden något och vi lyckades relativt väl i Q4, trots att december blev en mycket svag månad. Året var kantat av stor oro för vart konjunktur och marknad var på väg och där mycket tid tvingades läggas på defensiva insatser i stället för värdeskapande åtgärder. Detta till trots så har vi på flera sätt flyttat fram våra positioner. Vi har bland annat lyckats rekrytera en mycket duktig utvecklare som ersatt tidigare konsulter och som gjort det möjligt för oss att parera de minskade intäkterna med en lägre kostnadsmassa. Samtidigt som den tekniska utvecklingen framskrider i ett högre tempo och med ett bättre slutresultat.
Vår nya plattform, med de förbättrade funktionaliteter den tillför, är nu äntligen på plats. Under december och januari månad har vi påbörjat överflyttning av befintliga kunder till den nya plattformen. Feedbacken vi fått är väldigt positiv. Ett tydligt tecken på att kunderna uppskattar plattformen är att vi vunnit ett flertal utmärkelser av Capterra som ägs av Gartner, där vi kammade hem utmärkelserna ”Ease of Use”, Best Value”, ”Best Support” och ”Most Recommended”. Sedan december månad är vi även integrerade mot Google Analytics samt godkända av Google gällande integrationen.
Vi kommer att fortsätta att investera i vår nya plattform under 2024 i syfte att uppnå den potential den har. Fundamentet är på plats men utvecklingspotentialen är stor och intäktspotentialen den kan generera är avgörande. Plattformen som den är idag ger oss inte bara en bättre produkt att erbjuda utan också en väsentligt lägre samlad kostnad än tidigare eftersom effektiviteten i bolaget avsevärt förbättras.
Ett annat prioriterat område under året har varit att stärka vår varumärkesprofil, vilket resulterade i att vi slutligen valde att byta namn på bolaget. Detta eftersom namnet Jojka under lång tid varit ifrågasatt av representanter för den samiska kulturen samt att vår identitet idag inte längre kan förknippas med det som en gång varit. Vårt erbjudande idag är så mycket starkare och bredare än tidigare.
Utöver dessa omfattande projekt har vi, trots utmanande tider, lyckats attrahera nya kunder, dock inte i den omfattning vi önskat. Vi är, taget i beaktande marknads-förutsättningarna, nöjda med utfallet under Q4. En starkt bidragande orsak till att fler kunder nu ansluter sig till plattformen är att vi lanserat en ny abonnemangsform, ”freemium”. Abonnemangsformen innebär att kunden kan börja använda plattformen utan att betala en fast avgift och i stället betala en högre SMS kostnad. Upplägget passar mindre växande företag som ännu inte har några större SMS volymer. Den tidigare prismodellen som är bättre anpassad för mer mogna bolag kommer att finnas kvar och tanken är att ”freemium” kunderna på sikt ska bli premium kunder när deras SMS volymer är tillräckligt stora.
Sammantaget kan vi konstatera att år 2023 var ett väldigt utmanande år för Bogio och att fortsatt kraftfulla ansträngningar kommer att krävas under 2024 för att bolaget skall hamna i en stabilare finansiell situation. Verkligheten är den att vi hade ett stort negativt kassaflöde, något som vi måste få stopp på under innevarande år. Likviditeten är ansträngd och ytterligare insatser som råder bot på detta måste till.
Ambitionen att under 2024 genom en nyemission tillföra bolaget ytterligare likviditet kvarstår. Med största sannolikhet kommer detta att ske under senare delen av Q2 eller möjligen under Q3. Vi har haft diskussioner med våra största ägare som ställer sig positiva till att fortsätta stötta oss i våra ambitioner att bli nummer ett inom vår nisch.
I början av januari skickade vi ut ett pressmeddelande där vi förmedlade att vi avser att ansöka om att Bogio avnoteras från Spotlight Stockmarket eftersom bolaget inte längre uppfyller villkoret gällande antal aktieägare som krävs för att vara noterad. Som vi skrev i pressmeddelandet så kommer detta inte att påverka Bogios verksamhet. Vi kommer även i en onoterad miljö fortsätta kämpa för att långsiktigt bygga ett spännande och lönsamt bolag som ger en god avkastning till våra aktieägare.
Även år 2024 kommer att bli ett år av utmaningar, våra förhoppningar är dock att det blir ett år där motvind successivt ändras till medvind. Det fundament vi byggt har god potential att utvecklas positivt de kommande åren.
Fredrik Dalebrant
VD Bogio Technologies AB
Väsentliga händelser under perioden
- Byggt integration mot Google Analytics
- Integrationen mot Google Analytics är godkänd av Google.
- Lanserat en ny plattform (beta-version)
- Lanserat en ny prismodell
Väsentliga händelser under året
- Anställt erfaren utvecklare vilket möjliggjort intern utveckling till lägre kostnader
- Byt namn från Jojka Communications AB till Bogio Technologies AB
- Tagit fram ny grafisk profil
- Lanserat ett nytt varumärke
- Tecknat samarbetsavtal med Beyond Retail
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Vunnit utmärkelser av Capterra
- Genomfört prishöjning i Norge
- I början av januari skickade vi ut ett pressmeddelande där vi förmedlade att vi avser att ansöka om att Bogio avnoteras från Spotlight Stockmarket eftersom bolaget inte längre uppfyller villkoret gällande antal aktieägare som krävs för att vara noterad
Datum | 2024-02-23, kl 09:00 |
Källa | Cision |