Axfood
Ökade marknadsandelar och stabil resultatutveckling
Vd och koncernchef Simone Margulies kommenterar delårsrapporten för det första kvartalet 2025:
"Under det första kvartalet ökade vi vår detaljhandelsomsättning med 15,7 procent, drivet av en positiv kundtillströmning och ökade volymer. Även exkluderat förvärvade City Gross fortsatte vi ta tydliga marknadsandelar med en tillväxt som uppgick till 3,0 procent.
Willys är Sveriges mest rekommenderade dagligvarukedja och har en unik marknadsposition. Tillväxten för Willys under första kvartalet uppgick till 3,0 procent med en fortsatt positiv utveckling i såväl kundtillströmning som lojalitet. Under lång tid har lågpris varit marknadens snabbast växande segment med särskild preferens bland yngre konsumenter och barnfamiljer. Vi ser stor potential att fortsätta expandera kedjan med fler butiker i snabb takt. Med ett attraktivt erbjudande inom marknadssegmentet traditionell livs har även Hemköp en positiv utveckling under första kvartalet med en tillväxt om 3,1 procent, och en i synnerhet bra tillväxt i jämförbar försäljning. Snabbgross fortsatte att inom segmentet för restaurang och café leverera en stark tillväxt om 5,2 procent trots en fortsatt svag marknad.
Med förvärvet av City Gross har Axfood en närvaro inom det attraktiva stormarknadssegmentet. City Gross har några utmanande år bakom sig och även utvecklingen under första kvartalet blev svag med en tillväxt om -3,8 procent. Som tidigare kommunicerats är innevarande år ett omställningsår och det kommer att ta tid innan de satsningar som vi nu gör ger effekt. Vi har en tydlig plan för att stärka kedjan, och vi ser stora möjligheter att med vår erfarenhet, kompetens och kapacitet vända City Gross till lönsamhet någon gång under andra halvan av 2026.
Inom logistiken nådde vi under kvartalet en betydande milstolpe när e-handeln implementerades i det nya automatiserade logistikcentret i Bålsta. Logistikcentret, som är ett av Europas största, är med det nu i full drift för såväl butik som e-handel i samtliga temperaturzoner. Anläggningen visar en tydlig successiv produktivitetsförbättring, och vi räknar med att från andra kvartalet i år realisera de effektivitetsförbättringar om 200-300 Mkr på årsbasis som tidigare kommunicerats vilket kommer bidra till en fortsatt lägre kostnadsgrad i logistiken och en stärkt konkurrenskraft för Axfood.
Med logistikcentret i Bålsta har vi långsiktigt säkrat kapacitet och effektivitet i varuflöden i mellersta och norra Sverige. Vi planerar nu för nästa steg i utvecklingen av vår logistikstruktur för att skapa än mer kapacitet och effektivitet i de södra delarna av Sverige från 2030 och framåt. Planen är att etablera ett nytt automatiserat logistikcenter i Göteborgsregionen som i första hand ska ersätta vårt nuvarande lager i Backa, och vi ser samtidigt över hur vi ska hantera volymtillväxten för övriga lager i södra Sverige. Vi kommer under kommande kvartal konkretisera planerna och initiera förhandlingar med relevanta parter och intressenter.
Som en del av vårt kontinuerliga arbete med att öka produktivitet och kostnadseffektivitet har vi under kvartalet dessutom initierat arbetet med att effektivisera våra supportfunktioner för att ytterligare stärka vår konkurrenskraft."
Sammanfattning av första kvartalet
- Nettoomsättningen ökade med 3,9 procent till 21 040 Mkr (20 252).
- Detaljhandelsomsättningen ökade med 15,7 procent till 18 829 Mkr (16 281). Exkluderat City Gross var ökningen 3,0 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till 719 Mkr (817) inkluderat jämförelsestörande poster om -38 Mkr (-). Rörelsemarginalen uppgick till 3,4 procent (4,0).
- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 757 Mkr (817) och den justerade rörelsemarginalen till 3,6 procent (4,0).
- Periodens resultat uppgick till 453 Mkr (560) och resultatet per aktie före utspädning till 2,09 kr (2,60).
- Årsstämman den 19 mars beslutade om en utdelning till aktieägarna om 8,75 kr (8,50) per aktie. Utdelningsbeloppet delas upp i två utbetalningar om 4,50 kr respektive 4,25 kr där den första utbetalningen skedde i mars och den andra utbetalningen sker i september. Vidare valdes Caroline Berg som ny styrelseordförande, och Björn Annwall och Kristofer Tonström som nya styrelse-ledamöter. Styrelsen beslutade även om återköp av högst 385 000 aktier kopplat till det långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogrammet LTIP 2025 som årsstämman beslutade om.
- För att skapa utrymme för tillväxt, ökad effektivitet och högre kapacitet från år 2030 och framåt har ett arbete inletts med att planera för nästa steg i utvecklingen av Axfoods logistikstruktur. Arbetet omfattar de södra delarna av Sverige och planen är att etablera ett nytt automatiserat logistikcenter i Göteborgsregionen. Planerna är i ett tidigt skede och kommer under kommande kvartal konkretiseras.
Axfood presenterar delårsrapporten för första kvartalet 2025 i en webbsändning kl 9:30 idag den 24 april 2025. Rapporten presenteras av vd och koncernchef Simone Margulies och ekonomi- och finansdirektör Anders Lexmon. Länk till webbsändningen finns tillgänglig på axfood.se. Länk till registrering för att delta via telefonkonferens finns också tillgänglig på axfood.se. Efter registrering ges telefonnummer och konferens-ID för att kunna delta i telefonkonferensen.
För ytterligare information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations, Axfood AB, tel +46 73 049 18 44
Denna information är sådan information som Axfood AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2025 kl 07:00.
Datum | 2025-04-24, kl 07:00 |
Källa | Cision |
Axfood delårsrapport Q1 2025 | |
Pressmeddelande Axfood delårsrapport Q1 2025 | |
Simone-Margulies-Axfood2 Fond Fond | |
Axfood Q1 2025 |
